Savjet za kupovinu XM-a

jurapz

New member
Tekst je pisan konkretno za kupnju XM-a a velikim je dijelom primjenjiv i na ostale modele.
Po stavkama:
0. Prije gledanja
Auto OBAVEZNO pogledati po danu, negdje od cca 9 ujutro do ranog popodneva. Tad je najviše svjetla i moguće je vidjeti sve detalje. Ponesi sa sobom bateriju i malo ogledalo za gledanje iza kotača i ispod auta bez da moraš izvoditi previse kama-sutre.
1. Karoserija
Konkretno pogledati gumu oko stakala, svjetala. Pogotovo kako izgledaju reflektori u farovima, moraju biti sjajni i bez cudnih 'fleka'. Osim toga pogledaj žmigavce/maglenke koje su u prednjem braniku, obično imaju pukotina jer se ljudi natakare na rinzol s njima. Općenito provjeri da rade sva svjetla i da nemaju pukotina.
Provjeri otvaranje svih vrata, kao i otključavanje i zaključavanje na ključ i na daljinac. Posebnu pažnju obrati na peta vrata. Zapinjanje električne brave je jedan od češćih problema kod starijih automobila , lako se riješava ali obično nebrižljivi vlasnici to zanemare pa hoće krepat koji motor brave. Ostalo prepuštam tebi na dušu. Podsjećam da se ne daš nasanjkati na alu-felge i slične gluposti, one su standard na tom autu, i same po sebi ne znače baš ništa, da ti se ne dogodi da je to jedini dobar dio na autu.
2. Interijer
Provjeriti da svi gumbi, komande i signalne žaruljice i instrumenti rade što bi trebali. Kad velim sve, to i mislim - brisači, špricanje, grijač zadnjeg stakla, svjetlo u kabini, zabrana podizanja/spuštanja zadnjih stakala, itd. Obrati posebnu pažnju na trip computer (desni display) i status display (lijevi), prvo i prvo, moraju na LCD displayu raditi svi segmenti, i ne smije davati nikakve greške kad motor radi, vrata su zatvorena, i auto je spreman za vožnju. Posebno provjeri da normalno i bez zapinjanja rade svi prozori, sicevi, i retrovizori. Zatim pogledaj funkcionira li radio i komande na volanu, i onda odmakni tepih ispod suvozačevih nogu i provjeri ima li bilo kakvih tragova vlage. Ako popipaš s prstima i osjecas blagu masnoću izmedju njih, moguce je da curi kiler od grijanja. Nije ga teško promijeniti ali je dosta skup. Prije nego upališ motor, provjeri da pokazivač nivoa ulja radi kako spada. Mora se upaliti dok 'griješ' i pokazati neki normalan nivo (moguce je da bude ispod maksimuma ako je motor radio do prije par minuta jer se jos nije sve ulje scjedilo nazad u karter), a zatim se svjetlo iza skale mora ugasiti i kazaljka mora pasti na nulu. 2.1TD >93 može imati elektronsku Lucas pumpu, u kojem slucaju NITI SLUÈAJNO nebi trebao paliti žaruljicu od kontrolne elektronike (žuta, s oznakom kao motor u kojem je simbol za tranzistor). Ona se moze upaliti vrlo kratko kad daš kontakt, i onda se ugasiti. Nakon grijanja, kad se zgasi lampica, motor mora kresnuti 'na PRVI zub', i iz auspuha treba izlaziti prozirno, nikakvi bijeli, ili nedaj bože, plavicasti dimovi (o ovom vise u nastavku). Zatim upali sva cetiri žmigavca i kratka svjetla, a onda blicni dugim svjetlom ili stani na kočnicu. NE SMIJE se pojaviti niti 'beep' niti poruka na display-u da je pregorena neka od žarulja.
Osim svega toga, provjeri radi li klima. Kad se postavi na 'auto' i minimalnu temperaturu, mora puhati JAKO hladno nakon kraćeg vremena (naravno, motor mora raditi...). Kad se klima uključi broj okretaja motora mora pasti vrlo malo (moguce je da padne dosta nisko ali samo na par sekundi). Provjeri obavezno da obrtomjer normalno radi, jer je to dosta čest problem na 2.1TD s elektronski kontroliranom Lucas pumpom. Ako auto ima automatsku klimu, provjeri sve funkcije, i hlađenje i grijanje, i puhanje po raznim mjestima!
Provjeri otvara li se normalno pretinac u kabini.
3. Ovjes/mehanika
Otvoriti haubu i provjeriti boju LHM-a (lokaciju rezervoara vidi u nastavku, ako nemas ništa drugo pri ruci, makni čep i turni prst unutra, i drži ga prema dolje da se stvori kapljica). Mora biti trava zelen. Dakle, relativno svjetlozelene boje, moguce je da je blago mutan, no idealno mora biti proziran. SMB zelena je znak za zabrinutost, a nedaj bože smeđa skoro pa instant diskvalifikacija, ili drasticno smanjivanje cijene, jer to znači da ćeš u najmanju ruku morat dati hidrauliku isprati, a mogući su u budućnosti i dodatni problemi. LHM se mora mijenjati svakih 40.000 Km , a to svi ovi domaći i seljaci uključujući i servisere, ne rade, pa onda po hidraulici kola čuspajz od LHM-a i zmazanoće. Pitaj vlasnika kad je zadnji put provjeren LHM. Ako te gleda ko tele u šarena vrata reci mu o 40.000 km i spuštaj cijenu DRASTIÈNO, 2-3 tisuće DEM barem. Nečist LHM = izlizana pumpa, 'amortizeri', ventil kočnice, razdjelnik protoka - sve JAKO skupi dijelovi. Auto spusti u najdonji polozaj, pricekaj 10-20 sekundi da padne skroz. Nesmije biti škripajucih i sl. zvukova iz ovjesa, pogotovo poslušaj zadnji kraj. Zatim postaviš ovjes u najgornji polozaj. Auto se mora dignuti unutar deset sekundi ili tu negdje, opet bez zvukova iz ovjesa, i NE SMIJE upaliti STOP, čak niti na pola. Ako pali, znači da su izlizani prednji amortizeri i/ili ventil kočnice. Jedan amortizer = 300 DEM i to rabljeni (može se dobiti jeftinije al to on ne mora znati...). Sve to zbog zmazanog LHM-a!!! Tokom dizanja ce biti puno kliketanja od regulatora tlaka i sustanja pumpe itd, no to ne treba miješati s škripom od mehanike ovjesa, koje ne smije biti. Nakon toga auto staviti nazad u normalni polozaj i pričekati da se spusti. Zanjihati auto lijevo-desno i slušati predni ovjes. Nesmije biti nikakvih kliketanja i sl. Onda blago zacimati volanom, tek toliko da se kotači malo pokrenu (ono, od kraja do kraja 'lufta' - luft nesmije biti >cca 7mm na rubu volana!!!). Opet, ne smije biti nekih glasnih klikova. Mogući su šusteći zvuci od hidraulike, to je OK. Nakon toga slijedi volan od kraja do kraja. Nikakvih 'tvrdih' mjesta, obrati paznju na trenutak mijenjanja smjera vrtenja volana. Moguć je blag i vrlo kratkotrajan otpor ali samo u tom trenutku. Ponovi radnju s stisnutom kočnicom, DO KRAJA (zajaši posteno). Ako se volan oteža, opet spomeni vlasniku nemijenjanje LHM-a i islizane hidrauličke elemente. Dosta posla i skupo...
Slijedi pogled na zadnje kotače. Od cca 3-4 metra iza auta. Kotači moraju biti pod 90 stupnjeva prema cesti. Ako je gornji rub kotača prema sredini auta (X-noge), zadnji ovjes ili ima ili ce vrlo skoro imati rasturene ležaje. Ponekad se taj problem jedva vidi ali onda obrati pažnju na gume, ako je više izlizan unutrasnji rub. Popravak je cca DEM 60 po strani materijala plus 2-3 sata posla. Nakon toga slijedi test kugli. Otvoris bilo koja vrata, i probaš 'potisnuti' po jednu stranu ovjesa (blago 'zajasiš' na karoseriju otprilike iznad kotača). Ovjes mora bit srednje do jako mekan. Ako je tvrd, ne valja kugla bilo od tog kotača, bilo srednja, bilo obje. Pitaj kod koga su mijenjane kugle. Ako ti veli kod Nemeca, za njega znam da je OK. Zatim, zatvoris vrata, posjedneš vlasnika u auto, veliš mu da stavi ovjes na 'sport' i da skroz okrene volan u jednu stranu (bilo koju) i stane na kočnicu. Ovjes bi trebao otići u tvrdi mod, pa ponovno probaj test 'potiskivanja', sad bi ovjes morao biti puno tvrđi. Moguće je da ce i dalje biti isto, jer ovisi o verziji software-a u kompjuteru od ovjesa, dakle, ako je i dalje meko, ne smatra se problemom. Sve vratiti u normalni položaj, uključivo volan u centar. Dok tako stoji na miru, auto bi idealno morao klikati regulatorom tlaka svakih pol minute ili vise, i nebi se trebao čuti konstantan sum hidraulike na ler gasu. Primijeti da bi motor morao raditi tamo jos od sredine priče o interijeru, razlog je da se dobro zgrije i da mu broj okretaja padne na normalni ler, to bi trebalo biti negdje izmedju 800 i 900 okretaja/min. Pusti da motor i dalje radi. Ako regulator klikeće svakih 4-5 sekundi, odmah piši mijenjanje ventila kočnice i/ili prednjih 'amortizera' (zapravo je korektni izraz opružne noge, ali ni to nije baš točno buduci da opruga nema). Opet, posljedica nemjenjanja LHM-a kad treba. Zatim slijedi DOBRO pogledati da negdje ne curi LHM. Pogledaj oko posude, pumpu (na vrhu motora uz lijevi rub), prati lajtunge od nje do regulatora tlaka (dolje otprilike na sredini prednjeg dijela motora, vidjet ćeš kuglu). Odmah do je razdjelnik protoka, ima 5 lajtunga. Pogledaj dobro curi li negdje oko lajtunga. Nije rijetko da bude blago masan, ali nikakvih kapanja nesmije biti! Nivo LHM-a u rezervoaru (motorni prostor, 'ispred' vozača, plastični rezervoar s 7-8 gumenih cijevi) se provjerava u NAJVIŠEM polozaju ovjesa. Na rezervoaru je prozirni 'poklopac' kojem je gornji dio zaobljen, kao polu-kugla. Na sebi ima dvije linije. Unutra se vidi mesingani prsten na bijeloj plastici. Na najvišem polozaju prsten bi trebao biti izmedju dvije crte. AKo je malo više ne smeta, ako je dosta niže (5 mm ili vise), pitaj koliko trosi LHMa auto i gdje curi!!! Normalno je max 1 litra na svaku izmjenu, dakle 40000km!!!
Za kraj mehanike, provjeri radi li ručna (dobro, nožna... znaš sto mislim). Pritisni tek toliko da klikne 2-3 puta. Ako staviš u brzinu i pažljivo pustaš kuplung, mora biti očigledno da drži, ne baš jako, ali dosta. Ako stisneš do kraja, bit ce BITNO teze krenuti. Ne zaboravi da se auto nece propesti jer ručna koči PREDNJE kotače.
E da, da ne zaboravim. OBAVEZNO pogledaj prednje gume. Ako su nejednako izlizane po unutrašnjem i vanjskom rubu, to moze značiti da je nešto od kugli, krajnika, čaša amortizera i sl. na umoru, no isto tako moze značiti da je špur radio seoski majstor koji o Citroenu nema pojma. Kad se radi špur na hidrauličkom Citroenu, motor mora raditi i auto mora biti na normalnoj visini (Špur BAT blizu ugla Selske i Ljubljanske avenije to zna napraviti kako spada i ima za to poštenu radionu). Ako znaš provjeriti kugle ovjesa, krajnike i manžete, učini to (najjednostavnije je s baterijom i ogledalom da ne moraš izvoditi kama-sutru da bi vidio iza kotača).
4. Motor
Budući da je lijepo zagrijan, mora raditi glatko i mirno. Na pritisak na gas u leru mora odmah regirati. Ako reagira sporo, ili mu jako dugo treba da se opet spusti na ler, znaci da je netko kemijao po pumpi. Naglo dodavanje gasa (dosta je svega sekundu, ali stisni do kraja i odmah pusti) idealno nebi trebao rezultirati nikakvim crnim ( diesel) dimovima iz auspuha (probaj 2-3 puta, pusti svaki put da se spusti skroz do lera).
Ako se odluciš za auto, kad imas nešto novaca, daj promijeniti dize( diesel) ili ih bar očistiti, ako dimi, to bi već trebalo bitno popraviti, ako ne i skroz riješiti taj problem. No dize nisu jeftine, DEM 44 svaka, plus ruke majstora. Pojava dima nije odmah razlog za diskvalifikaciju, moguće je da je jednostavno zaštopan zračni filter - to isto kod nas nikad čuli da se treba bar propuhati ako već ne i promijeniti. Isto tako je moguće da auto dugo nije bio malo oštrije vozen pa se jednostavno čađa nakupila u auspuhu. Probna vožnja (vidi u nastavku) bi to trebala raščistiti. Nakon toga slijedi pogledati pod haubu. Teško je opisati koji točno zvuk mora imati diesel motor jer je to vecini ljudi špansko selo, al kad ih se naslušaš, onda zvuk govori puno. 2.1 TD je dosta 'tvrd' sto se tiče zvuka, otvaranje dizni je dosta čujno (oštar zvuk) jer se otvaraju na prilično visokom tlaku. No, NE SMIJE biti nekih nepravilnosti, pogotovo ne na leru. Ako čujes neko cudno tuckanje, sporije nego sto radi motor (obrati paznju da je klikanje dizi normalno i odvija se po dva put na svaki okretaj motora, ako cujes da je svaki drugi itd. klik puno glasniji to nije OK), moguće je da je neki od hidrauličkih podizaca krepan. Ako sumnjaš, putaj vlasnika kad je zadnji put promijenjeno ulje u motoru, mora se mijenjati svakih 10.000 Km zajedno sa filterom. Ako tucka, spomeni mu rodbinu i informiraj ga da krepavanje podizača isključivo dolazi od nemijenjanja ulja, i/ili koristenja kojekakvih splačina ulja s Hrelića. Podizača u motoru ima 12, svaki je DEM 35 (ili je bar bio u moje vrijeme i to u Brežicama!), no najveci trošak je vrijeme potrebno za izmjenu. S druge strane, obicno počnu umirati na 150-200000km... Nemoj niti pokušavati dobiti turbinu da ti da neki tlak koji ćes vidjeti na instrumentu u kabini, za to motor treba biti opterećen i to ostavi za probnu vožnju, za koju ti svakako savjetujem da obaviš. Tu se moram malo vratiti na interijer. Kad je motor na leru i prozori i vrata su zatvoreni, i motor je normalno zagrijan, unutra mora biti dosta tiho, i skoro bez vibracija. Provjeri temperaturu - dok auto radi na leru, mora biti negdje oko sredine ili malo ispod. Teško je reći po skali koja je na instrumentu, ali cca 90-93 stupnjeva je normalna temperatura.
Nakon ovog slijedi test štangice za ulje. Nalazi se na sredini čepa za ulje, treba imati crvenu gumenu ruckicu. Izvuci je malo van, tek toliko da se rupa otčepi (gumeni dio izadje iz plastike). Ako je sve OK, iz rupe nebi smjelo puhati dim. Kratko i naglo dodavanje gasa bi trebalo rezultirati malom ili nikakvom promjenom - ako krene ispuhivati sivi dim, nije dobro. Ne mora biti kritično, ali to znači probleme u budućnosti. S 150.000km taj motor nesmije trošiti ni grama ulja, ali moze blago 'puhati' van na stangicu (samo ne dim - jedva primjetno sivilo su uljne pare i to je OK). Ono što izlazi treba imati miris po motornom ulju i ispuhu, a ne nekakve čudne mirise koji znaće da je motor pun aditiva. DOBRO pogledati da negdje ne curi ulje. Tu ćeš se trebati sagnuti i pogledati odozdola, pogledaj rub kartera, to je tipično mjesto jer se obicno sva curenja tu sliju.
Na kraju, dok auto radi na leru, na izlaz auspuha stavi ruku (bez straha, treba biti blago toplo, to je ipak diesel!), toliko blizu koliko ti dozvoli tlak. Pažljivo slušaj zvuk. Treba biti ravnomjerno ritmičko 'fućkanje' kako plinovi iz svakog cilindra izlaze van. Ako je neravnomjerno ('preskaće'), to znaci probleme ili s nekim od podizača ventila, ili s jednom ili više diza, dakle, spuštaj cijenu. Kad to obaviš, pomiriši dlan s kojim si 'čepio' auspuh. Moze biti blago vlažan no bitno je da smrdi po zmazanoj vodi. Teško je opisati... no ne smije biti jačeg mirisa bilo na ulje ili na naftu. Alarmantno, i odmah zaslužuje diskvalifikaciju, je ako se osjeća oštar miris na antifriz (slicno prženim bademima, ako dotakneš dlan jezikom bit ce jako gorko). To znači da negdje curi dihtung glave. Nije atipično za auto s toliko Km (I ja sam ga morao zamijeniti na svojem!) ali je dosta posla. Ako je u stadiju da vec smrdi na auspuh, onda će posao trebati obaviti čim prije, da ne velim jučer!
Apsolutno zahtijevaj da ti veli kad je promijenjen zupčasti remen. Mijenja se svakih 100.000 Km , no obično, budući da su veci servisi svakih 40.000 Km , ljudi to obave svakih 80.000 Km . Ako ti neznaju reći, računaj da ćeš to morati obaviti. Pucanje remena = računaj na novi motor (obično nije tako strašno, ali posla... polome se klackalice a hoće stradati ventili, vodilice istih, a bome koji put i bregasta i klipovi). E da, kad smo već kod remenja. Vidjet ćeš na strani pumpe široki i plosnati remen koji ganja alternator i kompresor od klime. Taj remen ima negdje otprilike ispod pumpe od hidraulike dodatni kotač koji sluzi kao neka vrsta zatezača. Provjeri da isti ne isputa neke čudne zvuke, i da se normalno vrti a ne da ide 'u osmicu' - ako ide ili ispušta zvuke, znaci da je krepan ležaj, nažalost se mora promijeniti cijeli kotač. Nije veliki problem, ali malo po malo se nakupi, dakle jos jedan razlog da spustiš cijenu.
5. Ako dodjes toliko daleko, probna voznja.
Ako se ozbiljno razmisljaš kupiti auto, OBAVEZNO obavi probnu vožnju. To će ti dati dobar utisak o motoru (kad dodaješ naglo gas provjeri da se pomiće kazaljka od turbo tlaka - nađi mjesto gde se možeš provesti nesto brže, stavi u petu i gas dok ne dođe negdje do 2200 okretaja - oprez, to je cca 110km/h, pazi da ne vreba policija! - i provjeri da kazaljka od turba ide bar do 70% pune skale), ovjesu, volanu.
ke XM se mora držati ko priljepljen na cesti, i mora jako dobro reagirati na volan, kočnice i sl. Možda bi bilo dobro da isprobaš ABS negdje, na maloj brzini, da ne dereš gume bez razloga. Na
parkiralištu, pri cca 30km/h ako nagaziš na kočnicu do kraja, mora po-ABS-ati. Ne zuji ko na drugim autima, nego lupa, nemoj se iznenaditi. Podrazumijeva se da auto nesmije vući ni na jednu stranu ni pod kojim uvijetima, ukljucujuci kočenje (normalno, ne ABS). Još malo provjere mehanike: Na parkiralištu daj puni krug lijevi i desni, volan skroz koliko ide u jednu pa u drugi stranu. Ako čuješ neko čudno kliketanje, računaj na nove homokinetičke zglobove, i odmah mu spusti cijenu za 200 DEM po strani (ako klikeće i u lijevom i u desnom krugu, 400 DEM). Na kraju lijepo zgasi auto i dok pregovaraš s vlasnikom, promatraj hoće li sjesti zadnji kraj. Odite negdje na kavu ili što već, jedno 20 minuta do pol sata. Kad se vratiš do auta, ako je zadnji kraj sjeo toliko da je očigledno, spomeni ventil kočnice i nemijenjanje LHMa opet!
Eto, to je to, koliko se mogu sjetiti. . Preporučam ti da si napraviš 'check-list' na papiru i lijepo provjeri jedno po jedno. NEMOJ napamet, nećeš se sjetiti svega, to ti garantiram. Uvijek pamti da je XM pun kojekakvih ****arija i igračaka i da sve to skup ništa ne vrijedi ako motor, mehanika i ovjes nisu u redu.
 

putnik

New member
Sve tačno nabrojano. Inače imam XM-a koji je sad odjavljen i stoji u garaži. Zašto?Neznam. Trenutno vozim C5 HDi EXCLUSIVE, a o XM-u razmišljam da ga osvježim i da mi bude mezimac jer je to zaslužio kao i ranije BX kojeg na žalost više nemam.
 
Na vrh