Zujanje u predjelu alternatora

Marko CIII

Kosovska Mitrovica
Evo ovako, danas sam bio kod majstora da mi odradi veliki servis, zamenio mi spanere set sa zupcastim, vodenu pumpu, klinasti kais zajedno sa njegovim spanerom. Sve je to odradjeno, medjutim večeras kada sam uzeo auto odmah sam čuo blago zujanje oko lagera altenatora, provozam ga do kuće i kada dam gas zujanje se poveća, kada pustim papucicu zujanje se smanji. Oteram auto opet kod njega i on kaže da je verovatno kais. To je kao mala privreda nisu kvalitetni, pa mi je predložio da taj skinemo i vratimo stari čisto da vidimo, ali to će biti za neki dan, do tada.... Zanima me vaše mišljenje, da li je neko imao slična iskustva? Da li je moguće da je i majstor napravio neku grešku? Svaki odgovor je dobrodošao.
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

DS9

Active member
Mislim da bih mogao da kažem nešto na tu temu, generalno.
Kada se promene ležaji, i/ili kaiševi - ko ima istančan sluh uvek će primetiti da je nešto različito.

Jednostavan test za kais je da se poprska vodom dok motor radi - ako menja zvuk onda se menja. Ipak, mnogi voze desetine hiljada km sa takvim kaisevima.

U vezi ležaja, kod C3 postoji varijanta sa automatskim španerom PK kaiša, kao i varijanta bez takvog španera sa običnim rolerom (u zavisnosti od godista i varijante motora) - u kom potonjem slučaju je kaiš elastičan (pa je potreban poseban jednostavan alat za montiranje, ili malo veća gimnastika od strane servisera).

Dizeli obično imaju alternator sa posebnom remenicom koju neki nazivaju plivajuća remenica, ili remenica-kvačilo. Za razliku od klasičnog ležaja koji može da košta oko 10-15 evra, ova košta oko 50-80 evra (jer u sebi sadrži nekoliko ležaja specificne konstrukcije).

Na svojoj 1.4 HDi C3ojci - kada sam čuo nepravilno krckanje kod alternatora, uspostavilo se da je problem ta remenica-kvačilo. Rezultat je bio da sam za 50evra nabavio ceo polovni alternator, a originalni sam poslao na remont (sada mi je taj u rezervi jer postojeći radi korektno).

Šta će se uspostaviti kod tebe je zaista pitanje, ali jeste zgodno to što predlaže majstor. Sad, to da kaiševe radi mala privreda je malo uprošćeno - jer se kaisevi najcesce ugrađuju od proizviđača tri velika koncerna Contitech, Dayco ili Gates (i gotovo sigurno su tvoji kaisevi jednog od ta tri).

Zujanje bi pre moglo da se vezuje za neki ležaj, i to se relativno lako konstatuje stetoskopom https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1nWnTKFXXXXb5XVXXq6xXFXXXD/Car-Diagnostic-Tools-Car-Engine-Block-font-b-Stethoscope-b-font-font-b-Automotive-b-font.jpg
Doduše, najveći broj majstora za ovu svrhu upotrebi dug šrafciger koji takođe odradi posao.

Tvoj majstor ide na to da prvo promeni šta je lakše (što je sasvim korektno) - pa će ako se nastavi zujanje verovatno menjati neki od ležaja koje je stavio.

Ako ti nije problem, daj detalje svoje C3ojke (godište, motor, kubikaža), a ako daš VIN (ili možeš da mi posaljes na privatnu poruku) provericu na servisnom sajtu tacne kataloske brojeve rezervnih delova koji se ugrađuju u tvoj auto. To naravno nije nuzno, jer ako imas poverenje u majstora onda ces ionako sve prepustiti njemu.

Sustina price je da se takve stvari desavaju, a bitno je da tvoj majstor to hoce da resi.

P.S.
Ako nije indiskretno - koliko si platio majstoru da uradi veliki servis, da li je on nabvljao delove, da li je promenjena rashladna tečnost/antifriz?

U slučaju da ti pre radova nije napomenuo da bi antifriz trebalo promeniti (jer je to lako kada se menja pumpa za vodu, a vrlo uputno) - trebalo bi vrlo razmisliti o tome da se sledeći put izbegne taj majstor.
 

Marko CIII

Kosovska Mitrovica
Pa prvo ds9 hvala na ovako isrpnom odgovoru. Kais je marke kontinental. Sad nije mi jasno ovo što si napisao da će da promeni neki ležaj. Da li je moguće da se nov ležaj pohaba odmah ustvari da li je lezaj i spaner isto?Ja sam kupio sve delove izmedju ostalog i spaner za klinasti on je plaćen 30 evra.
Klinasti kais 8e
Set zupcastog i 2 spanera marke SKF 65e
Vodena pumpa Valeo 30e
Ruke 35e mogao sam kod drugog za 30...
Da rekao mi je za antifriz i to je ok.
I da pitam da li je moguće da se klinasti prenapregne, pošto on za zupcasti kaže da je to nemoguće jer ima neke svoje zatezace? Da li i koliko je opasno generalno voziti sa tim zujanjem oko alternatora?
 
Posljednje uređivanje:
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

DS9

Active member
Huh - zavisi, mada ne bi trebalo za krace vreme da bude problema.

Da, pod ležajem podrazumevam i španer/zatezač (i pk kaiša, i zupčastog kaisa) jer to delom i jeste ležaj. Dobar ležaj se sigurno neće pohabati za kratko vreme, ali se dešava da iz fabrike izađe loš. Majstori iz ruke proveravaju ležaj pa ako zuji onda smatraju da ga treba promeniti. Problem je kada se javljaju zvuci samo pod opterećenjem.

U sustini španer pk/klinastog kaisa i služi da se on ne prenapregne ali je moguće da se to desi. U servisnom uputstvu stoji procedura strane 78.-89.
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/C3/index_2005.html

Kako postoji više razlicitih varijanti motora (benzinci, dizeli, start-stop) - zato postoje i nekoliko razlicitih varijanti kaiseva. Nije retkost da prodavci daju drugaciji kais od zahtevanog po kataloskom broju - izato sam pitao da posaljes VIN/broj sasije da bi se proverilo da li si nabavio adekvatne delove. U nekim slucajevima - majstori se namaltretiraju da nameste kais koji im je musterija donela, a onda se uspostavi da je taj za drugu varijantu motora i da je odgovarajući nesto kraci ili duzi. Meni su npr. dali pogresan PK kais ispuštajući iz vida da su trebali da mi daju onaj koji je obeležen da je posebno elastičan (jer nema španera pk kaisa- nego njegovu funkciju preuzima samo običan roler tj. namotajni kotačić).

Možeš eventualno da odšatampaš (ako je tvoj motor oko 2005. godišta) tih desetak strana iz uputstva gde se opisuje montiranje pk kaisa i daš na uvid majtoru pa da eventualno pregleda da li je sve uradio po proceduri. Kao što se vidi kod 8HX, 8HZ i 9HY španer/zatezač pk kaisa može imati dve pozicije - Normal i maximum wear.

Možda eventualno to treba da koriguje.

Kako god, ako su sacuvani stari delovi (a verovatno stoje još uvek kod majstora) on ce montiranjem starog kaisa ukapirati da li je do njega. Ako tada prestane zujanje verovatno će trebati promeniti samo pk kais, ako ne prestane treba sigurno ukapirati da je neki od novo ugrađenih delova (koje ces nositi da zamene ali ces se namaltretirati jer ti auto nije u voznom stanju tada).

Sad, da li je remenica alternatora ili zatezač pk kaiša...

Btw, rece da si kaiseve uzeo Contitech pa možeš o sam da proveris po njihovom katalogu. Videćeš da za tvoj auto (C3 1.4 HDI 50 KW 2007.) postoje bar tri varijante PK kaisa.
http://aam-europe.contitech.de/pages/web-katalog/web-katalog_en.cshtml
 
Posljednje uređivanje:

Marko CIII

Kosovska Mitrovica
Kaiš je 6pk976, sad dal taj odgovara, nemam pojma. Slikao sam delove pa vidim.
Predlozicu mu prvo da namazemo kais nekim sapunom i ako izgubi to zujanje onda je do njega.
Druga stvar da skinemo kais i da ga startujemo bez njega minut ili 2 da vidimo dali ce zujanje da prestane čisto da se utvrdi da li je kvar kod tih remenja koje pokreće klinasti, mada sam siguran da hoće jer zvuk dolazi iz alternatora,
Treća stvar, vraća se stari kais da se vidi šta se dešava sa zujanjem i ako ne zuji neću ni da ga skidam dok ne pukne sam 😁
Mislim da je ovaj redosled ok?
Da svi stari delovi su kod mene, a zupcasti i klinasti su Dayco, auto uvezen 2013 iz France, tamo su stavili Dayco, e samo što neznam kada je to uradjeno jbg
 

Marko CIII

Kosovska Mitrovica
A šta konkretno pokreće klinasti kais na mom autu znači 1.4 hdi 50kw 2007 godina
 
Posljednje uređivanje:

Marko CIII

Kosovska Mitrovica
Nisam baš razumeo? Ja koliko vidim vrti se alternator, ispod njega je ležaj za klimu valjda, normalno i spaner. I ovo još jednom da pitam da li postoji nešto što može da otpušta i zateže taj klinasti kais? Pitam ovog priucenog majstora on kaže da se on automatski zateže i da nezna šta je ali ćemo u utorak prvo da probamo sa starim, pa možda skinemo i nov spaner i vratimo stari.,mozda je i do njega predlozicu mu i to.

A pozivam i ostale forumase ako imaju vremena da se uključe u diskusiju
Hvala

Neko?
 

DS9

Active member
Nisam baš razumeo?
Pa pitao si šta pokreće klinasti/pk kaiš (tj. mislio sam da pitaš "čime se pokreće pk kaiš") - a odgovor je mogao da bude da njega pokreće motor (tj. radilica).

Ali sada shvatam da je tebe očigledno zanimalo - gde sve prolazi taj kaiš, tj. šta/koga on (p)okreće. Kao što možeš da vidiš to su kompresor klime i alternator, a da bi bio adekvatno zategnut montira se taj španer/zatezač (inače, kao što rekoh kod nekih varijanti 1,4 HDi on izostaje), čiji roler/trkač takođe okrećepk kaiš.

Na slici koju je dao tomica0308 se vidi sa zadnje strane, a servisno uputstvo daje napomene u vezi onoga što se vidi samo sa prednje strane.

Na donjoj slici koju sam malo obojio se vidi da žuti roler/trkač zateže pk kais (dakle taj roler je deo automatskog španera, okreće se pošto sadrži ležaj pa je moguće da npr. on zuji)



Sledeća stranica servisnog uputstva daje bitnu napomenu (pa zato rekoh u prethodnom komentaru da na to treba obratiti pažnju)



Na servisnom sajtu sam nasumicno (posto nemam tvoj broj sasije) odabrao c3 koji ima takav automatski spaner i moze se videti da je njegov kataloski (Citroen/Peugeot) broj 575186



Na donjoj slici sa nekog sajta za prodaju delova se vide obe strane



Kod motora može svašta da zuji, pišti, krcka, tandrče, itd.

Kompanije kao što su npr. Dayco ili Continental najcesce imaju na svojim sajtovima dosta dokumenata sa objasnjenjima i uputstvima za servisere.

http://aam-southamerica.contitech.de/pages/antriebsriemen/fehlerbilder_keilriemen_en.html

http://www.daycoproducts.com/diagnosing-misalignment-and-belt-noise

[ame]https://www.youtube.com/watch?v=cW_wpE3hG5k[/ame]
 
Posljednje uređivanje:

Marko CIII

Kosovska Mitrovica
DA bas sam to mislio DS9 pored kojih delova kanalni kais prolazi i sta sve pokrece. Danas sam bio kod 2-3 majstora i dvojica su rekli da je moguce to zujanje ili zavijanje dolazi upravo od toga sto je postavljen nov kais i roler pa je on kao mozda malo tvrdji i mozda neki remen upravo zbog toga i popustio. Jedan je stavljao i dug srafciger, pa rece kao da je remen od kompresora klime ( koliko taj remen kosta, a koliko od alternatora ?) Uglavnom sutra idem kod ovog sto mi radio pa cemo da vidimo.
A spaner je postavljen u poziciju koju treba da bude
 
Posljednje uređivanje:

DS9

Active member
Remen je obično sinonim za kaiš, a ti verovatno misliš na remenicu, dakle ležaj na koji se nakači remen/kaiš.

Za remenicu kompresora klima ne znam, ali to rade mastori koji imaju adekvatan alat, tj. najčešće oni koji servisiraju klime. Ne verujem da je to baš jeftino. Što se tiče remenice alternatora, verovatno je tzv. remenica-kvačilo i sumnjam da će se naći za manje od 50ak evra. Sad, treba platiti i majstora da to reši. Kao što rekoh ja sam zbog sumnje na tu remenicu - nabavio za 50evra ceo alternator sa remenicom na sebi.

Ako si iz Sremske Mitrovice - u Novom Sadu ce ti odlično rešiti sve što treba u servisu Autopartner. Vlasnik je iskusni citroendžija (Marko) kod koga servisiraju svoja vozila i neki članovi ovog foruma.

Ipak, raspitaj se prvo za cene.

P.S.
Mislim da na mom C3 1.4 HDi potmulo zavija remenica kompresora klime, kada je motor u sasvim zagrejanom stanju. Po pravilu se dešava kada se auto vozi uz brdo. I tako već 60.000 km.
Ne kažem da to treba pustiti tako (čak šta više) - ali je to posledica toga što sam poslušao iskusnog prijatelja/mehaničara kada sam ga pitao kako da rešim taj zvuk.

Reče - "ako hoćeš da pukneš pare može, al` da je moje ne bih dirao." Od tada je prošlo par godina i desetine hiljada km. Klima nikada nije servisirana - hladi kad treba i greje kad treba. Ako se ne obraća pažnja na zvuk - problema nema.
 
Posljednje uređivanje:

Marko CIII

Kosovska Mitrovica
Da DS9 mislim na remenicu, ucim polako :) Sto se tice cena delova sta da radim, ma samo zdravlje... mnogo se sekiram oko ovog glupavog auta.... bolje i da ga nemam ;)

A kako se ovde postavlja slika, eventualno neki snimak... snimio bih ovaj zvuk na automobilu i postavio bih da cujete
hvala

iz Kos. Mitrovice sam
 
Posljednje uređivanje:

DS9

Active member
verovatno je najzgodnije da okacis na youtube pa postaviš ovde link.

Ipak, najviše ti vredi taj što je stavljao šrafcger na uvo, a takođe i tvoj majstor. Šta god ti rekao neko ovde - to neko mora da odradi odgovarajućim alatom.

iz Kos. Mitrovice sam
Mislim da bi ti bilo vrlo zgodno da se registruješ na srpski nezavisni forum ljubitelja citroena tj. Citroen forum Srbije. http://www.citroenforumsrbije.com/index.php (obrati pažnju da se predstaviš i popuniš profil po Pravilima Foruma) jer će sa obzirom na lokaciju ljudi koji su npr. iz Niša i okoline moći konkretnije da pomognu. Osim toga, i tamo ćeš zateći vrlo korisne informacije koje se tiču baš C3 1.4 HDi.

Srećno :palac-gore:
 

Marko CIII

Kosovska Mitrovica
Hvala DS9 pokusao sam da se registrujem i to sam i ucinio na citroenforumsrbije, stigla mi je poruka na mail da sam se uspesno registrovao, medjutim da ne mogu da pristupim forumu dok neko od admina to ne odobri, e prijatelju moj ja cekam evo vec mozda 20 dana da oni to odobre, pa stvarno sramota. Ovde sam se bez ikakvih problema registrovao i odmah poceo da ucestvujem u diskusijama.

Bio sam kod ovog majstora kada skinemo kanalni kais cuje se da normalno radi nema tog sistanja ili zujanja, znaci kvar do motora nije sigurno, sledeca stvar kada stavimo i stari i novi cuje se isto. Predlozio mi je da odem jos kod nekih kvalitetnijih ljudi tj majstora i dvojica su mi rekle da ustvari taj alternator i treba da se cuje tako jer je povezan sa kvacilom, kao nesto plivajuca remenica, i onda kada se pusti gas ona tako reaguje. to je to, sad videcemo uglavnom mirniji sam malo.
videcu da ubacim zvuk na youtube da mozete cisto da cujete
 

DS9

Active member
Pa vrlo je moguće da ta plivajuća remenica ili remenica-kvačilo (koja se montira na alternatore praktično svih novijih dizela) zvuči/zuji nekako.

Ovo je inače Bosch alternator iz moje c3-ojke 150A pa se lepo vidi ta remenica-kvačilo


Na šematskom preseku se vidi da je to više lažaja spakovano u jedno






Na donjoj slici iz moje c3ojke je namotajni kotačić u slučaju kada nema automatskog španera pa se koristi elastični kaiš (prema nekim informacijama često kod C3ojki u periodu 2005.-2007.)



Btw,

[ame]https://www.youtube.com/watch?v=sTTfemu_gcY[/ame]
 
Na vrh