Èinjenica je da nemam nikakvih osobnih iskustava s elektroautima, ali već tridesetak godina pratim što mi je dostupno o problemu proizvodnje energije iz obnovljivih izvora. I svakih nekoliko godina se netko nečim oduševi, pa se sve zaboravi. Sad nedostatak i moguća nesigurnost klasičnih goriva malo ozbiljnije idu u smjeru korištenja obnovljivih izvora i to me veseli.
Apsolutno sam za sve obnovljive vrste energije, ali sam prije svega za što ekonomičnije trošenje energije. Npr. u Nizozemskoj imaju čuda tih vjetroelektrana. S druge strane u gradovima se u starim jezgrama radi očuvanja tradicije ne smiju ugrađivati nikakva stakla osim tradicionalnih jednoostakljenih prozora. Zamijenite sva ta divovska stakla za ekonomičnija i ne trebate vjetroelektrane, ili možda ne trebate više koju nuklearku, pa ostavite vjetroelektrane? Po mom mišljenju, najvažnije je PRVO smanjiti potrebe za energijom. Npr. poticanje rada od kuće, bi mogla biti jedna mjera, koju ja u svojoj firmi potičem i vrlo sam zadovoljan i ja i moji radnici.
Vraćam se autima. Način korištenja automobila mi je takav da mi auto treba biti sposoban za ekonomične vožnje gradom i na dugim putevima. Ne želim/ ne mogu si priuštiti dva, a ako si priuštim dva, onda u ukupnoj energetskoj bilanci sam već u startu pri proizvodnji, transportu i svemu ostalome toliko spiskao resursa i energije na taj dodatni auto, da tu u startu uništim svaki razgovor o ekologiji, pa sve da je taj drugi auto perpetuum mobile. Taj jedan koji imam NE MOŽE biti na struju, kako ću do Švicarske, npr. na pogon strujom?
Ako želimo govoriti o crpljenju i proizvodnji same nafte i to uključiti u kalkulaciju, onda nije pošteno ne uzeti u kalkulaciju i materijale i energiju i sirovinu potrebnu za proizvodnju kolektora, vjetroelektrana, niti oni ne padaju s neba, zar ne, a pogotovo nisu baš jako trajni? Èista energija je obična demagogija, takvo što ne postoji, kad se uzmu u obzir svi elementi, a ne selektivno, kako obično razne zelene grupacije rade. Jeste li uopće upoznati da jedan Siemens odustaje od solarnih sistema za proizvodnju energije, jer nisu ispunili očekivanja?
Uvoz nafte oduzima novce, to je istina, a ima li svaka zemlja sve što joj je potrebno za vlastitu proizvodnju obnovljivih izvora energije? Hrvatska nema, sumnjam da Slovenija ima. I opet odlaze novci van, zar ne? I opet će isti oni muljatori koji muljaju s naftom sad muljati sa... recimo krilima vjetrenjača? Ne brinite, snaći će se već.
Nikom ne smeta da se auto puni preko noći? Još mi manje smeta da se napuni na benzinskoj. Zašto je to uopće važno? Važno je da li mi je to punjenje dovoljno za sljedeći dan. Èesto nije, a prazna parkirališta puna stanica za dopunjavanje sigurno samo čekaju na mene (ironija, tko nije shvatio). I onda navečer trebam u kazalište, a akumulatori prazni. Iskreno, ne znam kako bih s tim izlazio na kraj. ne može mi se život svoditi na to da satlno mislim koliko još imam struje, gdje i kada ću morati puniti, koliko će to trajati, te da li ću stići po malog na strani jezik, ili će me čekati na cesti, dok ja mrtav-hladan ponosno punim svoj autić.
Bajke o potrošnji se vide iz ciklusa normirane potrošnje. Bez uključenih svjetala, na 20°C, kakav klima-uređaj, kakva hladnoća! Dovoljno je bilo testova (nekoliko njemačkih listova prošle godine, dakle novi auti) gdje elektroauti nisu prolazili više od 100 km (neki niti toliko) vrlo pažljive vožnje u idealnim uvjetima. Kako se ljudi voze kod nas (a i u Sloveniji), spiskali bi akumulatore puno prije, dakle, opet sve kreće od ekonomičnog korištenja, a tu i suvremeni dieseli nisu baš tako nepovoljni, o čemu se također zadnjih mjeseci dosta pisalo po njemačkoj literaturi).
Iz gore navedenog, ne bi me zadovoljio niti Nissan Leaf, a kamoli maleni Mitsubishi/Citroen. I cijena? Ne znam za Sloveniju, moj C4 je koštao 119.000, a mini Mitsubishi okruglo 300.000. Kad sam to gledao kod kupovine auta, još ga u HR nije bilo, ali sigurno nije bio 180.000. 8.000 € razlika? Ipak je to malo veća razlika (23.800 € otprilike) i to za, ostajem pri tome, mala kolica u kičastom paketu.
Gledao sam i hibride, ali preskupi su za moje mogućnosti, kao i elektroauti, s tim da ti hibridi bar jesu auti, a elektroauti poput malog Citroena su daleko od toga što meni treba. nemam što isprobavati auto s prtljažnikom od 180 litara, kad mi treba obično 300 do 400 litara velik prtljažnik. O tome sam u prošlom postu i pisao, elektroautima se sve oprašta, a klasičnima ništa. Uvijek ti dvostruki kriteriji!
Ne tvrdim JA da se kvari elektronika, napisao sam da je to opće mišljenje, a osim toga, jedini problem koji su mi do sada otklanjali na C4 je bio, pogodi što? Da, baš to!