Nema potrebe za bubicom :whistling: ali nije baš jasno da li tvoj 2.0 hdi ima FAP.
Kako god, PSA je u nekim servisnim dokumentacijama (ranijih godišta, pre 2010.) sasvim legitimno dozvoljavala upotrebu i Full SAPS (kao što je Q9000) ulja u motorima sa FAP (kao i obratno).
Sa CFS-a iskustveno znamo da nešto starijim motorima 2.0 HDi sasvim odgovara Q9000 5W-40 jer su sa njim nekoliko prešli preko 400,000 km. Ovde je Deda na prethodnoj stranici naveo slično za Berlinga sa istim motorom. S` što treba imati u vidu da sastav Q9000 nije uvek bio isti i da su mu se specifikacije menjale (mada je to slučaj i sa ostalima).
Potrošnja ulja je inače sasvim druga stvar - i nije baš odgovarajući (tj. nije linerana zavisnost) parametar za ocenjivanje da li je neko ulje bolje ili lošije, ili da li više ili manje odgovara motoru.
Niži viskozitet generalno favorizuje potrošnju ulja, ali je favorizuju i povišeni obrtaji, veći zazori itd. - pa je u celoj priči gomila parametara (oko potrošnje ulja).
Osim toga ako nekakvo ulje nižeg viskoziteta izazove veći gubitak ulja (nisam rekao potrošnju ulja) to može da znači da je otčepio već načetu zaptivku, koja je bila zrela za menjanje. Neko zbog toga proglasi ulje za đubre - a istina je da je odlično učinilo ono za šta je i formulisano.
Ja mogu da navedem primer čoveka koji žustrije vozi xsaru picasso 1,8 benzin/plin, i koji konstatuje primetno veću potrošnju ulja sa Q9000 5W-40 nego sa Q7000 10W-40 - a sa druge strane lično mogu da potvrdim da je u mom motoru (1,4 HDi bez FAP, 2006.) potrošnja ulja za 12000 km bila praktično identična za Q9000 5W-40 i sa famovim premium 5W-40 (koji je usput i ACEA C3). Uz to, nakon prelaska na famovo ACEA C2 ulje koje je dosta tanje (dakle pandan Ineo-u ECS) potrošnja ulja je opet na istom nivou, čak možda i manja (jer je određivanje malih razlika u potrošnji ulja, čitaj do oko 0,5 L - vrlo teško odnosno diskutabilno i zahteva poseban trud, osim ako se to čini u laboratorijskim uslovima sa neopevano skupom istraživačkom opremom).
Ali - takav rezultat verovatno bitno više govori o načinu eksploatacije tog motora, nego što govori o nekakvoj razlici među uljima odnosno različitim njihovim tipovima/viskozitetima/normama.
Obrni/okreni pošto je ulje (tj. njegov adekvatan/preporučen izbor) kompromis suprotstavljenih zahteva - u celoj priči, ako se pominju razlike među različito koncipiranim, a preporučenim uljima, vrlo je bitan način eksploatacije, jer nije isto da li motor većinom radi na (temp. rashladne tečnosti) na 90 C ili na 120 C. U drugom slučaju ulje prestaje da vrši sve one funkcije koje bi trebalo - ako nije odgovarajućeg viskoziteta i sastava. Doduše, i u prvom slučaju se to dešava ako ulje nije odgovarajućeg viskoziteta i sastava ali će motor to duže podneti pre nego ispusti dušu.
Kada bi me neki prijatelj pitao šta da sipa u svoj 2,0 HDi )bez obzira da li ima ili nema FAP) a prethodno je koristio Q9000 5W-40 - rekao bih mu da ako motor ima FAP, obavezno pređe na Ineo ECS. U slučaju da nema FAP, rekao bih mu da proba neko totalovo ulje iz 5W-30 gradacije, najpre po ACEA C3 - odnosno Ineo MC3 5W-30. (koje je po viskozitetu na radnoj temperaturi između Q9000 5W-40 i Ineo ECS). Pa da mi kaže utiske nakon oko 5000-10000 km.
Ukoliko bi mi prijavio da nije konstatovao bitnu razliku u potrošnji ulja, rekao bih mu da u sledećoj izmeni proba Ineo ECS - jer to što bi mi rekao bi značilo (između ostalog) da je njegov način eksploatacije motora takav da bi mu Ineo ECS odgovaralo.
Ukratko, sa srpskog nezavisnog foruma ljubitelja citroena, prema onome što su prijavljivali ljudi sa HDi kojima su servisi sipali Q9000 5W-40, a motor imao DPF - oni koji su prešli na Ineo ECS se ne vraćaju na prethodno.
Inače, ja se nadam da će u buduće oni koji koriste Ineo ECS, probati i Ineo First (iako to njihov motor striktno ne zahteva, ali mu je autorizovano za upotrebu) pa prijaviti utiske. Specifikacije Ineo First su takve (odlične) da je logično upotrebiti ga ako je motor kome se zahteva Ineo ECS u dobrom stanju.
Sad, to što bih ja lično, ako pominjemo ulja sa psa odobrenjem pre (nego Total) izabrao npr. ova dole dva je sasvim lični izbor.
https://www.wolflubes.com/EN_EU/products/product_65615.aspx
https://www.google.rs/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=16&ved=0ahUKEwiQxpagnpTQAhWIESwKHRrXD_QQFghuMA8&url=http://www.valvoline.it/uploadedFiles/7108.pdf&usg=AFQjCNFL65orgJ5rK8Y3ywZs7hGPhIANbg
Nadam se da sam uglavnom bio jasan.
Srećno
P. S.
i jednom prilikom mi mehanicar uz ka u nakon servisa veli da bi bilo bolje da lijevam 5w30, a ja i dalje lijevam quartz 9000 5w40
Pa, ozbiljno pozdravi mehaničara, i kaži mu da ima još jedan koji smatra slično, i da mu je drago što ima mehaničara koji se ne drže uvek/čvrsto starijih koncepcija da je deblje ulje generalno bolji izbor.
Sa tim 2.0 HDi se ne trka, može se raspravljati o tome da li su mu zazori takvi da bi mu više odgovaralo 5W-40 ili 5W-30 - al` lično mislim da mu je zgodnije da hladan što pre dobije ulje u najudaljenijim oblastima, nego da se vlasnik oslanja na potencijalno bolju zaštitu zbog debljeg ulja pri eksploataciji koju možda nikad nije učinio.
Naravno, druga bi bila priča ako se sa tim motorom vuče prikolica celo leto po grčkim ili turskim gudurama.
***
U vezi toga,
to je "low saps" ulje za automobile sa DPF filterima.
saps je skračeno za sumporni pepeo, fosfor i sumpor.
ti elementi su kod nekih drugih vozila opet kritični za zaštitu protiv trošenja,
i ne bi koristio takva ulja u motorima koja ih ne traže (zbog filtera jel).
najčešće se radi o "rijetkim" uljima koja imaju niske vrijednosti viskoznosti na 40 i 100°.
ima ulja koja su low, mid i full SAPS
ovakav stav je sasvim legitiman, odnosno tačan (posebno onome čija je lična preferenca sportska vožnja), s tim što se neko sigurno pita kako to da istom motoru koji ima FAP bude odgovarajuće i prilično tanje ulje.
Možda će neko smatrati da je zbog ekoloških zahteva pritisak (na proizvođače motora i ulja) toliki da oni prave takve kompromise koji rezultuju manje trajnim motorima. Ako se osvrnemo kako je to bilo pre npr. tridesetak godina - pitanje je šta bi smo zaključili, jer danas motori sa današnjim uljima uglavnom prolaze više.
Dole je predavanje jednog od glavnoih (malo je reći) stručnjaka u Shell-u - i ono što on tu navodi baca nešto drugačije svetlo na klasično pitanje da li je istom motoru zgodnije deblje ili tanje ulje.
[ame]http://www.ltu.se/cms_fs/1.82748!/file/IanTaylor.pdf[/ame]