Saxo, reparacija zadnjeg mosta

Satir

New member
Reparacuja zadnjeg mosta na saxsu u uvjetima garažnoga prostora.

Sestra mi se žali da njen Saxo metalno lupa u zadnjem kraju. Provezao sam se sa njom i utvrdio neugodno lupanje i tuckanje iz zadnjeg mosta, desni zadnji kotač je gornjim djelom više unutra. Sestra mi kaže da je išla kod dva mehaničara koji ne žele raditi takve zahvate jer previše uzimaju vremena.
Odlučio sam joj pomoći i reparirati most, kako to izgleda postaviti ću u novi naslov te možda nekom pomogne, Sestra se odvezla sretna i zadovoljna uz malu investiciju kupovine dijelova.

Pokušati ću redom opisati potrebne radnje.
Stanje mosta je vrlo korodirano i vijci koji drže sklopove su korodirani te ih treba natopiti naftom, meni se nafta pokazala kvalitetnije rješenje nego skupi sprejevi. Najbolje je da to učinite navečer te sutra radite oko mosta. Da bi se most mogao dobro reparirati, najjednostavnije ga je skinuti sa četiri nosiva vijka koji se nalaze dva u gepeku i dva ispod zadnjeg sjedala pod gumenim poklopcem.





Da bi započeli sa skidanjem mosta potrebno je prije toga skinuti doboše, potreban ključ okasti 32 i nosače pakni sa zvijezdastim imbusom T50 Zatim otpustiti vijke M6 koji drže cijevi hidraulike i ručne kočnice.







Očistiti koliko se može od korozije, najbolje bi bilo opjeskariti, ali se može dosta toga uraditi i rotirajućom čeličnom četkom te nanovo dobro natopiti naftom vijke torzionih opruga. Potrebno je kirnerovati odnosno prigodno označiti položaje ramena osovine i ostalih sklopova sa torzionkama, da bi lakše i jednostavnije to sve pravilno sastavili. Otpustiti svornjak centralne torzionke i pomoću vijka M12 koji služi kao radapciger da se iz žl:cenzura::cenzura::cenzura:i iz ležišta svornjak koji se nalazi u osovini, a koji se s druge strane komplet izvlači iz osovinske cijevi.




Nakon skidanja centralne torzionke skidaju se vanjske torzionke kojima je potrebno skinuti ekscentni osigurač kojega drže vijci za imbus T40. Kako su vijci izloženi soli sa ceste obično su zahrđali i tu treba strplivo i dobro očistiti te laganim lupkanjem pripremiti za otpuštanje, dobro je malo lupkati laganim čekićem i po inbusu dok se vijek otpušta, tako će lako popustiti i neće se otkinuti. Osovinska ramena se skidaju zajeno sa torzionkom a na drugoj strani se vadi osigurač u obliku ekscentra.
U desnoj strani obadva ležaja su bila oštećena a lijeva je bila solidna ali semerinzi su loši i prljavština je već počela i na toj strani ulaziti u ležaj.
Za rastavljanje mosta potrebno je imati i prigodan alat odnosno može se improvizirati radapciger sa navojnom šipkom M16 i primjerene cijevi promjera 50 mm koja se odsjeku na potrebnu duljinu da bi se izvukao svornjak, odnosno osovine koja je brušena i na kojoj se nalaze dva igličasta lešaja sa dva semeringa. Cijena jednog kompleta je 315 kuna. Cijena svornjaka - osovine je oko 320kuna.

Nastaviti ću......

Prilikom rastavljanja mosta potrebno je osigurati određene priručne alate koji nisu skupi ali mogu pomoći prilikom rasklapanja i sastavljanja mosta.
Najvažnije su čelične navojne šipke M16 I M12 i M8 sa čvrstim platnama koje će poslužiti kao radapciger. Potrebno je osigurati cijev nutarnjeg promjera 50 mm i dužine 220 mm za skidanje svornjaka - osovine iz cijevi mosta i nosača mosta. Za skidanje svornjaka potrebno je čvrstu platnu debljine 4-5 mm sa provrtom od 18 mm na koju se navari matica M16 te zajedno privremeno zavari za svornjak te se preko svornjaka navuče pripremljena cijev dužine 220 mm stavi se čvrsta platna i steže maticom M16, predhodno je potrebno zagrijati mosnu cijev i nosač mosta te laganim lupkanjem i pritezanjem matice izvlačiti svornjak.





Nakon rastavljanja mosta potrebno ga je dobro očistiti i izpresati stare i oštećene ležaje iz glavčine. To se radi pomoću prigodnoga alata koji se sastoji od vijka M12 i dvije velike podloške-platne koje jedna mora biti za jedan milimetar manja u promjeru nego ležaj koja će izpresati ležaj zajedno sa odstojnom plastičnom čahurom ili sve jednostavno izbiti dobrim majzlom :D



Postavljanje ležaja se radi također sa priručnim radapcigerom vodeći računa o širini ležaja jer je jedan ležaj širine 18mm a drugi 21mm, nakon ležaja upresati semeringe te glavčinu dobro napuniti totnom masti za ležaje.





Kod sastavljanja posebno voditi računa o oznakama koje ste postavili na svim sklopivim i rotirajućim dijelovima mosta i na mosnoj cijevi, također je važno dobro zabilježiti, crtaćom iglom, ozubljenje na torzionkama i kirnerovati na suprotnoj glavčini.
Glavčinu s ležajima lagano navući na osovinu a forzionku postaviti na ulaz ozubljenja te provući vijak M8 i navrnuti ga oko jedan centimetar postaviti podlošku koja pokriva nazubljeni provrt, postaviti maticu i reperne crte poravnati na ozubljenju torzionke i glavčine sa nosačem mosta. Maticom jednostavno navući torzionku, pomoći laganim lupkanjem u glavčinu preko drvene daščice, daščica je važna :whistling:



Postavili smo zadnji most u njegovo ležište te ga pričvrstili sa četiri nosiva vijka. Kočnice očistili i obrusili, vužir ručne kočnice malo podmazali i vodili računa o postavljanju hidrauličnih cijevi na njihovo mjesto, malo zaštitili nosače pakni te ih stegnuli zvijezdastim imbusom T50. Vratili doboše i sve što treba.



Provozai se autom, sestra presretna mi zadovoljni jer smo mogli pomoći.
Posao nije previše zahtjevan rekao bih više je kovački. Ne znam dali će nekom pomoći ako je nejasno neka se pita.
Ali na kraju karlovačko smo zavrijedili ...živjeli
 

Lix

Active member
Svaka čast na postu, ovu temu treba stavit negdje istaknutu da se vidi jer je ista stvar na svim citro torzijama... stvarno svaka čast na postu, detaljno i perfektno objašnjeno :)
 

Gorski

Member
Svaka čast! To je tebi - ono, k'o dobro jutro vidim. Ma, reparirati ću ga i ja makar mi to bilo zadnje što ću učiniti na Saxu.
 

Satir

New member
Bravo majstore,
samo polako i strpljivo, ako zapne pomažemo ako znamo ;) važno je samo dobro obilježiti položaje ramena i nosača sa mosnom cijevi te položaj ozubljenja torzionki obilježiti crtaćom iglom za lakše sastavljanje. :)

Želim Vam ugodan rad. molim bez psovki ;)
 

Mislav

New member
hvala, s točkalom sam ih obilježio,samo kaj je moj most star pa je sve zraslo skupa od hrđe blata i soli. svi novi vijci moraju ići na torzionkama i oni zegeri se nedaju van nikako što ih drže.
Skoro sam 2 sata vadio balans štangu van, ug wd 40 grijanje i čekićanje napokon sam je van izvadio. Budem danas malo poslikao :)
Za ovo bez psovki se trudim, ali tko god da je ovo radio ne vjerujem da mu nije pokoja pobjegla :)

Lijepo je ovaj tutorial napravljen, ja dok radim se ne sjetim uzeti mobitel u ruke i tak lijepo sve poslikati i dokumentirati.
Svaka čast majstore :)
 

Satir

New member
Za ovo bez psovki se trudim, ali tko god da je ovo radio ne vjerujem da mu nije pokoja pobjegla
Ta ljudi smo.....
Kod moje seke je oštećen i svornjak te na njemu oba ležaja, ja svornjak nisam mjenjao , već samo okrenuo, premda je bio jako loš, izmjerio sam ga i utvrdio da je onaj dio koji se nalazio u mosnoj cijevi za tri desetke milimetra jači, te sam ga odneo na brušenje u strojnu obradu kod nas u Ðuri Ðakoviću i majstor mi obrusi tu stranu svornjaka tri desetke i što je tada išlo super u novi ležaj te tako nisam kupovao novi svornjak koji je negdje oko 350 kuna.
Možda pomogne iskustvo!
 

Mislav

New member
Prvo sam skinuo vilice dolje sa svornjaka da bih potom sa hidraulikom izvukao ramena, na prešu je nisam mogao namjestiti a pošto imama 2 hidraulike ovako sam se poigrao ...

kod mene od svornjaka nije ostalo ni S a lageri u vilicama su bili ne postojeći jer je kavez lagera bio metalni pa se pojeo skupa s lagerima, naći pojedeni su bili do košuljica ...
Komplet...

Svornjaci su s jedne strane bili pojedeni do 3 mm debljine a s druge stane nastupilo je oštećenje točkastom korozijom. Kad sam stavio u prešu od 50 t izgledalo je da će se svinuti glavna cijev mosta (osovina) pa sam je odlučio grijati jer se sve zraslo skupa.

malo u šrafštuk...

Zavario sam 2 matice na kraj svornjaka da imam po čemu tući ...


i grij s bakljom za autogeno varenje jer s onom plinskom je loš vic....

nakon jedno 20 min nabijanja s 1.5 kg čekičem i pajserom po maticama napokon je ispao...

matice sam na desnoj strani koja je bila jače oštećena 2x vario jer su se otgle odmah iznad vara gdje je materijal oslabljen varenjem.
Uglavnom kao što je kolega rekao jedna dobra piva zarađena.

Sve lijepo namjestio i vratio natrag na most , izuzev onog mjesta na centralnoj torzijonki koja ide cijelom dužinom mosta pa je na kraju plastični vijak s torksom.

Nije mi jasno što drži most u jednom komadu osim torzionki i onih osigurača na mjestu gdje onaj plastični vijak ide u centralnu torzionku , netko je to prije mene rastavljao pa nije stavio vijak ili ?
Ja sam na to mjesto pošto postoji navoj u centralnoj torzionki stavio M8 imbus vijak s podloškom da je drži u jednom komadu, ne smeta ništa :)

Kod moje seke je oštećen i svornjak te na njemu oba ležaja, ja svornjak nisam mjenjao , već samo okrenuo, premda je bio jako loš, izmjerio sam ga i utvrdio da je onaj dio koji se nalazio u mosnoj cijevi za tri desetke milimetra jači, te sam ga odneo na brušenje u strojnu obradu kod nas u Ðuri Ðakoviću i majstor mi obrusi tu stranu svornjaka tri desetke i što je tada išlo super u novi ležaj te tako nisam kupovao novi svornjak koji je negdje oko 350 kuna.
Možda pomogne iskustvo!
Svakako dobar savjet kolega :)
Za uštediti novce bez davanja 350 svakako, kod mene su lageri plesali jer sam probao osovinu očistiti ali je bila previše pojedena od strane korozije i godina.
Još su mi dali i krivi set lagera, sa jednim zatvorenim igličastim lagerom tak oda sam se morao vraćati po drugi set. Naravno subota poslije 12 :)

slika vijka torzionke :)
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
Svaka čast na trudu... mislim da se ja u ovo nebi upuštao, ima posla :shock: :D
 

Mislav

New member
evo za dihtung glave da ga zmenjam na s.e.x.i.j.u. mi treba ajde da ne lažem previše 4 sata (još sam puno i rekao) ako sve ide po špagi s novim vijcima glave i nakon šta dođe glava sa ravnana namjestim hobotnicu od usisa ispuh svo kablovinje stavim remen,španer i onu platiku koja se neda nikako namejstiti pa remenicu alternatora itd... manje posla s polugeneralkom nego s ovim, jer je sve zraslo skupa.
Uglavnom pila vozi, ketači ravno stoje i kad dože na tračnice tramvaja me više neželi zbacati u živicu ili suprotni trak :)
 

Satir

New member
Dobri čovječe lijepo si to napravio.
Nije mi jasno što drži most u jednom komadu osim torzionki i onih osigurača na mjestu gdje onaj plastični vijak ide u centralnu torzionku , netko je to prije mene rastavljao pa nije stavio vijak ili ?
Nitko nije rastavljao, tu ide plastični čep vijak, drže ga vanjske torzionke :eek:
mislim da imbus vijak neće smetati jer se kreće sklop skupno, osim da se možda može previše aksialno pritegnuti ramena na svornjacima.
Rekli smo da je posao više kovački;)

Molim jedno karlovačko za Majstora!
 

Mislav

New member
Nitko nije rastavljao, tu ide plastični čep vijak, drže ga vanjske torzionke
mislim da imbus vijak neće smetati jer se kreće sklop skupno, osim da se možda može previše aksialno pritegnuti ramena na svornjacima.
na zubima torzionke ima znakova da su se "šetali" elementi unutra van pa sam ga radije stavio jer budimo realni svi volimo tu i tamo se pošpanati s našim kanticama :)
 

mastplayer

New member
Imam Citroen Saxo, 2001god, 1.5D
Medjutim, trebao bi mu se raditi zadnji trap, da li se to isplati i koliko to obicno kosta kad se radi i koliko traje dana?

Unaprijed hvala?
 

Zmaj97

New member
Pozdrav moze pomoć.
Imam Saxa 2000g. Problem je u zadnjem mostu, tockovi su stajali ovako / \. Nakon promjene ležajeva torzije skoro pa nije nista pomoglo. Mjesec dana kasnije most je repariran no i to nije puno pomoglo. Jel moguće da su lezajevi vec otisli s obzirom da su stavljeni na "pojedenu" osovinu?
 
Na vrh