Hvala ti na odgovoru.
U vezi curenja ne mogu da kažem nešto pametno, osim da nemamo baš informacije sa CFS-a da je nekome nakon korektne zamene podloški, semeringa i vodjica dizni to skorije ponovo procurelo.
Za 1,4 HDi gde se menjaju samo podloške i plastične vođice (što je menjano na mom c3 sa tim motorom) koje drugačije izgledaju imao bih par napomena koje se tiču debljine bakarnih podloški i to da sam bio zgranut kada sam u jednom servisu dobio predlog da se ležište dizni očisti metalnim frezerom (tj. alatom kojim vodoinstalateri popravljaju slavine) jer mislim da time mogu da se oštete - pa sve što mogu da kažem je da čišćenje naslaga i masnoće treba izvoditi jedino nekim organskim rastvaračem odnosno carb cleaner-om
***
U vezi najboljeg ulja za neki motor - može se reći i da najbolje ne postoji, nego da se bira najpogodnije za konkretne uslove eksploatacije u okviru određenog klimata za nekakve intervale zamene.
A i to najpogodnije može biti različito u zavisnosti od nečije percepcije koliko mu je auto bitan, tj. da li želi najpogodnije ulje za npr. sledećih pet izmena nakon čega će nabaviti drugi auto, ili želi da isti motor bez generalke ostavi unucima u dobrom stanju nakon što je sa njim prešao npr. 500,000 km.
Pošto je gore pomenuto vrlo varijabilno, naravno da je polazna tačka u odabiru najpogodnijeg ulja tehnička dokumentacija.
Ovo dalje što sledi je uglavnom sasvim poznato onima koji duže prate temu, tako da se izvinjavam na dosadi. Na kraju ću dati par ličnih komentara odnosno moje viđenje najpogodnijeg izbora.
Dakle servisna dokumentacija (link dole, strana 15) za taj 9HX odnosno DV6ATED4 motor u godištu tvog automobila navodi da su mu odgovarajuća ulja gradacije 10W-40, 5W-40, 5W-30 i 0W-30, odnosno po normama ACEA A3/B4 i ACEA C2, kao i po API SL/CF
Tu se (između ostalog) može videti i zanimljiva napomena da se za vozila kojima su propisani intervali od 30,000 km favorizuje upotreba totalovih Q7000, Q9000 i Ineo ECS (ili ekvivaletnih karakteristika) jer se navodi da imaju bolje karakteristike od onih koja samo zadovoljavaju pomenute ACEA i/ili API norme.
http://public.servicebox-parts.com/dtt/AC/CDP/code/fr_FR/C4/index_2007.html
Za neupućene - poznato je da su u periodu 2007.-2008. u PSA kreirali sopstvene norme za ulje, odnosno PSA B71 2294 (i kasnije 2300) što zadovoljova Quartz 7000 10W-40, zatim normu PSA B71 2296 tj. ulje Quartz 9000 5W-40 i normu PSA B71 2290 oslonjenu na ACEA C2 koja je primarno namenjena za HDi sa FAP (ali ne i isključivo njima) tj. ulje Ineo ECS.
Nekih oko sedam godina kasnije kreirana je norma za najnovije HDi (blue hdi, e-hdi) odnosno PSA B71 2312 tj. ulje Ineo First.
Sa obzirom da posedujemo i servisno uputstvo iz 2016. godine za izbor motornog ulja za sve PSA motore od 1999. (još jednom - neopevana zahvalnost iskusnom ovlašćenom serviseru i velikoj drugarčini Guletu iz Viteza što nam je ovo dao) može se smatrati da je taj dokument (više) važeći.
Obratiti pažnju na navode na strani 3. (u vezi favorizovanja ulja za područje Evrope) i strani 20.
https://www.dropbox.com/s/a3dvmn604e8w0m8/17_10_2016 - Preporučena sredstva _ Motorna ulja.pdf?dl=0
Po pravilu, ono što piše u tom dokumentu je istovetno i onome kada se za određeno vozilo na citroenovom servisnom sajtu pogleda koja su ulja dozvoljena prema tzv. Planu Održavanja.
Ukratko rečeno - i pored toga što taj motor nema FAP, kao i pored toga što su mu preporučena ulja po normi ACEA A3/B4 tehnička dokumentacija favorizuje upotrebu bitno tanjih/tečljivijih ulja kakvo je Ineo ECS i još tanjeg kakvo je Ineo First.
Primarna napomena o upotrebi ulja po klimatskoj tabeli je donekle nedorečena, jer prema crtežu za temeperature +50 C su odgovarajuće gradacije xW-40 i xW-50, a za temperaturu do +40 C xW-30.
Za područje u kome se nalazimo, gde najniže zimske temperature po negde umeju da budu i ispod -20 C znamo da je zgodnije upotrebljavati ulja gradacije 0W-xx ili 5W-xx, dok je veća dilema koju gradaciju izabrati znajući da letnje temperature umeju po koji dan da dostignu i +50 C.
Ta je dilema posebno izražena kod vlasnika nešto starijih HDi+FAP koji mogu da biraju tanja ulja sa sniženim sadržajem materija koja ostavljaju manje nesagorelog pepela po DPF (i npr. EGR ventilu) kakvo je npr. Ineo ECS ili deblja ulja koja će možda ostaviti više nesagorelog pepela (a možda i neće) kakva su npr. Q9000 5W-40.
Oni koji imaju identične motore bez FAP ne moraju (previše) da brinu o količini SAPS pa mogu da smtraju da će sa uljima kao što je Q9000 5W-40 u postojećim uslovima biti najadekvatnije.
Jedno od pitanja koje može da postavi vlasnik motora bez FAP je i - da li će možda za njega biti adekvatnija ulja koja se kao izbor favorizuju za identične motore sa FAP (dakle Ineo ECS).
Osim toga - servisna dokumentacija takođe naglašava da su osim totalovih preporučenih ulja, odgovarajuća i istovetna ulja drugih proizvođača koja imaju odobrenje (po odgovarajućoj normi) od PSA.
Još jednostavnije - ako se uzme u obzir šta sve piše u servisnoj dokumentaciji, čovek zaista ne može da bude sasvim siguran šta bi moglo da mu bude najbolje.
Da bi bilo jasnije manje upućenima, na ovom mestu ću ponoviti vrednosti viskoziteta za preporučena ulja. Dakle pošto je optimalan rad motora na njegovoj radnoj temperaturi, tj oko 100 C, onda se ta vrednost viskoziteta čita iz specifikacije ulja.
Manji broj označava tanje/tečljivije ulje, veći deblje/manje_tečljivo tj. viskoznije. Dole su po neka ulja koja i nisu skoro pomenuta (ali jesu u nekim prethodnim raspravama u ovoj temi)
Ineo First 0W-30 - 9,8 mm2/s
Ineo ECS 5W-30 - 10,6 mm2/s
Ineo Efficiency 0W-30 - 11.6 mm2
Ineo MC3 5W-30 - 12.0 mm2/s
Ineo MC3 5W-40 - 13.9 mm2/s
Q9000 (i Energy) 5W-40 -14.7 mm2/s
Eneos Sustina 0W-50 - 18.0 mm2/s
Èinjenica je (izmerena testovima) da visoki obrtaji povećavaju značajnije potrošnju ulja, zatim da ulja većeg viskoziteta (dakle manje tečljiva) daju veću marginu u zaštiti motora pod težim uslovima eksploatacije, ali i to da će se uglavnom (ali ne uvek) ulje nižeg viskoziteta više trošiti (ali može dati i manju potrošnju goriva, za koji procenat).
Šta izabrati?
Poslednje ulje, tj. eneosova Sustina 0W-50 koju je Dalibor naveo
https://www.eneos.cz/download/documents/eneos/en/PDS/PDS_ENEOS_SUSTINA_0W-50.pdf
svojom niskom viskoznošću na hladno, i visokom na vruće gotovo idealno pomiruje dileme.
Ono je koncipirano najpre za trkače koji voze u visokim obrtajima, a od normi se može videti da ne zadovoljava ACEA već API SN (jer su ACEA norme striktnije).
Po pravilu, sportski koncipirana ulja imaju manje detergenata (tj. namenjena su manjim kilometražama) od civilnih ulja jer veća količina antihabajućih aditiva (kakva sporstka ulja najčešće imaju) ne dozvoljavaju istovremeno i veću koncentraciju detergenata.
Takozvane razvučene gradacije (kao što je tipičan primer ove 0W-50) se dobijaju sa značajnijim udelom modifikatora viskoznosti odnosno polimera a koji su podložni(ji) razlaganju.
Suština (ove Sustine) je da je odlična, izuzetnog kvaliteta (posebno u poređenju sa nekim od preporučenih ulja) s tim što je pitanje koliko dugo takva može ostati.
Verujem da bi njena upotreba zahtevala češću izmenu, npr. na nekih 8000-10000 km, mada to zavisi od prosečne brzine.
Njena prednost je takođe i da bi zbog većeg viskoziteta na vruće verovatna manje curela od ulja koja su tanja (tj. prethodno korišćenja)
Sad, ljudi imaju različite potrebe i prioritete - pa neko velike godišnje kilometraže pređe sa prosečnom brzinom npr. 120 km/h, neko opuštenih 70 km/h, a neko na taksiju peva od sreće ako je više od 20 km/h.
Prvom će uglavnom biti zgodnije ulje kao što je pomenuta Sustina 0W-50, a trećem verovatno nešto kao Ineo ECS.
Ja ne znam tekken kako ti eksploatišeš auto, osim što si naveo da prolaziš veće kilometraže - ali moje mišljenje odnosno verovanje da je za 1,6 HDi motor uzimajući u obzir i to da ambijentalna temperatura u ovom delu Evrope može povremeno biti tropska, najzgodnije koristiti nešto deblje ulje od onih koje favorizuje servisna dokumentacija, odnosno mislim da je Ineo Efficiency 0W-30 dobar izbor odnosno najzgodniji kompromis. Ipak, možda bi sa njim imao veću potrošnju ulja i veću količinu procurivanja nego do sada, ali je i to sasvim diskutabilno.
http://www.fuel-economy.lubricants.total.com/documents/pdf/cars/nl/total_quartz_ineo_efficiency_0w30_012014_en.pdf
Za ljude u Hrvatskoj koji bi koristili ulje kakvo je Ineo ECS, ja bih na njihovom mestu koristio INA Ultra PC 5W-30, kao što za svoj c3 1,4 HDi koristim slično koncipirano ulje kruševačog FAM-a, iako ni moj motor nema DPF.
http://www.ina-maziva.hr/hr/proizvod/ina-ultra-pc-5w-30/440
Ako bih imao potrebu za uljem kakvo je Q9000 5W-40, ne bih drugo razmatrao do INA MIlenium 5W-40
http://www.ina-maziva.hr/hr/proizvod/ina-millennium-5w-40/1
Eneos proizvodi odlična ulja, a neka od njih su egzempalrnih karakteristika. U tom smislu, među njima bih za 1,6 HDi izabrao za nijansu deblje ulje od Ineo ECS, koje je i namenjeno motorima za koje je Ineo ECS preporučeno, dakle Premium Ultra S C2 0W-30.
Teško da bi se moglo naći ulje takvih normi sa tako visokim indeksom viskoznosti kao što je ova Sustina.
http://eneos.eu/wp-content/uploads/2016/11/ENEOS-PREMIUM-ULTRA-S-0W30-FULLY-SYNTHETIC-PDS.pdf
Pošto u poslednjih par godina nemački Ravenol razvija izuzetna ulja prepoznavši da deo tržišta zahteva nešto veći kvalitet, pomenuću takođe ulje odličnih karakteristika čiji ja kinematička viskoznost na 100 C 12 mm2/s, a za koje mislim da bi bilo dobar kompromis.
https://www.ravenol.de/en/products/usage/d/Product/show/p/ravenol-vsw-sae-0w-30.html
Jeftinija/dostupnija varijanta toga bi bila upotreba ulja istovetne viskoznosti na radnoj temperaturi kao što je Ineo MC3 5W-30.
***
Eto, najiskrenije se nadam da ćeš iz sve ove priče izabrati sebi najbolje odnosno najpogodnije ulja. To može značiti i korišćenje različitih ulja u više izmena, pa se nadam da ćemo i o tome čitati u tvojoj temi.
Ako nisam bio sasvim jasan, od svega pomenutog bih se (ne tačunujaći FAM) lično najkomotnije osećao sa INA Ultra PC, a drugima bih najpre preporučio Ineo Efficiency 0W-30 ili Ravenol VSW 0W-30.
Sad, možeš sve ovo i da zanemariš, pa odlučiš kao npr. i Tomica sa Q9000 5W-40 - jer sasvim ima rezona i za upotrebu tog ulja sa obzirom da ono ima odobrenje od PSA i sa obzirom da se radi o motoru koji je prošao poprilično, pa bi mu mogao dgovarati baš taj viskozitet .
Srećno