Opterećenje auta i tlak u gumama

ghorvat

Well-known member
Donator foruma
Zanima me koliko se nas ovdje s foruma slijepo drži uputa o tlaku u gumama kad je auto opterećen i kad je pod normalnim opterećenjem.

Ako da, jeste li primjetili razlike u potrošnji?
Toga se iznimno rijeko držim. Neki put stanem na autocesti, pa napumpam na tlak pod opterećenjem, a onda opet zaboravim vratiti na "normalni" tlak jednom kad stignem na odredište, pa se vozim s povišenim tlakom do nekog idućeg puta i kontrole tlaka... :D
 

Cutac

Prèkaroš
Ja držim tvornički+0.15 bar. A na VTS-u na 16-icama držim na 2.5-2.6 jer ne znam koliko bi trebalo, a ovo mi je OK :D
 

mamut

C5
Donator foruma
I vraćaš na niži tlak kad auto više nije pod opterećenjem?
kak misliš? auto mi nikad nije pod opterećenjem, to je za normalno opterećenje (2.3, 2.1)

kad je pod opterećenjem nacrtano je iza 2.7 napred 2.3
 

markan1000

Well-known member
ja uvijek držim na normali, osim kad se stvarno nakrcam. onda podignem tlak u skladu s uputama, i nakon 2-3 dana kad se sjetim ili mi bude zgodno vratim na normalu. nije to neki posao, a ne vjerujem da je uzaludno tako preporučeno
 

DS9

Active member
Onda ćeš je duže vreme proučavati;)

Zanimljivo je koliko varijacija odnosno preporuka postoji od strane proizvođača vozila (kao i prouvođača pneumatika) kada je pritisak u gumama u pitanju, Na primer kod nekih renaulta sam viđao da je preporučeni pritisak na prednjoj osovini veći nego na zadnjoj.

Takođe, kod istog vozila a koje iz fabrike dolazi sa različitom dimenzijom - različiti su i preporučeni pritisci u gumama.

Na gornjoj nalepnici vidimo da je za optereceni auto veći pritisak na obe osovine - ali recimo na nalepnici moje c3ojke je isti pritisak na prednjoj osovini u oba slučaja.

Ono gore što je naveo Pokra, da drži 0,2 Bar više od onog što piše na stubu vrata je zgodna praksa koja uglavnom rezultuje da je potrošnja goriva nešto niža, da je auto nešto tvrđi, i da se uglavnom ne ulazi u rizik vožnje sa potpumpanim gumama.

Po onome što sam ja video sa svojim 175/65/R14 - na svakih 1000 km gradske vožnje pritisak opadne 0,1-0,2 Bar.

Lično mislim da se ovde radi o tome da svako može da nađe sebi najzgodniju varijantu jer na kraju krajeva pritisak u gumama se menja u zavisnosti od temperature u gumi, a ona varira poprilično u različitim klimatskim periodima.

Inače, po pravilu svakih 10 C se pritisak menja za oko 0,1 Bar (u automobilskim gumama, kod većih je to na nižem nivou). Ko je gume napumpao pre mesec dana na npr. 20 C po preporuci, sada vozi poptumpane gume ako ih nije dopunjavao - ili će prilikom merenja konstatovati sličan pritisak ukoliko ih je vožnjom donekle zagrejao. Uglavnom, u nekim korisničkim uputstvima se pominje da se merenje pritiska vrši na vozilu koje se nije kretalo (npr. odstajalo preko noći) ili ako vožnja nije bila duža od 5 km.

Usput, zanimljivo mi je bilo da je Michelin preko svog selektora pneumatika za moj auto npr. dao preporuku za pritiske koji bitno odstupaju od onog što piše na stubu vrata (uglavnom je preporućio veće pritiske). Kada sam proveravao sa goodyear selektorom jer imam njihove pneumatike - preporuka je bila takva da su dali niže pritiske nego što piše na stubu vrata. Kada sam to predočio njihovoj online podršci - onda su rekli da bih trebao da se držim onog što piše na stubu vrata.

Takođe, oni koji se drže tzv. eco-driving-a po pravilu duvaju gume na višim pritiscima od preporučenih. Kod nekoh vozila (npr. Volvo) u sasmom korisničkom uputstvu stoje viši preporučeni pritsci za one koji žele uštedu goriva (a navedeno je da se to primenjuje na brzinama do 160 km/h)

Hoću da kažem da nalepnica na stubu vrata suštinski nije zabetonirani zakon i da se radi o stvari koja je vrlo varijabilna.
 
Posljednje uređivanje:

Milosh

Test
Kad smo već kod toga, da li mi neko može naći preporučeni pritisak/pritiske za C5 X7 sa gumama 225/60 R16. Kod mene na stoku nema te dimenzije, pa nisam baš siguran na koliko da ih pumpam. Hvala
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
Al hebeš mi sve nisam skužio logiku... zadnje što mi je palo napamet da se prednje gume primjetno više zagrijavaju na C5ici, pa se tlakovi ujednače :confused:
 

DS9

Active member
Logika je (za korisnika vozila) u ovom slučaju jednostavna, jer su inženjeri koji su pisali preporuke to činili uglavnom na osnovu merenja. Dakle polazna tačka su preporučeni pritisci i na osnovu njih se može u zavisnosti od opterećenja pritisak korigovati, kao i u zavisnosti od personalnog osećaja upravljivosti vozilom. Pneumatici imaju maksimalan pritisak koji ne bi smeo da bude prebačen, a preporučeni pritisci su uglavnom bitni niži od njega.
 

Milosh

Test
Al hebeš mi sve nisam skužio logiku... zadnje što mi je palo napamet da se prednje gume primjetno više zagrijavaju na C5ici, pa se tlakovi ujednače :confused:
Zar nije kod svih auta preporučeni pritisak na tim naljepnicama viši za zadnju osovinu, a ne samo kod C5.

Vjerovatno:
troje putnika nazad + gorivo + prtljag > dvoje putnika naprijed + motor.
 

Doomsday

U prolazu...
Nije izračun baš tako jednostavan, jer pogledaj, minimalno opterećenje, samo voač+motor, pa opet naprid manje, nazad više...

Vjerojatno je u pitanju gdje je težište, tj. kako se težina u određenom vozilu raspoređuje po osovinama...

Ja gume nikad ne pumpam na minimum preporučeni... Ako nema opterećenja, pumpam cca. točno između min i max... Ako ima full opterećenje, prebacim 0,1 do 0,2 BAR preko maximuma...

:angel:
 
Na vrh