Problem sa menjanjem brzina

Memphis

Active member
Kad bi se takvi problem sa kvačilom/getribom riješavali uljem mnogi bi bili sretni. Uglavnom ako hoćeš da ti se full glatko šalta stavi Total Gear8 to ulje u sebi ima puno aditiva za lakše šaltanje i najbolje koje sam po tom pitanju iskusio. GL4/5 nema nikakve veze sa time. Uli 3 ulja iste gradacije istog GL-a ali različitih proizvođača imat ćeš drugačijih osjećaj kod šaltanja jer sve osvisi o paketu adtiva koje proizvođač dodaje (tu ne mislim na EP aditive vezane uz GL specifikaciju)
 

Kele

PSA Fan
Kad bi se takvi problem sa kvačilom/getribom riješavali uljem mnogi bi bili sretni. Uglavnom ako hoćeš da ti se full glatko šalta stavi Total Gear8 to ulje u sebi ima puno aditiva za lakše šaltanje i najbolje koje sam po tom pitanju iskusio. GL4/5 nema nikakve veze sa time. Uli 3 ulja iste gradacije istog GL-a ali različitih proizvođača imat ćeš drugačijih osjećaj kod šaltanja jer sve osvisi o paketu adtiva koje proizvođač dodaje (tu ne mislim na EP aditive vezane uz GL specifikaciju)
Kako god zvučalo,nakon zamene ulja u menjaču,ja problema sa šaltanjem više nemam.Izgleda je gl5 ulje kada se ugreje previše retko pa još kad menjač predje više od 100 000 km, nije dovoljno za dobro podmazivanje.Da se ja pitam i da kojim slučajem ne škodi jer je to ulje previše gusto,sipao bih ja unutra 75w90.
Sa njim sigurno ne bi bilo ovakvih problema.
Evo koje sam ulje sipao.U poredjenju sa Liqui Moly uljem ovo je no-name proizvodjač.

https://www.mannol.de/products/gear-oils-and-transmission-fluids/gear-oils1/unigear
 
Posljednje uređivanje:

Memphis

Active member
Pa to ti je GL4/GL5 ulje, u prijevodu GL-5.
I to nema nikakve veze sa gustoćom ulja za to je gradacija. Sa 75W-90 bi ti se teže šaltalo jer je gušće ulje, bar dok je hladan mijenjač.
 
Posljednje uređivanje:

Cutac

Prèkaroš
Ne, GL-5 ulje ima X paket aditiva koji mogu durati x Pa.
GL-4 ulje ima Y paket aditiva koji mogu durati y Pa.
GL-4/GL-5 ima Z paket aditiva koji mogu durati x Pa, u čemu je x>y.

Ja sad nisam specijalizran za lubrikante, ali GL4 ima upola manje cinka i fosfora nego GL5.
A kombinirani koristi neaktivni sumpor jer on zadržava zaštitne/potrošne performanse aktivnoga, no nije reaktivan sa žutim metalima(prvenstveno mesing, ponekad bakar).
Ulje funkcionira tako da se na metal hvata sumpor koji se kod kontakta otkida i tako se njega žrtvuje za dobrobit metala, jel. E, problem je što je sumpor tvrđi od mesinga i umjesto da se skine samo požrtvovni sloj, skida se on i jako malo mesinga zajedno sa njim. I radi toga na kraju imaš sinkroni koji nije dovoljno "uzak" da stisne konus kak treba i niš ne postiže.

GL specifikacija samo označava koliko je zaštitni sloj "jak", ne koji je paket aditiva u ulju.
 

Memphis

Active member
Netočno.
GL4/GL5 specifikacija ne postoji, to je marketniška izmišljotina kao i GL-4+ upravo zbog fame oko GL-5 paketa aditiva.
GL-specifikacija označava postotak EP aditiva. GL-4 ima 3,8% a GL-5 6,5%. Tako da je GL-4/GL-5 ulje zapravo GL-5 ulje jer mora zadovljiti tu specifikaciju.

GL-5 paket aditiva je bitan i značajan kod diferencijala jer su osjetljiviji i izloženi većim opetrećenjima pa trebaju i veći postotak EP aditiva. U kemijske analize neću ulazit jer su to za mene gluposti isto kao GL-5 izmšljotine da oštećuje broncu što su sami uljari potvrdili da nije slučaj već da postoji mogućnost diskoloracija bronce pri velikim temperaturama (pregrijavanju). A ako do toga dođe onda imaš puno veći problem od moguće promijene boje metala.
 
Posljednje uređivanje:

Kele

PSA Fan
Kako god bilo,sa ovim novim uljem nemam problema sa šaltanjem.Gustoća novog i starog ulja jeste ista,ali podmazivanje sinhrona i svih ostalih komponenti u menjaču je sada daleko bolje.
Zamenio sam set kvačila i sipao staro ulje u menjač jer novo ulje još nije bilo stiglo.Rezultat je bio katastrofalno loše šaltanje brzina iako je nov set kvačila montiran.Problem je uvek nastajao kada se ulje zagreje.Znači bilo ga je uvek dovoljno u menjaču jer nema curenja.
Nakon nedelju dana sam ispustio staro i sipao novo ulje.
Ne može me niko ubediti da nije do ulja,jer sada problema više nema.I sam sam se iznenadio kolika je razlika.Žao mi je samo što nisam zamenio ulje pre zamene seta kvačila.Možda ne bih ni morao kvačilo menjati.
GL5 ulje su proizveli da se smanji potrošnja goriva tako što će se poboljšati podmazivanje tarućih površina u menjaču i da se smanji otpor koje samo ulje stvara dok se komponente u menjaču obrću-taru.
Na mnogo mesta sam pročitao da su ljudi ispuštali gl5 ulje i sipanjem gl4+ ulja se šaltanje mnogo poboljšalo.
To gl5 ulje možda i ima dobar učinak kada je menjač nov,ali ne i kada predje gomilu kilometara.
Ne bih da rizikujem ali najbolje podmazivanje bi sigurno bilo sa 75w90.
 
Posljednje uređivanje:

Cutac

Prèkaroš
GL4/GL5 specifikacija ne postoji, to je marketniška izmišljotina kao i GL-4+ upravo zbog fame oko GL-5 paketa aditiva.
Ajde, zapravo si tu u jednu ruku u pravu. GL4/GL5 nije specifikacija, dok GL5 jest, no GL4/GL5 se tako naziva jer zadovoljava GL5 specifikaciju, no želi se naglasiti da je kompatibilna sa getribama koje traže GL4 ulja.
Ali to ne znači da su sastavi GL4/GL5 i GL5 ulja isti, nego baš znači da nisu isti.

U kemijske analize neću ulazit jer su to za mene gluposti
A što su ulja nego kemija? Kao da se priča o gumama i ti ne želiš ulaziti u diskusiju o smjesama.

GL-5 izmšljotine da oštećuje broncu što su sami uljari potvrdili da nije slučaj već moguća diskoloracija bronce pri velikim temperaturama
Ne radi se o tome, nego se kod analize ulja redovno pronalaze veće količine mesinga ili bakra u GL5 uljima, nego u GL4. Sad, ja nemam svoje dokaze da to potkrijepim jer nemam laboratorij, ali sam pročitao i pogledao dovoljno analiza da vjerujem da je to istina.
 

Memphis

Active member
Ajde, zapravo si tu u jednu ruku u pravu. GL4/GL5 nije specifikacija, dok GL5 jest, no GL4/GL5 se tako naziva jer zadovoljava GL5 specifikaciju, no želi se naglasiti da je kompatibilna sa getribama koje traže GL4 ulja.
Ali to ne znači da su sastavi GL4/GL5 i GL5 ulja isti, nego baš znači da nisu isti.


A što su ulja nego kemija? Kao da se priča o gumama i ti ne želiš ulaziti u diskusiju o smjesama.


Ne radi se o tome, nego se kod analize ulja redovno pronalaze veće količine mesinga ili bakra u GL5 uljima, nego u GL4. Sad, ja nemam svoje dokaze da to potkrijepim jer nemam laboratorij, ali sam pročitao i pogledao dovoljno analiza da vjerujem da je to istina.
Ne da mi se raspraljavat, teoretizirat i ići u anale o takvim izmišljenim i 100 puta ispričanim pričama o kojima sam već raspravljao više puta jer svaki put bude ista priča sa istim krajem. Isto kao da raspravljam o mitovima kako u motor ne smije ulje koje ne nosi specifikaciju proizvođača, kako je plava nafta za stare drlje i sl. Pa ja ti isto cijelo vrijeme naglašavam da možeš sipat GL-5 umjesto GL-4 pa ti cijelo vrijeme tvrdiš da ne može. Kako sad odjendom može? Zato kaj je tak Mannol, Total napisao? A di je onda specifikacija u svemu tome? Tko imalo išta zna o mehanici, uljima i kronološki prati ulja, specifikacije vidjet će o čemu se zapravo radi. Ako ti misliš da je to tako ok, radiš ono što misliš da je po tebi najbolje ili se npr. možeš raspirtat kod meštra koji rade samo getribe.

Sastavi ulja nisu isti ne zbog GL-4/5 oznake već zbog ostalih aditiva koji se dodaju. Kao što sam rekao GL označuje samo postotak EP aditiva oni nisu zaslužni za lakše šaltanje, "gustoću" i sl. već za zaštitu od trošenja.

A ti vjeruj u šta hoćeš. Ne možeš radit i uzimat analize na netu. Nije isto jel netko radi analizu ulja na mijenjaču od 100k, 200K ili sa 100 km. To su čiste gluposti. Ja imam na P207 140K kad pustim ulje na dnu posude sve je puno bronce. Zašto? Zbog ulja? A unutra sve original ulje (Total Gear8, propisana 75W80 gradacija uz GL-4 specifikaciju). Mijenjano svakih 80K nikad divljano sa autom. I šta ja ću sad dat ulje na analizu i okrivit ulje da uništilo moje mijenjač a to kaj je getriba samo po sebi loše kvalitete nema veze? Pa nemojmom biti smiješni. Ja nikad nisam čuo da je ikad ikome mijenjač/ motor se raspao zato kaj je imao ulja. Uvijek zato kaj je ostao bez ulja ili je već bio toliko poderan da je došao do svojeg kraja. Mijenjač se i njegovoe komponente se isto sa vremenom troše kakvo god ti ulje imao unutra, ništa nije viječno. Ali ako netko sa uljem uspije riješti takav problem svaka čast, nemam ništa protiv.
 

Cutac

Prèkaroš
Pa ja ti isto cijelo vrijeme naglašavam da možeš sipat GL-5 umjesto GL-4 pa ti cijelo vrijeme tvrdiš da ne može. Kako sad odjendom može?
Gdje sam ja to napisao?


GL označuje samo postotak EP aditiva oni nisu zaslužni za lakše šaltanje, "gustoću" i sl. već za zaštitu od trošenja.
A što sam ja napisao u prvom postu?
 

Kele

PSA Fan
Evo i epiloga,da stavim tačku na ovaj slučaj. :)
Par postova unazad sam napisao da sam zamenio set kvačila i da prilikom laganog kretanja iz mesta kvačilo trese i pedala je dosta tvrda.Problem se smanjio ali ne i potpuno nestao kada sam podmazao cauru po kojoj klizi druk lezaj.Mislio sam to je to i vremenom će sve sesti na svoje mesto.Pre par dana sam vozio auto 20-ak kilometara i primetio sam da je u vožnji pedala ponovo jako tvrda.
Ostavio sam auto da stoji i pokušao na internetu pronaći da li je iko imao sličan problem ili neko rešenje.Nigde ništa,samo nagadjanja može biti ovo,može biti ono,ali ništa konkretno Onda slučajno na jednom forumu ,korveta je u pitanju ,neko napisao da korpa kvačila prilikom montaže nije unakrsno lagano pritezana i zbog toga par pera na dijafragmi korpe štrče.Zbog toga nema iste potisne sile na celoj površini korpe i odatle trešenje prilikom kretanja jer lamela ne prianja celom površinom na korpu.
Uzmem ja endoskop kameru i gurnem pored viljuške menjača i vidim da na čauri po kojoj klizi druk ležaj u krug ima kao linija kada se olovkom povuče.Ubacim menjač u peti stepen,i polako guram auto i pratim vrhove prstiju korpe da li ravnomerno kruže.Primetim da par vrhova prstiju korpe odstupaju milimetar-dva od pravolinijskog kruženja.Slučaj kao kada točak nije balansiran pa baca pri brzom obrtanju.
Znači pera korpe su u disbalansu i samim tim i druk ležaj pri većim obrtajima ima disbalans i ostavlja onaj trag na čauri što sam naveo.
E sad,došao sam do zaključka ili korpa ne valja,ili lamela nije iste debljine na celoj svojoj površini ili sam ja nešto zeznuo jer sam korpu ja pritezao.Na zamajac nisam sumnjao jer je stvarno ravan kao staklo i ni najsitniji ris nema.
Bilo je ovo treće što sam naveo,moja greška pri montaži tj. pritezanju korpe. :)
To sam shvatio tek na kraju ove moje priče. :)

E sad šta raditi?
Nema druge nego menjač ponovo dole.
Pošto taj moj prijatelj kod koga sam menjao kvačilo putuje na odmor,ostaje mi ili radionica da skidaju ponovo menjač dole ili da probam nešto sam da uradim.
Celu noć nisam spavao i razmišljao sam kako i šta se moglo desiti.
Dodjem u neko doba noći na ideju da probam da popustim korpu i da je ponovo pravilno-unakrsno pritegnem ,bez skidanja menjača.Hteo sam kroz rupu gde prolazi viljuška menjača ali ne ide,nema prostora.Plan mi je bio da menjač ubacim u peti stepen i polako olabavljujem šraf po šraf i guram auto dok je u brzini tako da se korpa okreće.Šanse da to izvedem ,gotovo nemoguće.
Medjutim,neko izmislio BE4R menjač ;)
I ostavio mu jednu rupu sa strane. :)
Ona me je spasila :)
Ta rupa udara tačno na šraf od korpe i dovoljno je velika da kroz nju prodje nastavak od gedore sa torx glavom.Skinem pomoćni cilindar kvačila,izvadim onu gumu što sprečava da viljuška menjača lupka o zvono menjača,menjač u peti stepen i polako,šraf po šraf i redosledom 1-4,3-6,2-5 lagano otpuštao šrafove i gurao auto napred nazad :)
Pre otpuštanja sam proverio da možda neki šraf nije ostao labav ali svih 6 su bili pritegnuti.
Nije lako bilo ali otpustio sam korpu i skroz je bila labava.
Nakon toga krenuo u pritezanje,istim redosledom kao i pri popuštanju.Najviše muke mi je zadalo gurkanje auta napred-nazad jer sam morao unakrsno pritezati šrafove.
Kada sam ih sve pritegao,uzmem opet endoskop kameru i probam da proverim ima li nekog poboljšanja posle ove moje akcije.Koliko sam mogao primetiti,svi vrhovi onih pera od korpe su bili u liniji i nema više onog disbalansa kao ranije.
Stegnem dobro svih 6 šrafova i nabacim sekundarni cilindar.Upalim auto a ono pedala kvačila toliko mekana da sam pomislio da ima vazduha u sistemu.Probam da krenem lagano napred i nema više onih vibracija i kvačilo jako lepo i mekano pokreće auto.
Problem sa menjanjem brzina je rešen zamenom ulja ali ove vibracije su me baš sekirale.
Srećom od zamene seta kvačila nisam prešao ni 100 kilometara,pa verovatno nema nikakvih posledica zbog ovog problema.
Sada je konačno sve kako treba a nisam morao ponovo skidati menjač što me je veoma obradovalo. :)
Napravio sam i jedan video koji sam poslao tom mom prijatelju sa kojim sam menjao set kvačilai probaću da postavim ovde link.
On nije mogao da veruje da sam tako kako sam naveo uspeo da centriram korpu.
Ali eto,uz malo muke i to se može,ali pod uslovom da je citroen u pitanju ;)
Izvinjavam se na predugačkom postu ali morao sam detaljno objasniti šta i kako ,pa nadam se da će ubuduće nekome biti od koristi.
I još jedna stvar koju sam naučio je da ni jednom kvačilu ne treba "vremena da nalegne samo od sebe" jer ili je odmah nakon montaže 100% u redu ili je nešto loše montirano ili neispravno.Te priče da će "vremenom naleći" nisu realne a ni istinite.
Meni se moglo desiti da mi se čaura ošteti,korpa,lamela,zamajac,druk ležaj.Jednom rečju kompletan sistem kvačila a možda i menjač.
Eto toliko od mene .
Budite mi pozdravljeni i uživajte u vožnji ;)
Evo i link videa
 
Posljednje uređivanje:
Na vrh