Najbolje ulje za Citroen je...

Najbolje ulje je

  • Castrol

    Votes: 13 10,6%
  • Elf

    Votes: 3 2,4%
  • Ina

    Votes: 6 4,9%
  • Mobil

    Votes: 3 2,4%
  • Shell

    Votes: 7 5,7%
  • Total

    Votes: 86 69,9%
  • Valvoline

    Votes: 5 4,1%

  • Total voters
    123

Memphis

Active member
A kaj ti nije jasno bokte nedo više, tri puta sam napisao da mi uljne pare zasline sve oko injektora na Total Quartz 5w40 9000 Energy i sad je isto sa ovim Elf Evolution 900 NF koji sam zadnji stavio. Auto imam šest godina i uvijek sam sipo taj isti Total i uvijek isto, sad sam probao taj Elf i opet sve isto. Ocito hocu sad kad sve brtve i podloške zamijenim probat drugo ulje koje mi možda neće zaslinit sve živo. Auto sam po sebi ide moguće bolje nego neki star 3 godine, bez obzira na km. Bogu hvala održavam ga koliko god mu što treba.
Ti se to meni obraćaš? Daj se prvo nauči razgovarat ... to kaj ti je motor u banani neće spasit niti jedno ulje.
 

tekken

Summum ius, summa iniuria
Ovo je za takve nepodojene trolove kojima je misija biti keyboard warrior i započinjat bespotrebne tenzije i više nego prikladno.
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
Smirite se ekipa.
Ti su uvijek slobodan napravit šta hočeš, ako želiš staviti rijeđe ulje - stavi. I javi rezultate ako se sjetiš.

Jer evo, i mene živo zanima kako bi rijeđe ulje moglo manje curiti/špricati/štoveć. Logika kaže da će biti još više sranja. No naravno, moguće da sam potpuno u krivu.
 

markan1000

Well-known member
možda zato što je ulje rjeđe, čovjek razmišlja da će manje mastiti nego ovo gušće...
iako i meni logika nalaže: rjeđe ulje, više curenja...
 

tekken

Summum ius, summa iniuria
Znači meni ulje ne curi nigdje vidno već se nakupljaju slojevi uljnih para pa s vremenom to izgleda “natopljeno”. Pet godina stavljam isto ulje svakih 10 000km, nekad i više puta godišnje jer radim puno km i sad sam jednostavno htio promijenit ulje da vidim hoće li biti razlika. Ovo gušće ulje očito opetovano masti i to je to. Tko god pogleda moju temu vidit će da samo evidentiranih računa ima preko 30 000kn tako da je to očito takav auto i motor. Mehaničke komponente su uvijek održavane, uz izmjenu injektora sam radi predostrožnosti radio strojnu obradu motora, mijenjao brtve itd. tako da mi ne treba netko ići u neke krajnosti ako pitam konkretno za ulje i iskustva.

DS9 je fino obrazložio što je napisao i meni ima smisla probati s low sap uljem onda. Ne znam jel svi koji pišu imaju taj motor, ali nekako mi se čini da nije tako. Oni koji ga imaju, znaju što govorim.
 

Dalibor

Dado Tornado
napokon malo živosti na ovom forumu!
svima sam stisnio :palac-gore:, ali imali ste svi toliko minusa,
da se uopće ne kuži
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

Memphis

Active member
Jer evo, i mene živo zanima kako bi rijeđe ulje moglo manje curiti/špricati/štoveć. Logika kaže da će biti još više sranja. No naravno, moguće da sam potpuno u krivu.
Pa nisi u krivu. Ako je motor već u nekim ozbiljnim km onda će to pokazat svoje čari iako ne mora biti pravilo sve ovisi o stanju motora. Ali obično se potrošnja poveća jer s vremenom brtve propadnu kao i semerinzi te uz rijeđe ulje procuri. Isto tako kad su karike već malo više pohoblane rijeđe ulje povećava potrošnju jer je tečnije pa više prolazi kroz zazor karika. Zato se u takav motor ne preporučuje prelazak na rijeđa ulja. Već gušća. Iako su to po meni sve privremene vatrogasne mjere. Kad krene povećana potrošnja onda su to naznake za osvježenje motora.

A ako je motor dobar i nije šupalj onda možeš nalit ulje rijetko ko voda, nikakve razlike neće biti ... u potrošnji.
 

tekken

Summum ius, summa iniuria
Kompa, aj prošeći prstiće do teme mog C4. Nema povećane potrošnje ničega. To je takav motor, voli slinit od kad je kupljen još, a mene je zanimalo samo s čime probat smanjit uljne pare. Lako promijenim na gušće ulje opet ako vidim da je gore. Budemo vidjeli uskoro.
 

Milosh

Test
Kompa, aj prošeći prstiće do teme mog C4
Kao slučajni posmatrač teme napisaću ti samo jedno: ovo nije tema o tvom C4 već tema o uljima za sva auta. Isto tako, mogao bi se malo kulturnije izražavati i ukazati malo poštovanja prema nekome ko je stotinama članova pomogao svojim stručnim savjetima.
 

tekken

Summum ius, summa iniuria
Èek, tko je tu lud? Jel ja vozim čitav Citroenov vozni park ili vozim samo jedan auto za koji sam i postavio pitanje?

Što se tiče kulture, svakome prema zaslugama. Zašto bi mene bilo briga je li tebi pomogao ako meni svojim komentarima i provokacijom odmaže?

Uglavnom, nebudem više išao dalje od svoje teme i budem tipkao fino sam sa sobom, a vi si svoje poimanje poštovanja onda prakticirajte kako vama paše. Isprike ekipi koja je zapravo imala korisne komentare. Poz
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
Ivane, iskoristio si Harolda u krivom kontekstu
Jel jesam :D
Stavio sam ga ko primjer kojim bi se trebali voditi... izgleda mi opušteno, podmazano.
Shellom naravno, samo najbolje, da nebi bilo da samo oftopičarim
 

DS9

Active member
Zanimljiva rasprava, a kako je u Srbiji danas neradni dan imam malo vremena i za pisanija.

meni logika nalaže: rjeđe ulje, više curenja...
Naravno.

Postaću sasvim dosadan - jedna te ista stvar može biti velika mana, ali i velika prednost. Izbor ulja (za konkretnu mašinu) je (uvek) kompromis suprotstavljenih zahteva.

***


Možda nije bilo svima očigledno iz Memfisovog komentara - suština je da on favorizuje upotrebu tzv Full SAPS ulja (kao što je npr. Quartz 9000 5W40) u odnosu na ulja koja imaju sniženu količinu materija (tj. antihabajućih aditiva - čitaj ZDDP) koja ostavljaju nesagoreli ostatak tj. SAPS - kakvo je npr. Ineo ECS.

Takođe, on u svom komentaru upućuje na upotrebu prave sintetike odnosno upotrebu ulja kod kojih je istaknuto da u svom sastavu imaju bazno ulje od iV i/ili V grupe baznih ulja tj. PAO i/ili Estara (npr. pomenuto Eneos ili Ravenol ulja ili npr. INA Milenium), a što npr, nije karakteristika ulja kakvo je Ineo ECS (ali npr. jeste kakvo je Ineo First).

Osim toga je i naglasio da se to odnosi na motor koji je prošao poprilično km (zbog toga veći viskozitet tj. 5W-40).

***

Taj gore stav je legitiman - osim toga podržava ga i tehnička dokumentacija za pomenuti motor time što su za taj 1,6 hdi preporučena i takva ulja na koja on suštinski upućuje (pa su dileme veće jer dokumentacija podržava suštinski dijametralno različite koncepcije).

Ako bi ste kazali nekom majstoru da ćete sipati 5W-30 ulje u motor iz prošle decenije koji je prošao preko 200,000 km, a da on pri tome zna kolika je (velika) razlika u kinematičkoj viskoznosti između npr. Ineo ECS i Q9000 5W-40 - mnogo je veća verovatnoća da bi smatrao kako ste velika dalabu nego kako činite pametan izbor.

Osim toga, svako procurivanje/slinjenje će biti izraženije sa uljem niže viskoznosti, tj. sa tečljivijim uljem, a lako se može desiti i da potrošnja ulja bude veća/izraženija (s tim što to zavisi i od uslova eksploatacije).

***

U konkretnom slučaju opisano slinjenje koje se dešava gotovo redovno i pored toga što su odrađene podloške - je sasvim neuobičajeno.

Da li ono potiče baš iz kompresionog prostora što bi značilo da pušta neka od podloški, ili to možda potiče iz drugih delova a samo se tu nakuplja - naravno da će morati majstor da se misli, posebno ako je isti onaj koji je tu istu stvar radio pre dve godine.

To sa uljem, tj. njegovim izborom nema neposredne veze.

Kada se izabere ovakvo ili onakvo ulje - motor će manje ili više da ga troši/sagoreva, ali će sve generalno da ostane u unutrašnjosti (sa sve karterom) ili će da ispari kroz izduv.

Ako negde pušta to će biti izraženije sa tanjim uljem.

***

Potpuno je drugačija stvar (u ovoj priči) izbor adekvatnog ulja za ovaj motor - kada tehnička dokumentacija preporučuje različite viskozitete, od ultra tankih 5W-30ica (kao što je Ineo First) do poprilično debelih 5W-40ica kakvo je Q9000 5W-40, pri čemu su ove tanke 30ice (dakle i Ineo ECS) sa sniženim SAPS, a 40ice su Full SAPS.

Kada se otvori ovakva rasprava koja nije neuobičejane ni na specijalizovanim forumima za maziva - čobek može da uživa (ili da čupa kosu) jer zastupnici jedne ili druge varijante sa adekvatnim rezonom navode zašto je bolje/pogodnije jedno a ne drugo.

Ja ću u vezi toga pokušati da dam par napomena kako bi istina bila očiglednija:

To su ulja na istoj bazi samo prilagođena raznim specifikacijama ... razlike su minimalne
Zavisi šta se uzima u obzir:
http://www.totalspecialties.com/engine-oils/engine-oils-products/synthetic.html

Razlika u kinematičkoj viskoznosti ulja među različitim Quartz Ineo serije je velika - od nekih 9,8 mm/2 kod Ineo First do gotovo 14 mm2/s kod Ineo MC3 5W-40.

Već je masu puta ispričano i dokazano da c ulja više habaju komponente motora pri većim opeterećenjima.
Sad, naravno da sva ulja (manje/više) štite komponente motora - pa ako se želelo reći da je pod istim opterećenijim uslovima veće habanje motora sa C uljima (misli se na mid SAPS tj. ACEA C2 i ACEA C3, odnosno ulja koja zadovoljavaju normu PSA B71 2290) u odnosu na npr. ACEA A3/B4 tj. PSA B71 2296 i PSA B71 2300 - mislim da bi to zahtevalo detaljnije razjašnjenje.

Tzv. C ulja imaju sniženu koncentraciju najraširenijeg antiwear aditiva tj. ZDDP-a (koji doduše predstavlja čitavu klasu od bar desetak raznih njegovih varijanti), i to je sniženo sa nekih 1.2 % na 0,8 % dakle uglavnom oko jedne trećine.

ZDDP se radom motora razlaže na pojedina hemijska jedinjenja koja privremeno oblažu metalne delove u sloju (koji ima takođe ima više slojeva) od nekih par stotina nanometara.

Taj (staklasti, cink-polifosfatni) sloj štiti odnosno oblaže goli metal pa kada dva dela motora dođu u kontakt jedan sa drugim umesto da se oštećuje metal skida se samo sloj od ZDDP-a.

Ukoliko je opterećenje veće toliko da dođe do uništenja slojeva (na oba dela motora koji su kontaktu jedan sa drugim) onda dolazi do nepopravljivog oštećenja metala.
Pre nego se to desi, tečniji sloj motornog ulja debljine od oko mikrometar razdvaja (tj. može razdvajati ukoliko je razdaljina među njima takva) dva metalna dela motora - i debljina tog sloja vrlo zavisi od kinematičke viskoznosti ulja.

Ovo gore izrečeno je uprošćeno laičko objašnjenje najosnovnija tri principa tj. vrste podmazivanja koji se uče u tribilogiji/mašinstvu (i dešavaju u motoru) - a njih predstavlja Stribekova kriva/krivulja.

Vrlo informativno je ona predstavljena u radu Jana Tejlora, inače vodećeg tribologa nekoliko renomiranih kompanija, Strana 2.
https://www.ltu.se/cms_fs/1.82748!/file/IanTaylor.pdf

Na slici se vidi da su u levom delu krive (kada dolaze u kontakt delovi) bitni aditivi, a u desnom viskoznost (kada ne dolaze u kontakt nego plivaju po uljnom filmu).

Koliko će naša vožnja izazvati habanje u našem motoru je nešto što možemo samo da pretpostavljamo, osim ako bi smo kontinuirano radili laboratorijske analize.
A i to "naša vožnja" i "veća opterećenja" je sasvim diskutabilno.

U celoj priči treba razlikovati dve stvari.

Jedna stvar je da dva ulja istog viskoziteta mogu imati veću ili manju količinu antihabajućih aditiva, a druga stvar je da su najčešće korišćenja Full SAPS ulja u 5W-40 i 10W-40 gradaciji, dok su mid/low SAPS ulja najčešće tanja odnosno u npr. 0W-30 i 5W-30 gradaciji.

Međutim, stvarnost je da u svakoj od gradacija postoje ulja koja Full i Mid/Low SAPS - ali većina ima iskustvo sa npr. xW-40icama koja su full SAPS i sa xW-30icama koja su mid/low SAPS.

Manje se uzima u obzir to da je PSA u svojim servisnim uputstvima oko 2007 i ranije, kada nisu bila (tj. tek su počela) razvijena C ulja kakvo je Ineo ECS - takođe preporučivala upotrebu tankih Full SAPS ulja kakvo je Quartz 9000 Future (ali su ona ređe korišćena jer su bila manje dostupna i jer majstori nisu imali poverenja u njih).

Nakon 2007. godine, kada je PSA kreirala norme B71 2294/2330 (ACEA A3/B4), 2296 (ACEA A3/B4) i 2290 (ACEA C2) - stvar je postala jasnija.

Motorima koji imaju DPF je gotovo ultimativno da koriste Ineo ECS i slična ulja (ako se želi duže očuvanje DPF-a) a oni koji ga nemaju će biti adekvatna ostala ulja (tj. Quartz 7000 10W-40 i Quartz 9000 5W-40).
P
oslednja dokumentacija unosi posebnu dilemu - jer na području Evrope favorizuje upotrebu Ineo ECS (za ambijentalne temperature do +40 C), i za motore iz prošle decenije.

U svoj toj priči - ako se npr. Ineo ECS troši tj sagoreva više (od npr. trećine) nego Q9000 - onda će nesagorelog ostatka biti više sa njim nego sa Q9000, pa to anulira prednost tanjeg ulja sa sniženim sadržajem SAPS (u cilju očuvanja DPF).

Kada Memfis ističe prednost debljih ulja za teže uslove ekploatacije - on suštinski misli na to da je parametar HTHS veći kod debljih ulja, a kada pri tome upućuje i na tzv. prave sintetike - želi da istakne njihovu veću oksidacionu i termalnu stabilnost u odnosu na ostala moglo bi se reći standardno korišćena ulja.

To jeste tako - samo je pitanje koliko nam te prednosti tih ulja trebaju (i koliko je ekonosmski opravdano)?

Odnosno - koliko su realne razlike (u potrošnji ulja, u habanju) između pravih i hidrokrekovanih sintetika?

HTHS odnosno test koji pokazuje kako se ponaša ulje u težim uslovima eksploatacije se radi na 150 C. NJegove vrednosti se kreću od nekih 2,9 mPa*s za ulja kakvo je Ineo ECS, preko 3,5 mPa*s za većinu 5W-30ica po ACEA C3, i 3,9 mPa*s za većinu 5W-40ica - pa do nekih 4,5 mPa*s kod xW-50ica.

Veći broj pokazuje veću mogućnost/marginu u zaštiti motora, odnosno to da uljni film (ne od aditiva, nego sama tečnost) neće biti prekinut. Sa druge strane - manji HTHS prati/znači i manje unutrašnje trenje slojeva ulja u kretanju - a to suštinski znači manju potrošnju goriva, tj. manji otpor koji ulje daje.

Trkač/ekipa koji je siguran da će mu motor ostati dovoljno čitav nakon trke - bira najtanje ulje koje će mu to (još uvek) omogućiti, jer će imati prednost u odnosu na identičan motor u kome je viskoznije ulje na istoj temperaturi. Doduše, možda ga baš briga za motor i ako će biti uništen - ukoliko dobije trku.

U gornjem pomenutom primeru Q9000 5W-40 vs. Ineo ECS - imamo upoređivanje dve babe sa dve žabe Em je prvo ulje bitno većeg HTHS, em ima veću koncentraciju ZDDP, u odnosu na Ineo ECS.

Ako za to prvo ulje važi da pod nekakvim uslovima više štiti motor - da li smo sigurni da je to zbog većeg HTHS (tj. viskoziteta na radnoj t.) ili zbog veće koncentracije ZDDP? Možda bi neko rekao da je zbog kumulativnog/sinergističkog efekta oba (ali je pitanje da li bi bio u pravu)!?

I, da li smo uopšte sigurni da ono više štiti motor - pod našim uslovima eksploatacije?

Za motore starijih konstrukcija (od pre 30ak godina) poznato je da im je zbog materijala od koga su načinjeni odgovarajuća viša koncentracija ZDDP i da su im novije koncipirana ulja bila kontraproduktivna, u određenim slučajevima.

Međutim - sasvim je druga priča isticati da u svim okolnostima (i za sve motore) ulje sa većom koncentracijom ZDDP više štiti motor.

Dole ću dati linkove do par aktuelnijih radova koji objašnjavaju da zaštita motora zavisi od dosta toga osim koncentracije ZDDP - i toga da pod određenim uslovima njegova viša koncantracija može uslovljavati veće habanje motora.

https://link.springer.com/article/10.1007/s11249-018-1115-x

http://eprints.whiterose.ac.uk/131053/1/accepted paper-part I.pdf

U sledećem radu se može videti da nije svaki tribofilm od ZDDP isti - i da shodno tome ne daje iste rezultate (smanjenja/uvećanja habanja)

https://umexpert.um.edu.my/file/publication/00003184_119872.pdf

U sledećem može da se pročita kako stvaranje polifosfatnog tribofilma zavisi ne samo od ZDDP-a nego i od tipa ostalih aditiva.
https://pdfs.semanticscholar.org/1d98/6996f5669ada2c1da8924f099c6153f68682.pdf

Suština priče je da nema striktne proporcionalnosti između koncentracije anti-wear aditiva (zddp) i smanjenja habanja - nego da je habanje zavisno od kombinacije i drugih faktora.

Onog ko mi čvrsto tvrdi da su C ulja inferiorna u odnosu na ne-C ulja - upućujem da uporedi grafike relativnih performasi pojedinih normi. Može to da uradi i upoređujući PSA 2296 (Q9000) i 2290 (Ineo ECS) - pa da mi objasni kako to da lubrizolovi stručnjaci nemaju pojma kad su mogli tako nešto da prikažu.

Za neupućene, Lubrizol je jedan od malobroijnih hemijskih koncerna koji proizvodi (pakete) aditive za maziva i čiji se aditivi nalaze u mnogim ulja prisutnih na tržištu.

https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html

Ako bi smo upoređivali različite proizvođače motora i njihove norme ulja (za njihove motore) - mogli bi smo da primetimo trend da je PSA imala poverenje (u tanja ulja) kreirajući svoju normu PSA B71 2290 tj. da je kao član ACEA insistirala na normi ACEA C2 koja do polovine prošle decenije nije postojala (kao ni ostale C norme).

Mislim da sam i na ovom forumu istakao to da mi je veća dilema upotrebljavti tanja (iako ima i debljih) preporučena ulja za HDi sa FAP (nego da ih upotrebljavam u HDi bez FAP) - kada je usled ponovljenih nezavršenih regeneracija DPF filtera ulje bitno razređeno gorivom.

Podaci i laboratorijske analize pojedinaca iz Engleske koji su ih objavljivali na BTOG forumu ukazuju na to da će (logično) viskoznije ulje manje biti osetljivo na takvo razređenje. Al` to je sasvim druga priča od ove.

U ovoj, koja se tiče 1,6 HDi koji slini - sasvim je jasno da je od dva preporučena ulja zgodnije ono koje je viskoznije jer će slinjenja biti manje.

S` tim što bih da je to moj motor, u gradaciji 5W-40 upotrebio takođe ACEA C3 ulje, kao što je npr. totalovo Ineo MC3-5W-40 jer između ostalog želim ulje koja ostavlja manje pepela (bez obzira što taj motor nema DPF/FAP).

Kod PSA benzinskih motora (uglavnom starijih, iz prošle decenije) kojima je preporukom isključena upotreba C ulja, odnosno onih koji zahtevaju isključivo ulja po normi PSA B71 2296 bih to sasvim ispratio i birao samo takva ulja odnosno koja zadovoljavaju ACEA A3/B4. Al` to je drugačija priča od HDi.

Kao i što je vrlo drugačija priča (odnosno zahteva za pogodnim uljem) onog vozača HDi vozila koji redovno forsira natovaren karavan, od onog koji isto vozilo umereno voza uz samo suvozača.

Za ovu drugu varijantu na osnovu toga što sam video kod svog HDi koji nema FAP (a prešao je ne manje od 250,000 km) - znam da su ovi iz PSA bili u pravu kada su i takvom motoru preporučili tako tanka ulja kakva su po ACEA C2 odnosno B71 2290.

Mojim potrebama se to celogodišnje uspostavilo sasvim adekvatnim, za izmenu na oko 450-500 radnih sati (prosečna brzina u raznim intervalima u rasponu od 23-25 km/h) i potrošnju ulja od oko 1,5 L za taj interval (u više intervala, odnosno poslednjih 60,000 km).
 
Posljednje uređivanje:

DS9

Active member
Heh, što se fildžana tiče - nadam se da će život tako urediti stvari da isti sa kahvom budem mogao nekad da popijem sa nekima od Vas. Šalicu takođe.

;)
 
Na vrh