Saxo 1.0i by Leprechaun

Leprechaun

Member
Što se onog škripanja tiče, škripi remen alternatora i otkako je ono razdoblje magle prošlo, nisam ga čuo do večeras kad sam upalio ventilaciju na 3. brzinu s hladnim motorom (plus svjetla i grijač stražnjeg stakla, dakle veliko opterećenje).
Bio sam na tehničkom večeras, prošao bez problema :stovanje: (sjetim se odmah Favoritke...), no primijetih da odozada radi samo jedna (lijeva) maglenka, pa pitanjce - ima li Saxo uopće dvije maglenke? :whistling:
 
Posljednje uređivanje:

Leprechaun

Member
Jedno brzo pitanje:

Gotovo isključivo gradska vožnja (100-njak km otvorene ceste), hladnoća (znamo svi kakve su temperature bile), kratke relacije (pod čokom), dosta rada u praznom hodu (zbog hladnoće) - 356 km sa 41 l goriva, iliti potrošnja od 11.52 l/100 km.

Normalno?
 

Leprechaun

Member
znam da saxo ideeeeee, ali treba ponekad prebaciti i u 3. ili čak 4. brzinu :D
Ide fino, no ne pretjerujem, na 3k okretaja prebacujem u višu, u petu i na manje. Probat ću mijenjati na 2.2 - 2.5k pa ću vidjeti hoće li biti kakve razlike. Zadnjih mjeseci vozim uglavnom samo kratke gradske relacije, pa sam u nedoumici je li to ipak malo previše za 1.0 motor i neagresivnu vožnju - iako nije ni penzionerska. :)
 

gox

New member
Kad je hladnije, vise trosi, naravno, jos grad i guzva, mala konjaza, relativno dosta gasa da potegne, da pratis promet = velika potrosnja na saxu :( Ljudi misle, sta, 1.0 pa to trosi 5-6 litara, je, kad se vozis po magistrali, po gradu, nazalost, ne. Meni je po ovim guzvama VG-ZG i obrnuto oko 8 sigurno potrošnja, mislim čak i više (ne računam pošto mama vozi, a i njezinim stilom voznje mislim da auto malo vise potrosi - salta na preniskim okretajima). Saxo nema momenta na niskim okretajima, tako da ga nemoj saltat bas na 2200-2400 nego ga slobodno zavrti i na vise (kad je ugrijan naravno), ali s blažim gasom (ne naglo napucavanje - jer tu potrosnja raste).
 

1587 VTS

New member
Jedno brzo pitanje:

Gotovo isključivo gradska vožnja (100-njak km otvorene ceste), hladnoća (znamo svi kakve su temperature bile), kratke relacije (pod čokom), dosta rada u praznom hodu (zbog hladnoće) - 356 km sa 41 l goriva, iliti potrošnja od 11.52 l/100 km.

Normalno?
Malo previse, ali vjerojatno normalno za uvjete po kakvima pises da je vozen.
Koliko me pamcenje sluzi, znao je i moj 1.0i ponekad zimi u gradu premasit 10-ku bez greske, ali, istina, tad ga nisam mazio :angel:
 

Leprechaun

Member
Bio sam danas u lokalnom Citroenu provjeriti cijene filtara i svjećica, dao sam broj šasije pa je čovjek po njemu gledao. Kaže svjećice 25 kn komad, nekako mi se čini jeftino. Premda se ne razumijem ni malo, molim preporuku svjećica, trebam li tražiti nešto specifično ili su te za 25 kn ok? Hvala.
 

Dalibor

Dado Tornado
svječice su nevažan dio auto, ko i gume, filteri i sl...., dok radi svaka je ista.
uzmeš najjeftinije i zdravo.
original su bile eyquem rfc42, ali može i boš fr8 ili šampion rc10, bilo koje superbosna...
25kn je okej cijena, moje šampionke su bile oko 30.
 

platon

manijak
svječice su nevažan dio auto, ko i gume
:confused: Neznam sad koliko su svjećice nevažan dio na autu ako proizvodi iskru koja pali smjesu i ako to ne radi dobro auto nema dobro izgaranje, nepravilan rad motora i sl. Znači što bolja iskra, bolje zapaljenje smjese..bolji rad motora, iskoristivost goriva i manja potrošnja. Probo sam dosta marki svjećica i moja preporuka je "denso iridium" ili "ngk iridium"...malo su skuplje, trajnije, malo smanje potrošnju i osjeti se življi rad motora. :)
 

Leprechaun

Member
Opet problem(čić) i opet pitanj(c)e.

Kod pritiskanja kvačila, pogotovo dok je motor hladan, čuje se lagano škripanje. Pogledao sam što je i zaključio da bi to trebala biti ona guma kroz koju prolazi sajla. Kako je dostupna, upotrijebih WD, no bez rezultata.
Vjerojatno bi samo tu gumu trebalo izmijeniti, pa da ne teretim kućni proračun rukama majstora lokalnog Citroena, mislio sam samo tu gumu kupiti i zamijeniti kod svog starog majstora.

Eventualna iskustva s tom gumom, naziv gume i okvirna cijena, molim i zahvaljujem unaprijed :).
 

igor

New member
Neznam sad koliko su svjećice nevažan dio na autu ako proizvodi iskru koja pali smjesu i ako to ne radi dobro auto nema dobro izgaranje, nepravilan rad motora i sl. Znači što bolja iskra, bolje zapaljenje smjese..bolji rad motora, iskoristivost goriva i manja potrošnja. Probo sam dosta marki svjećica i moja preporuka je "denso iridium" ili "ngk iridium"...malo su skuplje, trajnije, malo smanje potrošnju i osjeti se življi rad motora.
Slažem se u potpunosti :palacgore:
I ja sam imao svječice s dvije diode beru kao vrhunske svječke kad ono auto svakak radi samo ne dobro nakon toga gledam manual i vidim za ax sport trebale bi biti: Eyquem FC82LS3 ili Champion RC6YCC i naravno eyquem nisam našel u dučanu za kupit nego dotične champion (cijena 29kn komad) i preporodil se s tim svječicama auto radi ko urica :angel: bitna je toplinska vrijednost sviječica i još neki parametri sad neznam točno sve detalje.
 

igor

New member
Slažem se u potpunosti :palacgore:
I ja sam imao svječice s dvije diode beru kao vrhunske svječke kad ono auto svakak radi samo ne dobro nakon toga gledam manual i vidim za ax sport trebale bi biti: Eyquem FC82LS3 ili Champion RC6YCC i naravno eyquem nisam našel u dučanu za kupit nego dotične champion (cijena 29kn komad) i preporodil se s tim svječicama auto radi ko urica :angel: bitna je toplinska vrijednost sviječica i još neki parametri sad neznam točno sve detalje.
Evo da se nadovežem vezano za svječice nešto podataka opčenito o svječicama:
Svjećice su jedna od najviše neshvaćenih komponenata motora. Mnogi postavljaju pitanja na koja ne dobivaju odgovor. Ljudi često kupuju jeftine i neodgovarajuće svjećice misleći da te svjećice obavljaju jednak posao kao i svaka druga svjećica.

Ovaj članak tj. ovaj cijeli tekst se odnosi na sve motore (2-T, 4-T, rotacione,...).

Svjećica je vaš svjedok kojega možete pitati što se događa u komori za sagorijevanje i nju možete koristiti kao alat za dijagnostiku stanja vašeg motora.

Da bih bolje razumjeli svjećice moramo nešto znati o njihovoj svrsi i djelovanju.
Svjećica kao komponeneta ima dvije osnovne funkcije: pali mješavinu zraka/ goriva i uklanja toplinu iz komore za sagorijevanje.

Svjećice prenose električnu energiju koja pretvara gorivo u radnu/mehaničku energiju. Da bih se kroz zazor pojavila iskra kroz sistem za paljenje se mora dostaviti dovoljna količina ''voltaže''. Ovo se kod svjećica definira kao ''Električne performanse'' svjećice.

Temperatura glave svjećice mora biti odgovarajuće niska da bih se spriječilo prijevremeno paljenje smjese ili predpaljenje i dovoljno visoka da bih se spriječilo gušenje motora sa previše neupaljenje smjese. Ovo se kod svjećica definira kao ''Toplinske performanse'' i te performanse se određuju sa toplinskom vrijednošću svjećice koju ste izabrali.

Važno je znati da svjećice ne proizvode toplinu kao što većina misli, nego ju otklanjaju. Svjećica radi kao prijenosnik topline tako da odvodi neželjenu toplinsku energiju od komore za sagorijevanje u sustav za hlađenje. Toplinska vrijednost se definira kao mogućnost svjećice da rasprši toplinu.

Toplinska vrijednost svjećice nema nikakve veze sa voltažom koja prolazi kroz svjećicu. Mjera toplinske vrijednosti se određuje sa nekoliko faktora: dužinom središnjeg keramičkog izolatora, mogučnošću upijanja i prenošenja topline te materijala od kojih je napravljena centralna elektroda.

Duljina ispusta izolatora je udaljenost od vrha/točke paljenja do točke gdje izolator dodiruje metalnu školjku svjećice. S obzirom da je vrh izolatora najtopliji dio svjećice, upravo temperatura vrha svjećice je primarni faktor u predpaljenju ili prijevremenom paljenju i gušenju motora.

Bilo da su svjećice smještene u kosilicu, brod, tunirani automobil, motocikl ili drugo vrh svjećice mora imati temperaturu od najmanje 500°C do najviše 850°C. Ako je temperatura vrha niža od 500°C područje izolatora koji okružuje elektrodu neće biti dovoljno vruće da sagori ugljik (čađu) i ostatke iz komore. Ovi akumulirani ostatci mogu uzrokovati da gorivo ulazi u komoru a da to isto ne može u potpunosti sagorjeti pa tada dolazi do karakterističnog pucanja iz ispuha. Nasuprot tome ako vrh svjećice ima temperaturu veću od 850°C tada će se svjećica pregrijavati i to može uzrokovati razna sitna oštečenja u obliku rupica na keramičkom izolatoru te može uzrokovati da se centralna elektroda otopi. Ovi problemi mogu uzrokovati probleme kao što su pred-paljenje i zatim često detonaciju. Ovo će vas koštati puno novca jer često oštečuje osim svjećice i sam motor.
Na svjećicama koje su indentičnog tipa razlika između jedne toplinske vrijednosti do druge je mogućnost da ukloni približno 70°C do 100°C iz komore za sagorijevanje.



Temperatura vrha i izgled glave svjećice

Izgled glave ovisi o temperaturi vrha svjećice. Postoje tri osnovna izgleda glave svjećice: dobra, pregrijana i ''ugušena''.
Granica između ''gušenja'' i optimalnog rada (500°C) se naziva temperatura samostalnog čiščenja. Pri toj temperaturi akumulirani ugljik i ostali ostatci izgaraju.

Sa spoznajom da je duljina ispusta izolatora jedan od glavnih faktora za toplinsku vrijednost svjećice možemo zaključiti da što je ispust duži manje je topline absorbirano i toplina mora dulje putovati do mjesta za hlađenje. Ovo znači da svjećica ima veću unutrašnju temperaturu i kaže se da je to ''vruća svjećica''. Vruća svjećica održava višu unutrašnju temperaturu da bih se lakše sagorilo ulje i ugljik (čađa). Analogno tome hladna svjećica ima kraći ispust i absorbira više topline. Ova toplina putuje kraću udaljenost i to dopušta svjećici da radi na manjoj unutrašnjoj temperaturi. Hladnija toplinska vrijednost je potrebna kada je motor prerađen radi boljih performansi, kada je opterečen teškim teretima i kada se konstantno nalazi na visokim okretajima. Hladniji tip svjećice brže otklanja toplinu i smanjuje šanse da se dogodi prijevremeno paljenje smjese i topljenje ili oštečivanje glave svjećice.

Ako se vaša svjećica ne može nositi sa količinama topline patiti će performanse i mogu se dogoditi oštečenja na motoru.

Ovo su problemi i način rješavanja problema sa svjećicama:

Omjer zrak/gorivo može ozbiljno utjecati na performanse motora i uvjete rada svjećice. Prebogata smjesa zrak/gorivo može uzrokovati smanjenje temperature vrha svjećice i dovesti do loše voznosti i gušenja motora. Presiromašna smjesa zrak/gorivo može uzrokovati povečanje temperature vrha svjećice i povečanje temperature u cilindru što vodi do prijevremenog paljenja, detonacije i ozbiljne štete na svjećici i motoru. Važno je da provjerite stanje svjećice više puta tijekom procesa tuniranja da bih ste postigli idealni odnos zrak/gorivo.

Visoka kompresija i prisilna indukcija će podići vrh svjećice i temperature u cilindru. Kompresija se poveća tako da radite određene modifikacije kao što su smanjivanje volumena komore za sagorijevanje, dodavanje prisilne indukcije (nitro, turbo i superpunjači) i promjena bregaste osovine.
Ako već povećavate kompresiju potrebna je ''hladnija'' svjećica, gorivo sa većim brojem oktana i vrlo velika pažnja na odnos zrak/gorivo. Ako ne izaberete ''hladniju" svjećicu to može dovesti do štete na svjećici i motoru.

Brzina motora i opterečenost motora je proporcionalna povećanju temperature. Kada putujete na konstantno visokim brzinama ili nosite vrlo teške terete hladnija svjećica bih trebala biti ugrađena.

Temperatura zraka također može utjecati na rad svjećice a i time motora. Kada je temperatura zraka niska tada je gustoća zraka veća što rezultira u slabijoj količini zraka u zrak/gorivo mješavini. Ovo stvara veći pritisak na cilindar i veće temperature i to uzrokuje povećanje temperature svjećice. Zbog ovog problema bilo bih preporučljivo poboljšati dovod goriva.
Analogno tome kada se temperatura zraka povećava gustoća zraka se smanjuje pa tako i usisna količina tako da bih trebalo smanjiti dovod goriva.

Vlaga, iako mnogi misle bezopasna nije baš u zbilji takva. Ako se količina vlage u zraku povećava tada se usisna količina zraka smanjuje pa to rezultira smanjenjem temperature sagorijevanja i pritiska što zatim uzrokuje smanjenje temperature svjećice i smanjenje snage koju imate na raspolaganju.
Tlak zraka također uzrokuje neke od problema sa svjećicama. Što je veća visina/tlak to je pritisak u cilindru manji. Mnogi mehaničari pokušavaju ispraviti ovaj problem tako da stavljaju svjećicu druge toplinske vrijednosti ali potrebno je prilagoditi smjesu zrak/gorivo tako da više zraka dolazi u smjesu.

Postoje i mnogi tipovi abnormalnog iliti nenormalnog sagorijevanja:

Predpaljenje ili prijevremeno paljenje smjese: definira se sa paljenjem mješavine zraka i goriva prije već predodređenog trenutka paljenja. Takvo nenormalno paljenje najčešće uzrokuju ''prevruća'' svjećica, gorivo sa premalo oktana, siromašna mješavina zraka/goriva, previsoka kompresija ili neučinkovito hlađenje motora. Promjena na više oktansko gorivo, hladnija svjećica, bogatija smjesa zrak/gorivo ili manja kompresija bih trebala popraviti problem. Predpaljenje često vodi do detonacije.



Detonacija ili eksplozija smjese: Najgori neprijatelj svjećice! Može slomiti izolator ili elektrodu za uzemljenje. Temperature vrha svjećice mogu dostići preko 1900°C tijekom procesa sagorijevanja (kod motora za utrke). Najčešći uzrok je prijevremeno paljenje smjese. Dok se klip kreće prema gore (mehanička akcija) jer ga gura klipnjača prijevremeno upaljena smjesa će pokušati gurati klip dolje. Ako klip ne može gore zbog prijevremene eksplozije a ni dolje zbog toga što ga gura klipnjača on se trese. Taj val snage proizvodi čujni zvuk. To je detonacija. Većina štete koju motor pretrpi kad se dogodi detonacija je od prekomjerne topline. svjećica se ošteti od velike temperature i pratećeg vala.
Loše paljenje: Kaže se da je svjećica pogrešno ili loše upalila smjesu kada nema dovoljno voltaže da upali svo gorivo prisutno u komori za sagorijevanje u pravom trenutku. svjećica može imati slabu svjećicu iz više razloga: neispravna zavojnica, prevelika kompresija sa netočnim zazorom. Loša paljenja smjese uzrokuju loše performanse a ozbiljniji problemi će uzrokovati lošu potrošnju, lošu voznost motora i može dovesti do štete na motoru.

Gušenje motora: Ono se događa kada je temperatura vrha svjećice nedovoljna da sagori ugljik, gorivo, ulje ili ostale ostatke. Uzrokovati će da iskra oslabi. Ako dođe do gušenja motora te svjećice moraju biti zamjenjene.
Sada kada imate sve ono (znanje) što je potrebno da bih razumjeli svjećice na vama samo ostaje da uživate u vožnji i servisirate svoju svjećicu.

- Svjećica sa potrošenim elektrodama, uzrokovati će teško pokretanje motora i povećanu potrošnju goriva.

- Svjećica, koja se pregrijavala u radu.

- Èađava naslaga na svjećici, ukazuje na prebogatu smjesu.

- Rastopljene elektrode, ukazuju na neadekvatnu toplinsku vrijednost svjećice, netočan kut paljenja ili siromašnu smjesu.

-Veliki depozit gareži, obično nastaje uslijed prevelike potrošnje ulja ili aditiva u gorivu.

- Garež žućkaste bje na izolatoru, ukazivati će na pregrijavanje svjećice, uslijed agresivnije vožnje.

- Nauljena svjećica, ukazuje na istrošenost karika ili semeringa (gumica) ventila.

- Pucanje keramičkog izolatora uzrokovati će neodgovarajuća toplinska vrijednost svjećice ili nepodešenost razmaka između elektroda.

- Zapunjenje razmaka između elektroda, prouzročiti će ulje motora u kombinaciji sa potpuno nesagorjelom smjesom goriva.

- Savinuta minus elektroda, najvjerojatnije je posljedica ugradnje neadekvatne (predugačke) svjećice.

Kako izmjena svjećica i nije baš rutinski posao. Pažljivim pregledom svjećica, dobivamo sliku o stanju motora kao i njegovoj podešenosti. Svaki od gore navedenih primjera, biti će uzrokom loših performansi motora, teškim pokretanjem motora i niz drugih pojava, kao što su pucanje iz ispušne cijevi i slično. Prikazane naslage gareži, izolirati će iskru i uzrokovati prestanak rada toga cilindra, djelomično ili u potpunosti. Dakako, da će posljedice biti veće nego gubitak performansi. Naime, gorivo koje je ušlo u taj cilindar, očiti neće sagorjeti, već će se slijevati mimo karika u korito (karter) motora. Gorivo će razrijediti ulje, što će se odraziti na kvalitetu podmazivanja motora.

Fizička oštećenje svjećice, također su vrlo opasna. Otpali komadići svjećice, mogu oštetiti cilindre i klipove motora. A otpala minus elektroda sa svjećice, može vrlo lako probušiti klip motora. Odnosno, u nedostatku minus elektrode, napon sa plus elektrode, tražiti će najbliži minus kako bi se ispraznio. U većini slučajeva, najbliži minus biti će klip u gornjoj mrtvoj točki. Iskreći tako između plus elektrode i klipa, nastati će rupa u klipu uslijed taljenja tog djela klipa.

Kako bi se maksimalno izbjegli navedeni problemi, na tržištu postoji ponuda cijelog niza različitih svjećica. Naravno, da poneki tipovi svjećica imaju određene kvalitete glede materijala elektroda, kućišta i samog izolatora. Ali, potpuno je krivo mišljenje, kako će skupa i kvalitetna svjećica riješiti postojeće probleme motora. To je uglavnom bacanje novca. Kvalitetnija svjećica, može se ugraditi za agresivnije režime vožnje, ali kod standardnih automobila, prvenstveno treba otkloniti nedostatke motora, pa tek onda očekivati poboljšanja u performansama i potrošnji. Drugim riječima, standardna svjećica poznatog proizvođača, u potpunost će zadovoljiti svojom kvalitetom, ukoliko je motor u solidnom stanju i dobro podešen. I na kraju, svakako da je razumnije i rentabilnije ugraditi standardnu svjećicu i zamijeniti je svakih deset do petnaest tisuća kilometara, nego iznimno skupu svjećicu, koja neće dati očekivani efekt, a poradi njezine cijene, biti ćemo primorani, često puta neuspješno, čistiti je od naslaga gareži. Eto nadan se da če to nekome pomoči :rolleyes:
 
Na vrh