Rashladna tečnost ili antifriz

DS9

Active member
Citroen propisuje antifrize koji imaju njegovo odobrenje za normu PSA B71 5110 - ali takve je teško naći u slobodnoj prodaji. Ipak, ovlašćeni servisi bi trebali da ga imaju, inače se radi o gotovom rastvoru koji se ne razblažuje.

Izvan toga - u oba motora može da se upotrebi Coolelf/Glacelf Auto Supra, ili onaj inin koncentrat koji sam gore pomenuo.
 

tomica0308

Well-known member
Anđelko vam ima total glacef koncentrat 1l 36kn. Ja ga imam i jos uvijek ko da sam jucer sipao. Samo stavite destiliranu vodu.
 

DS9

Active member
Šta god `oćeš. :D

Ako kupuješ kod ovlašćenog citroen distributera/servisa (tj. insistiraš na antfrizu po odobrenju PSA B71 5110) traži pakovanje od 5 L kataloške oznake 9979 71, i litarska pakovanja 9979 78 - to je dakle fabrički propisan Glysantin G33

Izvan gore pomenutog, mislim da će ti sasvim odgovarati ovo


ili ovo




Ja inače u svojoj c3ojci koristim ovo

 

DS9

Active member
Za 1,4 vti ukupna zapremina je 6 L, za vts 2,0 pošto ima nekoliko varijanti 6,2-6,5 L. Bilo kako, za oba vozila ti treba po 3 litra koncentrata. Oni gore na slici su sve koncentrati.

Pošto u sistemu uvek zaostane nekakva količina antifriza zarobljena u bloku - najbolje je da se ispusti što se može ispustiti, a onda se dolije demi voda i zatim se upali motor da se zagreje toliko da otvori termostat i pomeša/provrti vodu sa starim antifrizom. To uradiš dvaput i možeš računati da si savršeno isprao sistem od starog antifriza

Nakon toga sipaš 3 litra koncentrata, ostalo vodu. Pošto se sistem najčešće ne obezvazduši sasvim prilikom zamene, to učini dobra vožnja ali se tada i spusti nivo rastvora u ekspanzionoj posudi. U tom slučaju dolivaš samo vodu, pošto ionako znaš da već imaš 3 L koncentrata u sistemu. I to je to - onda zaboraviš na antifriz sledeće 4 godine, a možda i 5 godina.

Ako imaš areometar možeš proveriti koncentraciju koju si napravio, tj. koja je u sistemu - s tim što je zgodno da temperatura rastvora u areometru bude oko 20 C (uglavnom su na tu temperaturu baždareni). Ako ti pokaže tačku mržnjenja oko -37 C - odlično si završio posao, tj koncetracija antifriza je 50 % odnosno kao gemišt, fifti-fifti. Doduše, ni malo više ni malo manje nije loše tako da nemaš šanse da pogrešiš. Èak i ako se pogreši, uvek može da se iz ekspanzione posude crevom izvuče nešto rastvora, pa da se ulivanjem koncentrata ili vode koriguje koncentracija.

Na tvom mestu bih uzeo npr. 7 litara koncentrata i 12ak litara demi vode. Prvo punjenje vodom radi razblaživanja starog rastvora može da se odradi i česmovačom jer postojeća koncentracija minerala/kamenca nije baš toliko kritična u ovakvoj nameni. Drugo punjenje je zgodno učiniti sa demi vodom, kao i dopunjavanje /razblaživanje koncentrata.

Srećno
 
Posljednje uređivanje:

Cutac

Prèkaroš
Hvala!

Budem probao naći ovaj Total, a ako nema, onda INA.
Za početak ću uzeti samo za 1.4 jer je su u njemu dva antifriza, za VTS stignem.


A onaj antifriz koji sam već uzeo, jel bi on bio dobar?
[ame]http://www.intercars.hr/pliki/file/Croatia/downloads/novosti/Cartechnic_antifriz2014.pdf[/ame] CT 12 Plus
 

DS9

Active member
Mislim da bi bio dobar. On je praktično identičan ovom INA BS Super i FAM Long Life na slici, prema istaknutim normama koje svi oni zadovoljavaju, tj. VW TL- 774 D/F.

U vezi hemijskog sastava - i famov i inin, a najverovatnije i taj CT12Plus su skoro potpuno identični sa totalovim GlacElf Auto Supra, jer svi oni osim (mono)etilen-glikola imaju i 2-eh kao osnovni (i jedini) antikorozivni inhibitor, a zbog koga se i nazivaju da su to tzv. OAT tj. antifrizi na bazi organskih kiselina kakva je 2-etilheksanoična k.

Ostaje nejasno zašto totalov može zadovoljiti i TL-774 G, dok ostalima to nije navedeno iako imaju identičan sastav, osim možda fluorescentne boje koja je nešto različita kod totalovog. To da imaju identične sastave piše u MSDS tj. bezbednosnim listovima za pomenute antifrize. U takvom slučaju ti za oba auta treba 5 litra koncentrata, a ako računaš ct12plus radi potpunog umanjenja troškova moga bi da uzmeš još samo 4 litra koncentrata.

Zašto npr. INA, FAM ili taj CT12Plus nisu stavili da zadovoljava i VW TL 774 G (kao što totalov ima odobrenje za tu normu) je nejasno - ali neke neproverene informacije kažu da je razlika između F i G standarda u zahtevu koji ima veze sa bojom, odnosno da je antikorozivna zaštita identična, što je i logično sa obzirom da im je sastav identičan. Ipak, po MSDS-u za ovaj CT12Plus vidim da je koncentracija 2-eh kod njega najmanja navedena tj. 1-2,99%, ostali imaju 3-5%.

Zbog toga oni su međusobno sasvim mešljivi tako da ne verujem da bi bilo ikakvih problema ako se međusobno upotrebe.

Ako sam dobro shvatio, kupio si 1 L tog koncentrata CT12Plus. Treba ti dakle još 5 ili 6 litara koncentrata a mislim da ti je najzgodnije uzeti inin bs super. Sisteme napuni samo sa njihovim antifrizom a ovaj CT12Plus ostavi za eventualno dopunjavanje ili korekcije.

Ako imaš nameru da za oba auta kupiš još npr 5 litara tog CT12Plus mislim da je i to odgovarajuće tj. korektno, ali ja lično bih to izbegao. Ili totalov ili inin, na tvom mestu. Ovaj CT12 Plus za rezervu. Ako si baš knap sa parama, onda možeš da uzmeš 5 litara inin ili totalov a ovaj ct12 upotrebiš kao treći litar u nekom od auta. Kako god, neće tu biti problema, sve mu to dođe isto, bukvalno su nijanse u pitanju.

Btw, za one koji bi baš da se igraju precizno sa koncentracijama, a znaju da im ne treba zaštita od -37 C nego im je dovoljno npr. -25 C to može imati opravdanja jer je poznato da je provodljivost toplote veća ukoliko je više vode u rastvoru.

U takvom slučaju, pošto me mrzi baš da tačno računam, možeš recimo umesto 3 L koncentrata da sipaš 2,5 i (ostalo voda) i tada će sistem imati tačku mržnjenja oko -25 C - što je takođe dobro.

Na poslednjim stranama tehničke specifikacije ininog koncetrata je detaljnije objašnjeno/prikazano zašto umeju biti zgodne i niže koncentracije.

http://www.ina-maziva.hr/UserDocsImages/proizvodi/ina_antifriz_bs_super_111633.pdf
 
Posljednje uređivanje:

Cutac

Prèkaroš
Ako imaš nameru da za oba auta kupiš još npr 5 litara tog CT12Plus mislim da je i to odgovarajuće tj. korektno, ali ja lično bih to izbegao. Ili totalov ili inin, na tvom mestu. Ovaj CT12 Plus za rezervu. Ako si baš knap sa parama, onda možeš da uzmeš 5 litara inin ili totalov a ovaj ct12 upotrebiš kao treći litar u nekom od auta. Kako god, neće tu biti problema, sve mu to dođe isto, bukvalno su nijanse u pitanju.
Imam litru ovoga, ali ako su INA i Total bolji izbor, svakako ću njih uzeti. Tih 30 kuna mi ne znači ništa na 5 godina, koliko bi mi bio interval zamjene.


Što da kažem nego veliko hvala na detaljnim odgovorima! :grin:
 

DS9

Active member
Pa hvala tebi, meni je bilo zadovoljstvo da o ovome pišem, posebno jer proizvođači i motora i maziva u ovako nečemu nisu sasvim dorečeni po onome što pišu u preporukama i specifikacijama (zbog toga sam i ja sasvim neočekivano počeo da se zanimam za maziva iako nikakve profesionalne/obrazovne veze nemam sa time).

Ipak, sa obzirom da proizvođači maziva moraju da budu znatno detaljniji u MSDS-u tj. bezbednosnim listovima - to često otkrije pravo stanje stvari (doduše ne uvek).

Šta možemo videti iz donjih dokumenata - recimo to da totalov glacelf i inin bs super imaju za antikorozivni inhibitor istu so tj. natrijum-2etilheksanoat, dok je kod CT12 Plus to so kalijum-2etilheksanoat.

Ovo je više pitanje za nekog hemičara ali pošto u rastvoru ove soči disosuju - u funkcionalnom smislu (za sistem hlađenja) je sve jedno da li će slobodnih jona biti natrijumovih ili kalijumovih. Važno je da je u oba slučaja u rastvoru organska kiselina 2-etilheksanoična koja i vrši svoju funkciju (sve dok se etilen-glikol ne zakiseli previše, a 2-etil heksanoična potroši zato što vrši neutralizaciju zakišeljenog etilen-glikola koji se delom pretvorio u etil-glikoičnu kiselinu, a koja može izazvati kritičnu koroziju).

http://www.ina-maziva.hr/UserDocsImages/proizvodi/INA Antifriz BS Super.pdf

http://www.finol.ie/wp-content/uploads/2017/04/MSDS-Glacelf-Auto-Supra_3.pdf

http://www.cartechnic.de/index.php?eID=tx_nawsecuredl&u=0&file=fileadmin/products/sdb/MUE_SDB_Kuehlerschutz_CT_12_plus_de.pdf&t=1512546268&hash=e2662b5de56f2c039d39b5d5b881b2a7

Šta je jednostavan zaključak - pa recimo to da možeš da upotrebiš svaki od tih antifriza i da teško može neko da kaže da je neki kvalitetniji od drugog. Sa obzirom da je za inin i totalov navedena veća maksimalna koncentracija 2-eh to bih pre birao. Ipak, pošto imaš već jedan litar CT12Plus mogao bi npr. da uzmeš još 4 ili 5 litara istog i teško da bi to bila ikakva greška, s tim što bih u tom slučaju sa time pravio koncentraciju fifti-fifti. Takođe, ni mešanje svih tih antifriza ne bi napravilo neki problem jer su praktično istovertni. Druga bi priča bila ako bi se radio o tome da je neki od antifriza tzv H-OAT koji uz orgabske kiseline sadrži npr. i silikate.

Ovako, svi ovi mu po sastavu i funkcionalno dođu praktično isti Q.
 
Posljednje uređivanje:

Cutac

Prèkaroš
Ma, uzet ću INA antifriz jer je dostupniji i dobro :D
meni je bilo zadovoljstvo da o ovome pišem
Ako je tako, pitat ću te još jednu stvar.
Nije o antifrizu, ali je o tekućinama.

Koje je tvoje mišljenje o Liqui Moly MoS2 aditivu za ulje u mjenjaču?
Imam ga u VTS-u i planirao sam staviti u c4, ali vidim da neki spominju smanjeno trenje između sinkronih i samim time otežanu operaciju.
A Liqui Moly kaže da ako se koristi kako je propisano(jedna tuba na 1L ulja) da neće biti problema.
Što i ja mislim, jer imam to na VTS-u i kada ga krvnički vozim zavojima, nemam apsolutno nikakvih problema sa šaltanjem, brzine idu bez i najmanjeg zapinjanja.

Što stručnjak kaže? ;)

P.S. Ulje u oba mjenjača je Total Transmission 8 75W-80.
 

liberty

Well-known member
da...u servisnoj knjižici stoji provjeriti rashladnu tekućinu svakih 120.000 km ili 4 godine
prešao ja već 127.000 km i 6 godina
pa vas molim da mi napišete koja rashladna tekućina ide u verlingo 1.6 hdi 8 ventila 92 ks iz 09/2011. godine, dakle, koji koncentrat, koliko ga treba i kad se pomiješa s destiliranom vodom koliko ukupno stane rashladne tekućine u moj auto
ako se dobro sjećam, kad je auto bio nov, rashladna tekućina u ekspanzionoj posudi je bila blago žuto/zelenkasto/plavičaste boje

HVALA!
 

DS9

Active member
Ma, uzet ću INA antifriz jer je dostupniji i dobro
:palac-gore:


Inače hvala na pitanju.

U vezi MoS2 tj. generalno metalnih sulfida čiji su efekti odavno poznati - ne mogu nešto bitno da kažem osim onog što je poznato, jer nemam iskistvo sa tim. Mislim da ako imaš dobro iskustvo sa njim u VTS-u što da ne i u C4. Ipak, ja lično smatram da bih pre tražio pogodnije ulje za namenu nego dodavao aditiv.

Pošto su se i drugi (po svetu) pitali isto što i ti, na kraju donje rasprave ćeš videti da čovek navodi kako je kontaktirao LM i da su mu objasnili da neće biti problema sa smanjenjem trenja ukoliko bude ispoštovao da sipa količinu po uputstvu. (a ne npr. veću - što bi bilo kontraproduktivno)
https://bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/topics/741971/2

Ja lično bih, kada bih toliko krvnički naprezao transmisiju - pre razmišljao o možda drugačije koncipiranom ulju.
Npr o ovome http://www.lubricants.total.com/professionals/on-road-and-off-road/on-road-bus-truck/transmission-gear-9-fe-75w-80.html

http://www4.total.fr/asia-oceania/australia/Technical Data Sheets/TOTAL/TOTAL Automotive/03 - Manual Gear Oil - Passenger Car/TRANSMISSION GEAR 9 FE 75W-80 TDS.pdf

Inače u menjaču moje c3ojke sam umesto totalovog ulja sticajem okolnosti (zbog svojevremeno problematičnog čežaja) izabrao nešto deblje ulje iz 75W-80 gradacije - tj Motyl Gear 75W-80 koje je jedno od najdebljih ulja u toj gradaciji.

Moguće je da bi usled sklonosti ka oštrijoj vožnji kod tebe možda idealno bilo upotrebiti ulje gradacije 75W-85 - kao što je ovo fuchsovo
http://www.generaloils.net/PI_TITAN-SINTOPOID-FE-75W-85_e.pdf

Eto, to je par predloga ali oni zahtevaju eksperimentisanje pa da se vidi/oseti šta je najzgodnije. Preporučena ulja od strane PSA su namenjena najpre za uštedu goriva, po pravilu su polusintetike i zgodno ih je promeniti na oko 80-100,000 km, posebno i jer nisu skupa. Šta bi dobio sa MoS2 ne znam, tj. znam šta literatura navodi da bi dobio u teoriji, ali ne znam da li bi se kod tebe to desilo u praksi.

Btw, nešto modernija koncepcija je upotreba volfram-disulfida (WS2), i to je postalo donekle popularno od kada je volfram postao nešto jeftiniji, pa su počela da se spravljaju i maziva sa njim. Ovo čisto pominjem kao zanimljivost, a razlike u efektima u odnosu na one koje čini MoS2 su diskutabilne.

***

@liberty

nemo26 je dobro naveo da sve već pise u ovoj temi. Po onome što ja vidim kroz mazivne selektore ukupna zapremina rashladnog sistema tog berlinga je 6,3 L. Pa, sve što sam već napisao možete uzeti da važi i za tog berlinga

Da malo sažvaćem:

Citroen propisuje antifrize koji imaju njegovo odobrenje za normu PSA B71 5110 - ali takve je teško naći u slobodnoj prodaji. Ipak, ovlašćeni servisi bi trebali da ga imaju, inače se radi o gotovom rastvoru koji se ne razblažuje.

Izvan toga - u oba motora može da se upotrebi Coolelf/Glacelf Auto Supra, ili onaj inin koncentrat koji sam gore pomenuo.
Nisam točno skužio, šta da stavim?
Šta god `oćeš.

Ako kupuješ kod ovlašćenog citroen distributera/servisa (tj. insistiraš na antfrizu po odobrenju PSA B71 5110) traži pakovanje od 5 L kataloške oznake 9979 71, i litarska pakovanja 9979 78 - to je dakle fabrički propisan Glysantin G33

Izvan gore pomenutog, mislim da će ti sasvim odgovarati ovo
http://www.ina-maziva.hr/UserDocsImages/proizvodi/antifriz_bs_super_1l-poluprofil_163028.png
ili pvo
http://www.fikus.is/content/images/thumbs/0007735_frostlogur-glaceelf-supra-1-ltr.jpeg

Bilo kako, za oba vozila kao i za BERLINGA ti treba po 3 litra koncentrata. Oni gore na slici su sve koncentrati.

Pošto u sistemu uvek zaostane nekakva količina antifriza zarobljena u bloku - najbolje je da se ispusti što se može ispustiti, a onda se dolije demi voda i zatim se upali motor da se zagreje toliko da otvori termostat i pomeša/provrti vodu sa starim antifrizom. To uradiš dvaput i možeš računati da si savršeno isprao sistem od starog antifriza

Nakon toga sipaš 3 litra koncentrata, ostalo vodu. Pošto se sistem najčešće ne obezvazduši sasvim prilikom zamene, to učini dobra vožnja ali se tada i spusti nivo rastvora u ekspanzionoj posudi. U tom slučaju dolivaš samo vodu, pošto ionako znaš da već imaš 3 L koncentrata u sistemu. I to je to - onda zaboraviš na antifriz sledeće 4 godine, a možda i 5 godina.
Ako još uvek nisam bio jasan:

1. Striktno tumačeno, kako je citroen predvideo - ne ide ni jedan koncentrat, nego već razblažena tečnost po kataloškoj oznaci Citroen 9979 78 odnosno Glysantin G33, (kojeg inače nema u slobodnoj prodaji) - ili bilo koja tečnost (već spremna za upotrebu ili kao koncentrat) koja ima odobrenje/homologaciju od PSA da zadovoljava normu PSA B71 5110.

2. Ukoliko se preporuka citroena ne tumači striktno - mogu se upotrebiti bilo koji automativni antifrizi, a zgodno je upotrebiti dugotrajne koji zadovoljavaju normu VW TL 774 D, VW TL 774/F, VW TL 774 G, VW TL 774 D/F ili VW TL 774 D/F/G - a to su inin i totalov koncetrat sa gornjih slika tj. linkova, odnosno još gomila drugih koji su na evropskom tržištu po pravilu žuto, narandžasto, crvenkasto ili violet/ljubičasto/pink obojeni (kao što su u ovoj temi pomenuti i 444 antifriz i CT12 Plus)

Odustajanje od striktnog tumačenja je na svoju odgovornost. Doduše, i poštovanje striktnog tumačenja je na svoju odgovornost. Zbog ovog poslednjeg, meni lično je izuzetno zadovoljstvo što ne moram striktno da poštujem citroenove navode za izbor maziva.

3. Za berlingo 1,6 HDi treba 3 litra koncentrata

4. Ukupno stane 6,3 L.

Međutim, pošto deo tečnosti ostaje zarobljen u bloku motora, zapremina tečnosti koja će se sipati u motor je oko 4 L (u praksi 3 L koncentrata + oko 1 L vode). Zbog toga je bitno da se prethodno ispiranjem sistema u bloku nađe uglavnom voda, tj. vrlo razblažen stari antifriz, koji će se pomešati sa 3 L koncentrata i vodom kojom ćemo dopunjavati dok se sistem sasvim ne napuni.

Nadam se da sam bio jasan.

Srećno
 
Posljednje uređivanje:

DS9

Active member
Da. Ako bih to radio - onda bih obezbedio 2 litra novog menjačkog ulja. Po pravilu, u manuelnim menjačima novih citroena je zapremina 2 L. Inače, shvatio sam (tj. merio zapremine prilikom par izmena menjačkog ulja u svojoj c3ojci) da ulivanjem dva litra u menjač prilikom izmene, sledeći put mogu da ispustim 2.2 L, pa onda ne bih sipao u menjač više id 1,8 L.

Pre nego sipam ulje u menjač rastvorio bih tubu (ili dve, ako ide jedna na litar ulja) LM aditiva, a zatim sve to sipao u menjač.
 
Posljednje uređivanje:

Cutac

Prèkaroš
Ja sam sada vidio tvoj zadnji post.

Kod mene idu točno 2 litre van, dvije unutra jer je čep za pražnjenje na dnu mjenjača. A ulje je relativno novo pa ga nisam mijenjao.

Nisam puno vozio, ali čini mi se u redu sada sa aditivom. Kada budem više vozio, javim dojmove.
 

ZlatkoC4

Well-known member
Prije cca mj sam pomogao sinu u saxa izmjeniti kompletan antifriz usuli inin sad mu je antifriz konstantnto na istom i čista posuda bez mrlja i dr. uzeli smo 5L gotovog antifriza.
 

gambler072

C5 enthusiast
Pozdrav svima, sorry sto dizem staru temu, ali pripada ovdje :) ide zima, ide i zamjena antifriza, pa se zanima koji da uzmem. Na service nisam nasao koja oznaka mi treba, pa ako neko zna sa sigurnoscu, neka mi javi :) U pitanju je c5 x7, 2008 godina, 2.2 hdi 125kW, motor DW12BTED4. hvala unaprijed ;)
 
Na vrh