Najbolje ulje za Citroen je...

Najbolje ulje je

  • Castrol

    Votes: 13 10,6%
  • Elf

    Votes: 3 2,4%
  • Ina

    Votes: 6 4,9%
  • Mobil

    Votes: 3 2,4%
  • Shell

    Votes: 7 5,7%
  • Total

    Votes: 86 69,9%
  • Valvoline

    Votes: 5 4,1%

  • Total voters
    123

Cutac

Prèkaroš
Sada tocim neko koje Makita preporuca, ali bude za kosilicu svako dobro. Staru je pojela hrdja, a pretpostavljam da ce i ovu, pa ne ganjam neku kilometrazu :D

Sad kada si spomenuo Taktol sam se sjetio da je za RX-8 preporuka sipati deci Taktola na tank benzina :D
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

DS9

Active member
Donekle, a odnekle nije.

Q9000 Energy http://www.lubs-products-database.total.com/gallery/ORIGINALS/visuels/23000/23403

Evolution NF http://www.lubs-products-database.total.com/gallery/ORIGINALS/visuels/21500/21989

Prvo je API SN, drugo API SL. Najjednostavnije rečeno Energy je naprednije ulje, a pčiglednija prednost se ogleda u tome da prvo ima odobrenje po MB 229.5 a drugo po 229.3.

Ukratko, mislim da je Energy bolji izbor - međutim za 1,6 HDi tehnička dokumentacija za područje Evrope favorizuje upotrebu Ineo ECS i Ineo First, čak i za one koji nemaju DPF.

Sa obzirom da se preporučuju tako tanka ulja, mislim da bih najdeblje u 1,6 HDi sipao neku od debljih xW-30ica po ACEA C3, kao što je npr. Ineo Efficiency 0W-30.

Lično, 5W-40ice bih izbegao osim ukoliko se vozi isključivo na tropskim vrućinama. a možda bih razmislio o 0W-40 gradaciji ako se baš forsira.

Ko bi da se najstriktnije drži servisne dokumentacije - ni q. energy niti elf NF nemaju odobrenja po normama odgovarajućim za 1.6 HDi (koje je godište tj. koja kodna oznaka taj motor, sa obzirom da ih ima više varijanti) - pa otpadaju (s tim što to ne znači i da pod određenim uslovima ne bi bili odgovarajući).

Široko rasprostranjeni Quartz 9000 5W-40 (bez energy) je druga priča zbog PSA B71 2296, pa ukoliko je varijanta motora kome je to preporučeno onda (formalno) sasvim odgovara.

Ipak, neke od laboratorijskih analiza su umele da pokažu kako je to gotovo identično ulje kao i istoimeni Energy.

Mislim, ja bih to sve preskočio za 1,6 HDi i išao na tanje varijante. Ukoliko poseduje DPF - to je i ultimatum.
 
Posljednje uređivanje:

tekken

Summum ius, summa iniuria
Ovo je 1.6 HDI 92 ks iz 2007. Koje bi bilo baš najkvalitetnije ulje onda za usut u njega? Uvijek sam stavljao ovaj Quartz Energy, ove god sam stavio ovaj ELF, ali sve mi to djeluje isto tj. nisam osjetio/primjetio neku razliku. Pošto su tom motoru boljka uljne pare i podloške injektora, zanima me nešto što bi mu pomoglo jer mi ide već na živce malo to mijenjanje.

Nema DPF.
 

tomica0308

Well-known member
Imam isti motor i nikakvih problema sa totalom 9000. Svakih 10tkm servis i to je to. Tekken koje mjenjanje ti ide na zivce? Sta mjenjas to svaki cas?
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

tekken

Summum ius, summa iniuria
Slinjenje oko injektora i pcv ventila, uljne pare se skupe. Svakih 2 god se natopi kao Titanic, znaci svakih god dana treba mijenjat. Ok, ja radim dosta km, ali ide mi na zivce to slinjenje. Sad cu promijenit i brtvu tj. poklopac ventila.
 

DS9

Active member
Ako se ne varam tekken, ovo je tvoja tema https://www.citroenforum.hr/moj-c4-165/citroen-c4-1-6-hdi-16v-vtr-6185/

Hajde prvo, pre nego ponovimo sva odgovarajuće norme ulja za taj motor - da prvo vidimo tačno koja je kodna oznaka tj. tip tog 1,6 HDi motora. Verovatno je to 9HX ili 9HY (ako nema FAP), ali da ne bismo nagađali ipak je bolje da ti pogledaš u svom VIN tj broju šasije, pa to kažeš. Dakle pročitaj 6.7 i 8. karakter u VIN.

Inače, HDi motorima umeju posle veće kilometraže da popuste podloške dizni - međutim, kada se njihova zamena odradi kako treba to je jednokratni posao nakon čega je čovek miran sledećih bar stotinu hiljada km.

Kod 1,6 HDi se pri toj zameni menjaju podloške dizni, vođice dizni, i semerinzi dizni - pojedinačno je to ovo



originalni kompleti toga iz citroenovih servisa/prodavnica su ovo



Napakovano na diznu izgleda ovako,



a osim odgovarajućeg propisnog stezanja, sasvim je ključno prethodno detaljno čišćenje od nakupljene čađi, posebno ležišta dizni.




Slike potiču od člana i eksperta CFS, Blaže Ðukića iz Beograda, pa i ovde njemu zahvalnost za ove slike i izuzetne i detaljne opise popravki mašina, posebno 1,6 HDi (raznih varijanti).

U vezi ulja, dakle prvo da budemo sigurni koja je to varijanta DV6 motora, mada sa obzirom na godište zvanično mu PSA najverovatnije propisuje ulja po svim svojim normama (tj. nema bitnog ograničenja po pitanju izbora ulja - a što sa svoje strane sasvim komplikuje odgovor na pitanje "Koje bi bilo najkvalitetnije ulje onda za usut u njega").

Jedan od odgovora jeste pomenuta eneosova Sustina, s tim što je upotreba motornog ulja za konkretni auto/motor, konkretne eksploatacije, od strane konkretnog vozača - kompromis suprotstavljenih zahteva.

Kao što jeste kompromis upotreba svakog maziva.

***

Inače tekken, iskoristiću priliku, a sa obzirom da su više članova CFH takođe i članovi CFS - da te pozovem da postaneš član i CFS tj. http://www.citroenforumsrbije.com/index.php
jer mislim da ti može koristiti kako bi tvoj auto bio u dobrom stanju sa što manje problema. Ako u vezi toga budeš imao pitanja ovde mi uvek možeš baciti pp.

Hvala

***

Post scriptum.

Dizel gorivo, uz kombinaciju sa motornim uljem odnosno njegovim sastavom (tipa full SAPS vs mid SAPS) i dinamikom njegovog trošenja (odnosno sagorevanja motornog ulja) - u motoru ostavlja nekakve naslage. Ovo navodim čisto u vezi pomenutih kompromisa.

Dole su blažove slike iz jednog 1,6 HDi








Tek je posebna priča u 1,6 HDi dodatno sito u vodu za podmazivanje turbine, kojeg bolje da nema..

https://www.facebook.com/buresoft/videos/10219132625852393/
 
Posljednje uređivanje:

tekken

Summum ius, summa iniuria
LA9HXC7

Auto ima blizu 275 000km. Jedan injektor sam reparirao i tada se isto izmedu ostalog(strojna obrada motora, brtve itd) mijenjali i podloške, ali to je bilo prije dvije godine. Dvije godine prije sam isto uz grijače mijenjao podloške injektora i sada evo opet nakon 2 godine ista stvar... Ne mogu se požaliti sto se tice potrosnje ulja/goriva, sve je ok, ali mi ide na jetra slinavo to oko injektora, nedaj Bože dirnut nešto, odmah sam masan sav.
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

DS9

Active member
Hvala ti na odgovoru.

U vezi curenja ne mogu da kažem nešto pametno, osim da nemamo baš informacije sa CFS-a da je nekome nakon korektne zamene podloški, semeringa i vodjica dizni to skorije ponovo procurelo.

Za 1,4 HDi gde se menjaju samo podloške i plastične vođice (što je menjano na mom c3 sa tim motorom) koje drugačije izgledaju imao bih par napomena koje se tiču debljine bakarnih podloški i to da sam bio zgranut kada sam u jednom servisu dobio predlog da se ležište dizni očisti metalnim frezerom (tj. alatom kojim vodoinstalateri popravljaju slavine) jer mislim da time mogu da se oštete - pa sve što mogu da kažem je da čišćenje naslaga i masnoće treba izvoditi jedino nekim organskim rastvaračem odnosno carb cleaner-om

***

U vezi najboljeg ulja za neki motor - može se reći i da najbolje ne postoji, nego da se bira najpogodnije za konkretne uslove eksploatacije u okviru određenog klimata za nekakve intervale zamene.

A i to najpogodnije može biti različito u zavisnosti od nečije percepcije koliko mu je auto bitan, tj. da li želi najpogodnije ulje za npr. sledećih pet izmena nakon čega će nabaviti drugi auto, ili želi da isti motor bez generalke ostavi unucima u dobrom stanju nakon što je sa njim prešao npr. 500,000 km.

Pošto je gore pomenuto vrlo varijabilno, naravno da je polazna tačka u odabiru najpogodnijeg ulja tehnička dokumentacija.

Ovo dalje što sledi je uglavnom sasvim poznato onima koji duže prate temu, tako da se izvinjavam na dosadi. Na kraju ću dati par ličnih komentara odnosno moje viđenje najpogodnijeg izbora.

Dakle servisna dokumentacija (link dole, strana 15) za taj 9HX odnosno DV6ATED4 motor u godištu tvog automobila navodi da su mu odgovarajuća ulja gradacije 10W-40, 5W-40, 5W-30 i 0W-30, odnosno po normama ACEA A3/B4 i ACEA C2, kao i po API SL/CF

Tu se (između ostalog) može videti i zanimljiva napomena da se za vozila kojima su propisani intervali od 30,000 km favorizuje upotreba totalovih Q7000, Q9000 i Ineo ECS (ili ekvivaletnih karakteristika) jer se navodi da imaju bolje karakteristike od onih koja samo zadovoljavaju pomenute ACEA i/ili API norme.

http://public.servicebox-parts.com/dtt/AC/CDP/code/fr_FR/C4/index_2007.html

Za neupućene - poznato je da su u periodu 2007.-2008. u PSA kreirali sopstvene norme za ulje, odnosno PSA B71 2294 (i kasnije 2300) što zadovoljova Quartz 7000 10W-40, zatim normu PSA B71 2296 tj. ulje Quartz 9000 5W-40 i normu PSA B71 2290 oslonjenu na ACEA C2 koja je primarno namenjena za HDi sa FAP (ali ne i isključivo njima) tj. ulje Ineo ECS.

Nekih oko sedam godina kasnije kreirana je norma za najnovije HDi (blue hdi, e-hdi) odnosno PSA B71 2312 tj. ulje Ineo First.

Sa obzirom da posedujemo i servisno uputstvo iz 2016. godine za izbor motornog ulja za sve PSA motore od 1999. (još jednom - neopevana zahvalnost iskusnom ovlašćenom serviseru i velikoj drugarčini Guletu iz Viteza što nam je ovo dao) može se smatrati da je taj dokument (više) važeći.

Obratiti pažnju na navode na strani 3. (u vezi favorizovanja ulja za područje Evrope) i strani 20.
https://www.dropbox.com/s/a3dvmn604e8w0m8/17_10_2016 - Preporučena sredstva _ Motorna ulja.pdf?dl=0

Po pravilu, ono što piše u tom dokumentu je istovetno i onome kada se za određeno vozilo na citroenovom servisnom sajtu pogleda koja su ulja dozvoljena prema tzv. Planu Održavanja.

Ukratko rečeno - i pored toga što taj motor nema FAP, kao i pored toga što su mu preporučena ulja po normi ACEA A3/B4 tehnička dokumentacija favorizuje upotrebu bitno tanjih/tečljivijih ulja kakvo je Ineo ECS i još tanjeg kakvo je Ineo First.
Primarna napomena o upotrebi ulja po klimatskoj tabeli je donekle nedorečena, jer prema crtežu za temeperature +50 C su odgovarajuće gradacije xW-40 i xW-50, a za temperaturu do +40 C xW-30.

Za područje u kome se nalazimo, gde najniže zimske temperature po negde umeju da budu i ispod -20 C znamo da je zgodnije upotrebljavati ulja gradacije 0W-xx ili 5W-xx, dok je veća dilema koju gradaciju izabrati znajući da letnje temperature umeju po koji dan da dostignu i +50 C.

Ta je dilema posebno izražena kod vlasnika nešto starijih HDi+FAP koji mogu da biraju tanja ulja sa sniženim sadržajem materija koja ostavljaju manje nesagorelog pepela po DPF (i npr. EGR ventilu) kakvo je npr. Ineo ECS ili deblja ulja koja će možda ostaviti više nesagorelog pepela (a možda i neće) kakva su npr. Q9000 5W-40.

Oni koji imaju identične motore bez FAP ne moraju (previše) da brinu o količini SAPS pa mogu da smtraju da će sa uljima kao što je Q9000 5W-40 u postojećim uslovima biti najadekvatnije.

Jedno od pitanja koje može da postavi vlasnik motora bez FAP je i - da li će možda za njega biti adekvatnija ulja koja se kao izbor favorizuju za identične motore sa FAP (dakle Ineo ECS).

Osim toga - servisna dokumentacija takođe naglašava da su osim totalovih preporučenih ulja, odgovarajuća i istovetna ulja drugih proizvođača koja imaju odobrenje (po odgovarajućoj normi) od PSA.

Još jednostavnije - ako se uzme u obzir šta sve piše u servisnoj dokumentaciji, čovek zaista ne može da bude sasvim siguran šta bi moglo da mu bude najbolje.

Da bi bilo jasnije manje upućenima, na ovom mestu ću ponoviti vrednosti viskoziteta za preporučena ulja. Dakle pošto je optimalan rad motora na njegovoj radnoj temperaturi, tj oko 100 C, onda se ta vrednost viskoziteta čita iz specifikacije ulja.

Manji broj označava tanje/tečljivije ulje, veći deblje/manje_tečljivo tj. viskoznije. Dole su po neka ulja koja i nisu skoro pomenuta (ali jesu u nekim prethodnim raspravama u ovoj temi)
Ineo First 0W-30 - 9,8 mm2/s
Ineo ECS 5W-30 - 10,6 mm2/s
Ineo Efficiency 0W-30 - 11.6 mm2
Ineo MC3 5W-30 - 12.0 mm2/s
Ineo MC3 5W-40 - 13.9 mm2/s
Q9000 (i Energy) 5W-40 -14.7 mm2/s
Eneos Sustina 0W-50 - 18.0 mm2/s

Èinjenica je (izmerena testovima) da visoki obrtaji povećavaju značajnije potrošnju ulja, zatim da ulja većeg viskoziteta (dakle manje tečljiva) daju veću marginu u zaštiti motora pod težim uslovima eksploatacije, ali i to da će se uglavnom (ali ne uvek) ulje nižeg viskoziteta više trošiti (ali može dati i manju potrošnju goriva, za koji procenat).

Šta izabrati?

Poslednje ulje, tj. eneosova Sustina 0W-50 koju je Dalibor naveo https://www.eneos.cz/download/documents/eneos/en/PDS/PDS_ENEOS_SUSTINA_0W-50.pdf
svojom niskom viskoznošću na hladno, i visokom na vruće gotovo idealno pomiruje dileme.

Ono je koncipirano najpre za trkače koji voze u visokim obrtajima, a od normi se može videti da ne zadovoljava ACEA već API SN (jer su ACEA norme striktnije).

Po pravilu, sportski koncipirana ulja imaju manje detergenata (tj. namenjena su manjim kilometražama) od civilnih ulja jer veća količina antihabajućih aditiva (kakva sporstka ulja najčešće imaju) ne dozvoljavaju istovremeno i veću koncentraciju detergenata.

Takozvane razvučene gradacije (kao što je tipičan primer ove 0W-50) se dobijaju sa značajnijim udelom modifikatora viskoznosti odnosno polimera a koji su podložni(ji) razlaganju.

Suština (ove Sustine) je da je odlična, izuzetnog kvaliteta (posebno u poređenju sa nekim od preporučenih ulja) s tim što je pitanje koliko dugo takva može ostati.

Verujem da bi njena upotreba zahtevala češću izmenu, npr. na nekih 8000-10000 km, mada to zavisi od prosečne brzine.

Njena prednost je takođe i da bi zbog većeg viskoziteta na vruće verovatna manje curela od ulja koja su tanja (tj. prethodno korišćenja)

Sad, ljudi imaju različite potrebe i prioritete - pa neko velike godišnje kilometraže pređe sa prosečnom brzinom npr. 120 km/h, neko opuštenih 70 km/h, a neko na taksiju peva od sreće ako je više od 20 km/h.

Prvom će uglavnom biti zgodnije ulje kao što je pomenuta Sustina 0W-50, a trećem verovatno nešto kao Ineo ECS.

Ja ne znam tekken kako ti eksploatišeš auto, osim što si naveo da prolaziš veće kilometraže - ali moje mišljenje odnosno verovanje da je za 1,6 HDi motor uzimajući u obzir i to da ambijentalna temperatura u ovom delu Evrope može povremeno biti tropska, najzgodnije koristiti nešto deblje ulje od onih koje favorizuje servisna dokumentacija, odnosno mislim da je Ineo Efficiency 0W-30 dobar izbor odnosno najzgodniji kompromis. Ipak, možda bi sa njim imao veću potrošnju ulja i veću količinu procurivanja nego do sada, ali je i to sasvim diskutabilno.
http://www.fuel-economy.lubricants.total.com/documents/pdf/cars/nl/total_quartz_ineo_efficiency_0w30_012014_en.pdf

Za ljude u Hrvatskoj koji bi koristili ulje kakvo je Ineo ECS, ja bih na njihovom mestu koristio INA Ultra PC 5W-30, kao što za svoj c3 1,4 HDi koristim slično koncipirano ulje kruševačog FAM-a, iako ni moj motor nema DPF.
http://www.ina-maziva.hr/hr/proizvod/ina-ultra-pc-5w-30/440

Ako bih imao potrebu za uljem kakvo je Q9000 5W-40, ne bih drugo razmatrao do INA MIlenium 5W-40 http://www.ina-maziva.hr/hr/proizvod/ina-millennium-5w-40/1

Eneos proizvodi odlična ulja, a neka od njih su egzempalrnih karakteristika. U tom smislu, među njima bih za 1,6 HDi izabrao za nijansu deblje ulje od Ineo ECS, koje je i namenjeno motorima za koje je Ineo ECS preporučeno, dakle Premium Ultra S C2 0W-30.

Teško da bi se moglo naći ulje takvih normi sa tako visokim indeksom viskoznosti kao što je ova Sustina.

http://eneos.eu/wp-content/uploads/2016/11/ENEOS-PREMIUM-ULTRA-S-0W30-FULLY-SYNTHETIC-PDS.pdf

Pošto u poslednjih par godina nemački Ravenol razvija izuzetna ulja prepoznavši da deo tržišta zahteva nešto veći kvalitet, pomenuću takođe ulje odličnih karakteristika čiji ja kinematička viskoznost na 100 C 12 mm2/s, a za koje mislim da bi bilo dobar kompromis.

https://www.ravenol.de/en/products/usage/d/Product/show/p/ravenol-vsw-sae-0w-30.html

Jeftinija/dostupnija varijanta toga bi bila upotreba ulja istovetne viskoznosti na radnoj temperaturi kao što je Ineo MC3 5W-30.

***
Eto, najiskrenije se nadam da ćeš iz sve ove priče izabrati sebi najbolje odnosno najpogodnije ulja. To može značiti i korišćenje različitih ulja u više izmena, pa se nadam da ćemo i o tome čitati u tvojoj temi.

Ako nisam bio sasvim jasan, od svega pomenutog bih se (ne tačunujaći FAM) lično najkomotnije osećao sa INA Ultra PC, a drugima bih najpre preporučio Ineo Efficiency 0W-30 ili Ravenol VSW 0W-30.

Sad, možeš sve ovo i da zanemariš, pa odlučiš kao npr. i Tomica sa Q9000 5W-40 - jer sasvim ima rezona i za upotrebu tog ulja sa obzirom da ono ima odobrenje od PSA i sa obzirom da se radi o motoru koji je prošao poprilično, pa bi mu mogao dgovarati baš taj viskozitet .

Srećno
 
Posljednje uređivanje:

mengela

Well-known member
Donator foruma
...a rece mi da nisi uljni bog :) kad citam tvoje postove dodje mi da mjenjam ulje svako dvije tisuce i sipam svaki put drugo :D A do jucer nisam obracao pozornost koje mi meho toci!
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

tekken

Summum ius, summa iniuria
Puno hvala na zaista iscrpnom odgovoru. Idući servis ce biti mislim u 4. mjesecu pa ćemo probati Premium Ultra S C2 0W-30.
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

Ax boy

Well-known member
Za 1.6hdi 68kw ineo 5w30. Za 2.0hdi total 9000 :) i to je to. Ovo što neki toče shell,castrol, samo naprijed,zanima me koliko dugo će citraće voziti hahhhhh
 

Memphis

Active member
uno hvala na zaista iscrpnom odgovoru. Idući servis ce biti mislim u 4. mjesecu pa ćemo probati Premium Ultra S C2 0W-30.
To ti nije baš pametno s obzirom da te smeta slinjenje motora. Sa 275 000 km i nakon korištenja 5W40 prijeć na takvo rijetko ulje. Možeš očekivat curenje na ostalim brtvama koje su vjerojatno već s godinama eksplotacije spremne za zamijenu. Kad uliješ takvo rijetko ulje ili neki aditiv počisti i ono malo naslaga što ih još "drži" onda ćeš imat posla oko toga. Isto tako potrošnja ovisi o stanju motora.

Èovjek je iznio podatke tečnosti i ne znam zašto se svi zakačite samo na jednu karakteristiku ulja i odmah mislite da je to najbolje. Ulje je kompromis izbalansiranih potreba (karakteristika).
 

tekken

Summum ius, summa iniuria
Ax imas sliku kakvu? Bas gledam ta Ineo 5w30, na auto krešo ih ima nekoliko i sva su po nečemu različita 🤷🏼♀
 

Memphis

Active member
To su ulja na istoj bazi samo prilagođena raznim specifikacijama ... razlike su minimalne.

Nije mi nije jasno zašto ideš na ta c ulja kad za njih nemaš potrebe. Još na motoru sa tolikim km. Već je masu puta ispričano i dokazano da c ulja više habaju komponente motora pri većim opeterećenjima.

Ako hoćeš najbolje za svoj motor onda se okreni odabiru boljeg 5w40 ulja odnosno prave sintetike.
 

Ax boy

Well-known member
https://www.jeftinije.hr/Proizvod/5748951/auto-moto/moto-dijelovi-i-oprema/rezervni-dijelovi-i-odrzavanje/total-motorno-ulje-quartz-ineo-ecs-5w-30-5l-dpf#imageOpened. Nikako da dođem na komp pa da stavim sliku kako spada. Pardon Tekken ali evo,to ja stavljam u berlingaća 2011 1.6hdi 68kw
 

tekken

Summum ius, summa iniuria
A kaj ti nije jasno bokte nedo više, tri puta sam napisao da mi uljne pare zasline sve oko injektora na Total Quartz 5w40 9000 Energy i sad je isto sa ovim Elf Evolution 900 NF koji sam zadnji stavio. Auto imam šest godina i uvijek sam sipo taj isti Total i uvijek isto, sad sam probao taj Elf i opet sve isto. Ocito hocu sad kad sve brtve i podloške zamijenim probat drugo ulje koje mi možda neće zaslinit sve živo. Auto sam po sebi ide moguće bolje nego neki star 3 godine, bez obzira na km. Bogu hvala održavam ga koliko god mu što treba.

Hvala Ax boy.
 
Na vrh