Rashladna tečnost ili antifriz

visaluteju

Well-known member
Kako se bliži zima oživljavam (nezgodnu) temu.

Trebalo bi da dospem antifriza do povećam tačku ledenja.

- Da li je ok da samo dolijem antifriza
(znam da će sve biti ok ako samo dolijem ali dvoumim se da li da izmjenim svu rashladnu tečnost jer sa ovim autom se spremam za prvu zimu (u mom vlasništvu) pa nemam pojma kad je i šta radjeno)

- Zna li neko precizno koja tačno tečnost ide (C4 2011 1.6 hdi 92ks)
(zelena. roza crvena ili naradzasta mi nije dovoljno precizno:)

Po mom iskustvu provlači se jedna priča kako antifriz ne treba mjenjati (rashladnu tečnost) već samo doljevati po potrebi, a druga priča je kako ga je preporučivo promjeniti svakih recimo 5 godina jer čuva motor od hrdje i bla bla... i kako treba usuti tačno ono koje je propisano
više mi se svidja ova priča druga...

e sad listajući manual za svog ljubimca naletim na ovo:

https://imgur.com/a/Ewujw

ko koga zeza ?

ugl najbitnije mi je ako ima neko da zna tačno koji antifriz ide za ovaj motor da napiše :rolleyes:
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
Njih je briga samo prvih par godina dok traje garancija... i za tekućinu u getribi piše da se ne mjenja pa opet...

Uglavnom druga opcija je bolja, kompletnu staru rashladnu tekućinu ispusti i novu nutra. Ako je nutra bila crvena stavi Total Glacelf tri litre, ostalo destilirano
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

Zix

Active member
Imas onaj aparatic koji meri tacku smrzavanja pa se prema tome upravljaj da li treba menjati ili ne, u svakom slucaju za tvoj auto ide g12 ili g12+ po meni nebitno od brandova koji su na trzistu...poz
 

DS9

Active member
- Da li je ok da samo dolijem antifriza
Nije, pogotovo što navodiš da ne znaš šta je i kada rađeno, i da je prva godina u tvom vlasništvu.


(znam da će sve biti ok ako samo dolijem ali dvoumim se da li da izmjenim svu rashladnu tečnost jer sa ovim autom se spremam za prvu zimu (u mom vlasništvu) pa nemam pojma kad je i šta radjeno)
Nemoj da se dvoumiš, nego nađi servis/majstora koji će da ispusti svu staru rashladnu tečnost, zatim česmovačom ispere zaostatak dok ne poteče bistra vode (uz bar jedno zagrevanje motora da bi se pomešala voda i zaostali stari antifriz zarobljen u bloku motora) i na kraju sipa novi rastvor antifriza.

***

Zna li neko precizno koja tačno tečnost ide (C4 2011 1.6 hdi 92ks)
(zelena. roza crvena ili naradzasta mi nije dovoljno precizno
Zna.

Tečnost pod citroenovom kataloškom oznakom 9979 78.
Inače se radi B.A.S.F. Glysantin G33. Ta tečnost zadovoljava PSA normu B71 5110 i može se reći da je svaka koja to poseduje odgovarajuća. Takođe, PSA je profesionalcima odnosno servisima obezbedila i još nekoliko drugih antifriza nešto različitih osobina ali nije javno objavila (tj. to je poznato samo ovlašćenim servisima) u kojim sve slučajevima za npr. C4 iz 2011. koriste i te druge antifrize osim pomenutog Glysantin G33. Kupcima, tj. vlasnicima vozila koja su starija od 5 godina se nudi i antifrizi pod oznakom EUROREPAR a koji su uglavnom jeftiniji

Pošto je priča o upotrebi antifriza u smislu šta se zahteva tj. šta je preporučeno, odnosno šta je odgovarajuče - i formalno-pravno kao i suštinski (u smislu sastava antifriza) prilično komplikovana, odgovor na pitanje "šta ide?" (koje je kao takvo neprecizno formulisano) nije baš sasvim jednostavan.

Èitaj dalje.

***

Po mom iskustvu provlači se jedna priča kako antifriz ne treba mjenjati (rashladnu tečnost) već samo doljevati po potrebi,
Priča je diskutabilna.

Antifrizi se sastoje od etilen-glikola koji se sam po sebi vremenom/upotrebom delom pretvara u vrlo korozivnu glikoičnu kiselinu pa mora sadržati i antikorozivne inhibitore, koji mu bitno produžuju upotrebivost. Ako bi rashladni sistem kontinuirano gubio određeni deo tečnosti koja bi se istim tipom nadopunjavala verovatno bi moglo da se npr. i više od desetak godina ne vrši kompletna zamena. To neko može da radi ako hoće i da npr. povremeno kontroliše pH i taćku mržnjenja.

Inače, kontrola samo tačke mržnjenja je problematična jer ne govori o tome koliko je antikorozivnog inhibitora potrošeno, pa se zato kontroliše pH (i zato je vrlo uputno da se autu iz 2011. u 2017 godini što pre zameni antifriz a prethodno dobro ispere od istog)

a druga priča je kako ga je preporučivo promjeniti svakih recimo 5 godina jer čuva motor od hrdje i bla bla... i kako treba usuti tačno ono koje je propisano
Priča je jednostavna i suštinski tačna, s tim što se u slučaju Citroena teško nalazi Glysantin G33 ako neko želi da isključivo koristi antifriz koji se koristi za prvo punjenje odnosno koji koriste servisi.

Zbog svega prethodno navedenog, (a i praksa je isto pokazala) najjednostavnije je a i sasvim efikasno - uraditi to što je naven Ivan.

Ako bi neko želeo precizniji odgovor - idu antifrizi po tipu OAT (bez amina, fosfata, silikata, borata i nitrita) ili H-OAT.

Ja u svoj C3 koristim više godina FAM Long Life, a na tvom mestu bih koristio bilo koji od sledeća dva:

http://www.ina-maziva.hr/UserDocsImages/proizvodi/ina_antifriz_bs_super_111633.pdf

http://modricaoil.com/wp-content/uploads/2013/04/permant-long-life-100.pdf

Inače sa pomenutim koncentratom GlacElf Auto Supra takođe nema greške, osim toga ga Total preporučuje kroz svoje selektore maziva.

Ako ćeš da tražiš antifriz na kome stoji da poseduje odobrenje po normi PSA B71 5110 to će verovatno potrajati (a nije nužno).

U celoj priči je najbitnije isprati dobro sistem od starog antifriza, a novi promeniti ponovo u sledećih 3-5 godina. Mogu se koristiti i antifrizi koji daju kratkotrajniju zaštitu ali bi to zahtevalo ćešću promenu.

Usput, narandžasti koncentrat kao što je pomenuti GlacElf, kada se rastvori u providnoj staklenoj posudi na dnevnoj svetlosti je crvenkasto-roze boje, u zavisnosti od koncentracije. Kod antifriza koji sadrže fluorescentnu boju, obojenosta radnog rastvora vrlo zavisi od boje tj. osobina upadne svetlosti.

Ukoliko nakon zamene antifriza rashladni sistem u nekom delu npr. procuri sva je verovatnoća da uzrok nije novi antifriz, već da je sistem bio načet upravo zato što prethodni antifriz nije zamenjen na vreme.

Ako te zanima detaljnije čitaj ovde

Na kraju krajeva, čovek inako sve odluke čini na svoju odgovornost.

Srećno.
 
Posljednje uređivanje:

visaluteju

Well-known member
Hvala vam na odgovorima, a posebno tebi DS9. Mislim da nikada precizniji i detaljniji odgovor nisam dobio! :)

E sad ja sam malo "glupnuo" sa ovim pitanjem jer sam totalno "zaboravio" da sam nakon kupovine auta odradio veliki servis pa tako razmišljajući gdje ću obaviti tu promjenu rashladne tečnosti sjetim se da sam radio taj veliki servis i da mi je jelte promjenjena i vodena pumpa i da se prilikom mjenjanja iste prospe dosta rashladne tečnosti i da bi bilo logično da mi promjne sve to...

Nazovem majstora koji je radio veliki (a kasnije nadjem i račun) i on kaže samo vozi sve je sredjeno, na računu piše total g12 i još nekih oznaka, a ja svejedno ne budem ljen pa odem kod lakolanog prodavca dijelova koji besplatno testira tačku mržnjenja i pokaže bliže -30 tako da to je to
 
Posljednje uređivanje od moderatora:

DS9

Active member
Live long and prosper:hello:

Nego,

Nazovem majstora koji je radio veliki (a kasnije nadjem i račun) i on kaže samo vozi sve je sredjeno, na računu piše total g12 i još nekih oznaka, a ja svejedno ne budem ljen pa odem kod lakolanog prodavca dijelova koji besplatno testira tačku mržnjenja i pokaže bliže -30 tako da to je to
rekosmo već da je testiranje tačke mržnjenja korektna praksa - ne da bi se sa njom ustanovilo da li se može nastaviti dalje sa antifrizom posle određenog vremena, nego da bi se odlućilo koliko eventualno treba dodati koncentrata ili vode za antifriz kome još uvek nije isteklo vreme (ili kilometraža) za kompletnu izmenu.

Dakle nakon propisanog vremena ili kilometraže (a tipično je to 3-5 godina) antifriz treba promeniti, bez obzira što je tačka mrženja adekvatna, jer ona ne govori o tome kolika je koncentracija antikorozivnog inhibitora. Ovo poslednje se najjednostavnije testira merenjem pH, a za šta je Citroen predvideo za ovlašćene servise komplet (trakica) za testiranje.

Ipak, ljubiteljima kakva je većina nas prisutnih na ovakvim forumima, najlakše je da zapišu/zapamte da dugotrajniji antifriz (dakle g12,g12+,g12++, a koji su na evropskom tržištu po pravilu obojeni roze-crveno-ljubičasto) treba izmeniti do 5 godina ili do oko 150,000 km.

Ipak, postoje egzemplari, kao što je slučaj sa npr. tojotinim motorom u Citronu C1, pgt 107 i tojoti ajgo - za koga u servisnoj dokumentaciji eksplicitno stoji da ne treba upotrebljavati antifrize predviđene za druge citroene, nego isključivo određeni koji je po katalogu predviđen isključivo za C1, a koji je inače po tipu tzv. japanski H-OAT.
Po citroenovom servisnom planu održavanja on se menja na 10 godina.

Ono što nisu napisali - to je da bi takav antifriz sasvim bio korektan tj. odličan i za ostale citroene.

Sva zvrčka oko citroenovih preporuka za upotrebu antifriza se suštinski najverovatnije tiče ugovornih odnosa PSA sa nemačkim BASF i domaćim Totalom, kao i sa tojotom - u kojima iz nekakvog da li istorijskog razloga, ili eventualno antimonopolističkog (u okviru EU) je odlučeno da Totalov antifriz namenjen pojedinačnim kupcima - ne treba da nosi PSA odobrenje, iako bi to suštinski mogao bez problema.

Za nas uobičajene vlasnike vozila - bitno je znati da antifrize ne treba mešati, i da ako nismo sigurni koji je antifriz u pitanju i kada je učinjena izmena (ako postoji verovatnoća da je prošlo više od oko 3 godine) da ga treba izmeniti što pre za poznati sa kojim ćemo isključivo dalje nastaviti bez mešanja.

Ako sistem kojim slučajem u manjoj meri kontinuirano gubi tečnost onda ćemo znati i da isti obezbedimo u dovoljnoj količini. Mnogi rashladni sistemi su otišli do đavola zato što se u njih svašta sipalo i muljalo.

Btw, areometar za jednostavno merenje tačke mržnjenja na pumpama u Srbiji obično košta 1,5-3 evra, pa pretpostavljam da ni u BiH i Hrvatskoj nije baš bitno skuplji.

Takav najjeftiniji koristim da doteram koncentraciju kada se menja tečnost kod mene, a pošto je bilo skorašnje izmene jer mi je na termostatu pukla plastika ovih dana sam doterao na -35 C jer to nisam mogao letos pošto su temperature bile visoke, a areometar je baždaren za +20 C..

Inače sam tada preterao sa koncentracijom koja je bila oko 60% antifriza pa sam se malo zezao sa njegovim ispuštanjem i razređivanjem.

Dve crte između kojih je antifriz prikazuju -34 C i -40 C tako da sam koncentraciju doterao na korektnih/idealnih 50%.



Ono što je meni zanimljiva činjenica, to je da rashladna tečnost u posudi po pravilu ima intenzivniju nijansu kada je motor zagrejan tj. kada je ona na višoj temperaturi.
 

visaluteju

Well-known member
Nisam znao da su ti mjeraci tako jeftini i laki za nabaviti :) obavenzno kupujem...
 
Posljednje uređivanje od moderatora:

visaluteju

Well-known member
Narode nije li prejaka mješavina antifriza koja pokazuje na mjerenju da ne ledi do -40 ?
Tako su mi napravili kada sam radio veliki servis, pa sam danas provjeravao za svaki slučaj
 

Cutac

Prèkaroš
Imam i ja pitanje.
Rashladna mi na minimumu i nadosuo bih.
Mijenjali su ju lani ove godine u 2. mjesecu kada i pumpu vode.

Kupio sam ATR CT 12 plus crvenu(violet, prema proizvođaču) tekućinu.
Jel mogu dosuti koliko fali?
 

DS9

Active member
Narode nije li prejaka mješavina antifriza koja pokazuje na mjerenju da ne ledi do -40 ?
Tako su mi napravili kada sam radio veliki servis, pa sam danas provjeravao za svaki slučaj
Nije prejaka, to je ok (po negde u svetu zbog ekstremno niskih temperatura i moraju takvu da naprave po defaultu).
S tim što kod većih koncentracija je pitanje tačnosti merenja, odnosno kalibracije jeftinih areometra.

***

@Cutac

A koju su sipali kad su menjali pumpu za vodu?

Btw,
http://www.intercars.hr/pliki/file/Croatia/downloads/novosti/Cartechnic_antifriz2014.pdf
koliko vidim to je koncetrat, pa osim ako želiš da povećaš tačku mrženjenja ili osvežiš inhibitore korozije - trebalo bi ga razrediti sa vodom pre nego se dospe.
 

Cutac

Prèkaroš
E hvala na pdf!
Znaci meni bi trebala fifti fifti mjesavina, kao gemist :D

Budem isao vidjeti sto je tocno u posudi. Jel bi kataloski broj sa racuna pomogao da se otkrije tip antifriza koji su sipali?
 

DS9

Active member
Ovo? (od toliko proizvođača kulturnih/odličnih antifriza na Balkanu servis radi sa ovim turskim - da se čovek prekrsti s` obe ruke).

To je prema onome što proizvođač tvrdi TL 774 D/F, dakle dugotrajni g12+ i verovatno neće biti bitnog problema ako preko njega doliješ taj koji si uzeo.

Nego, je l` taj servis neki ovlašćeni za citroen, ili standardni bez nekih specijalnih ovlašćenja? Mislim, ako je ovlašćeni čudilo bi me da koriste ovo, a ne po određenoj citroenovoj kataloškoj oznaci. Ipak, to što mu piše je praktično dgovarajuće.



Btw, mislim da je za razliku od antifriza, špricer/gemišt zgodniji kad je 40/60 ili 30/70, mislim sa više vina, tzv. pesnički ;)
 
Posljednje uređivanje:

Cutac

Prèkaroš
Proziran je :confused::confused: ... žensko oko kaže da je rozo... :D
I ima ga ispod minimuma :hm:

Pretpostavljam da je narančast i mislim da se onda može miješati sa ružičastim, što ću i napraviti.

Ovo?
Ne znam, oni su mijenjali, nisam vidio ambalažu.

gemišt zgodniji kad je 40/60 ili 30/70, mislim sa više vina, tzv. pesnički
E, ali onda dođe do pregrijavanja ako se puni do maksimuma :D

Idemo točiti ružičastu pa ćemo vidjeti na što će ispasti



Usuto pa ćemo vidjeti.
U petak planiram redovni pa ću odmah sve zamijeniti.

Koji antifriz preporučate za 1.4 VTi, a koji za 2.0 VTS?
 

DS9

Active member
Molim te preciziraj - naziv vozila i godište uz tip motora. Uglavnom, na neviđeno, da je moje kladio bih se na svaki antifriz po TL 774 D/F(i G) (kao i što godinama koristim takav famov u svom c3). U tom smislu - mislim da sa GlacElf Auto Supra koncentrat nećeš imati problema, a na tvom mestu bih uzeo sledeći INA-in sličnih karakteristika.

http://www.ina-maziva.hr/UserDocsImages/proizvodi/ina_antifriz_bs_super_111633.pdf



U vezi boje antifriza, oni koji su npr, fluorescentno naradžasti, kao npr. koncentrat GlaceElf Auto supra - u radnom/razblaženom stanju su po pravilu roze/ružičasti, mada njihova boja vrlo zavisi od upadne svetlosti.

Vrlo verovatno neće biti problema ako pomešaš ta dva koja si naveo. Bitno je da rastvor ostane bistar. Ako posle nekog vremena rastvor bude mutan - po pravilu to znači da će se nešto pre ili kasnije istaložiti a to nije dobar znak pa u takvom slučaju treba izbaciti takav krš i sipati novo.
 

liberty

Well-known member
meni se čini da meni u manualu za diesel berlinga iz 2011. piše da se mijenja rashladna svakih 8 godina....nisam pametan da li da mijenjam ili ne diram. budem vidio
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
Piše vjerovatno i da se ulje u mjenjaču ne mijenja, tako da...
Yebe se njima za vaš auto kad garancija istekne :)
 

DS9

Active member
Antifriz na C1 sa tojotinim motorom se prema planu održavanja menja na 10 godina - ali u njega ide antifriz sa tojotinim odobrenjem i u tehničkoj dokumentaciji stoji da u taj motor ne bi trebao da ide drugi antifriz tj. oni koji su predviđeni za ostale citroene (ovo je inače posebna priča).

Voleo bih da vidim taj navod iz servisne knjižice za Berlinga - pa ako može sken ili fotografija. Po pravilu Citroen za vozila kojima se sipa antifriz sa njegovim odobrenjem navodi da 4 godine ne treba ništa raditi, a da se onda svake sledeće godine proverava pH. Trake za proveru pH se prodaju pod određenim kataloškim brojem.

Jednu 306icu sedan sa TU5 benzinskim motorom sam imao prilike da vidim kad je došla mom prijatelju u radionicu - kupljena je nova u salonu u Beogradu, nije mu se mennjao antifriz 5 godina pa je pomešala ulje i vodu. Aluminijumska korozija ispod raspalog dihtunga glave nije bila izražena ali je bila dovoljna da napravi haos. Sad, za celu seriju tih motora je poznato da mogu biti problematični dihtunzi glave. Za HDi to nisam ni čuo da se nekom desilo.
 
Posljednje uređivanje:
Na vrh