Problem zadnjih doboša C3

lakiluk

New member
Imam problem nejednakog kočenja stražnjih doboš kočnica marke TWR C3 1.4 HDI 2003 g.

Lijeva strana koči slabije.

Izmjenjeno ulje, doboši, pakne, kočioni cilindar lijevi, lijevo gumeno gibljivo crijevo, glavni kočioni cilindar.

Postoji li korektor kočenja?

Na tehničkom ne prolazim zbog razlike u kočionim silama!
 

Krky

Lakerski profesionalac
Treba poštelati takozvane ježeke na paknama otraga, to se može čak kroz rupu od šarafa od kotača na dobošu.....
I ozračiti kvalitetno, kad je to sve mijenjano, a vjerojatno je ozračio taj koji je to mijenjao, čudi me zakaj onda nije poštelal pakne da jednako koče.....
 

ZlatkoC4

Well-known member
Izmjenjeno ulje, doboši, pakne, kočioni cilindar lijevi, lijevo gumeno gibljivo crijevo, glavni kočioni cilindar.
Doboši su novi ? Pakne nove? a kočioni cilindar samo ljevi novi?
Treba promjeniti i desni te vidjeti dali su pakne dobro legle u bočnoj strani gdje im je pregib preko kojeg se šire skupljaju i dai je ispod njih stavljena mast na točke na koje ide.
I naravno provjeriti još jednom na sisicama odzraćivanje.
 

DS9

Active member
Zamena doboša i pakni na Citroen C3

Moj tekst (iz marta 2014. god.) za Citroen Forum Srbije

- Znaš, prošlo je i više od dve godine kako smo promenili kočnu tečnost.
-`Ajde? Tvom autu nešto nije dobro, kako li smeš da sedneš u njega. Kad oćeš da ispuštamo?
- Kad budeš raspoložen, nije hitno uopšte.
- Od nedelje, može.
- A i cvile mi zadnje kočnice, ponekad.
- Je li?
- Pa zato što si mi pre dve godine kupio i ugradio jeftinije paknove.
- I uštedeo ti pare.
- To jes’. Al` čim cvile mora da nešto ne valja.
- Nisi čuo da kočnice i novog auta oće da cvile, a sasvim ispravne. I tvoje su takve, video si na tehničkom. Tvrđi materijal pa cvili. Da tvom autu nije dobro on ne bi kočio. Ne valja što se toliko opterećuješ
- Ma ne valja mi žena, čuje ko sonar, doduše i ja čujem da umeju baš da zacvile i onda me to žestoko pogađa kao čoveka i kao komunistu. Mislim, od glagola komunicirati. Ono, telefonija, internet i bezgajtanski prenos podataka.
- Šta reče?
- Ma ništa. Ni majstor mi ne valja, štedi na delovima a ne otima harač. Nemam kome da se žalim.
- Onda da kupiš sam nove pakne i prekrstiš se da neće da cvile, ako ti se baš bacaju pare.
- Kupiću i nove doboše da budu od iste firme kao i paknovi,
- Da kupuješ nove doboše!?! Da l` si normalan tolike pare da daješ za nove pakne i doboše kad ne treba?
- Pa znaš da nisam. I neću da dajem pare koliko misliš. Daću veće. Oću da mi doboši i paknovi budu od Ate kakvi su diskovi i pločice. Oni ne cvile, a čak i koče. Opravio si ih, svaka ti čast.
- Daćeš još veće pare, jer ako se oštete stari ležaji točka pri izbijanju da bi se stavili u nove doboše, kupićeš i nove ležaje, a nisu jeftini. Pitanje je i da se ne ošteti abs prsten kada se skida sa starog doboša.
- Pa dobro, puno je prešao krš, nije loše da se preventivno to zameni. Mogao bi neki ležaj da je pred otkazom.
- Da, da, gospođa Hadži-Pešić...

Posle par dana....

- Kupio sam doboše, paknove i ležajeve točka, sve đuture oko 26000 dinara.
- Užas. Kad već ne znaš šta ćeš sa parama bolje da si kupio komplet doboša koji imaju fabrički upresovan ležaj. I kočione cilindre.
- Niko nije imao Ate komplet sa ležajima. Nego, set opruga za reparaciju i samoštelujući mehanizam, da kupim i to?
- Nemoj života ti ništa više da kupuješ. Počeću da ti naplaćujem radove pa će i najjeftiniji delovi da ti budu skupi. Onda ćeš prestati da praviš gluposti kupujući delove bespotrebno.
- ABS prstene sam već naručio, stižu prekosutra
- Katastrofa. Reći ću te ženi kolike se pare dao.
- Nemoj k’o boga te molim.
- Pa treba. Načisto si prolupao.
- Jesi li znao da se taj prsten u tehničkoj dokumentaciji zove radijalni nišan abs-a. K`o da ću da ispaljujem tomahavk iz zadnjih točkova.
- `oće to kod citroena

Prošlo još nekoliko dana...

- Kupio sam bendiks.
- Šta će ti to?
- Pa rekao si, kočioni cilindri.
- Odlično, al` nije ti to bendiks.
- A gde da kupim simensovu boš pumpu? Je l` kod boša il` kod simensa?
- Za!ebavaš, a`?
- Moram malo. A ovaj ozbiljno, da l` ćeš moći pravilno da učukaš ležaj točka u doboš. Kažu da se lako ošteti ležaj ako se ne montira kako treba, i onda sasvim propadne u vožnji posle par hiljada ili čak stotinu kilometara.
- Pa ne znam, bolje onda da odeš kod nekog pravog majstora koji ima presu.
- Pišu po internetu da to može da uradi bilo kakva radionica sa presom, ne mora da bude baš specijalizovani auto servis.
- Sad mi je lakše, onda mogu i ja,
- Imaš presu?
- Da. Eno je.
- To presa? Mislio sam da je veća.
- Ume da bude, ali ovde nema potrebe.
- Al` si ti munjen.
- A ti kao znaš šta znači taj izraz?
- Naučila me jedna bosanska hrvatica. Ne zna čovek da l` beše slađe da se gleda il`da se sluša, il` da....
- I za to ću da te kažem ženi.
- To možeš, beše davno, o` mladosti. O kanister, o kočna tečnost.
- Pa najbolje da i nju uzmeš od Ate?
- Vidiš, to uopšte ne bi bilo loše, a košta jeftinije nego mnoge.
- Taman da kompletiraš.
- Al` neću u inat. Znaje se koje će turimo, tuj sam si gu prvu kupija - Fam Kruševac.
- Da li bi ponekad voleo da si normalan?



***

Pozdrav društvo,

nakon gornjeg uvoda nadam se da je jasno da sam bio rešio da promenim po neke delove koji čine zadnje doboš kočnice na C3.

Zakon za sve radove oko toga je servisno uputstvo (najpre ono koji pokriva određeno godište odnosni tip vozila),

http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/C3/index_2005.html

a zakon za nabavku delova je citroenov servisni sajt http://service.citroen.com preko kojeg se uz VIN tj. broja šasije može videti koji tačno kataloški brojevi delova trebaju za dato vozilo.

Najlakše je bilo nabaviti Ate doboše jer ih je imao kitkomerc. Bitna stvar je da C3 može imati u zadnjim dobošima dve međusobno nekompatibilne varijante kočnog sistema – Bosch ili Lucas. To onda diktira nabavku paknova (tj. papuča - kako ih neka domaća stručna litertura naziva), i ukoliko se menjaju cilindara i seta opruga (dok su doboši i ležaji točka isti za oba sistema).

Kada sam svom prijatelju pre nego smo išta počeli da radimo postavio pitanje koji je sistem kod mene – reče mi da ne može baš da se seti ali da mu se čini da je Bosch. Problem je, koliko sam video, što vam ni provera na servisnom sajtu sa vašim brojem šasije ne vredi jer dobijate mogućnost obe varijante – pa je sigurno jedino tek da se vidi kada se skine doboš.

Nije me mrzelo da pre toga nazovem servis ovlašćenog uvoznika/distributera Citroena za Srbiju i ljubazan čovek me je saslušao, pa mu rekoh da ću da mu dam broj šasije a on meni da kaže da li su kod mene zadnje kočnice Bosch ili Lucas. Pa nakon diktiranja VIN, reče – 99% da je Lucas.

Radi sigurnosti odštampah slike obe varijante pa kada je moj prijatelj skinuo doboše prilikom provere, i uspostavilo se da je sistem Bosch. Tek nakon toga sam mogao da nabavim paknove i kočne cilindre a da budem siguran da su odgovarajući.

Dakle, nabavljeni doboši (15600 din) i paknovi 4500 din) od Ate, a onda sam razmišljao o ležaju točka. Oni koji su fabrički upresovani u starim dobošima su naravno SNR, poznati francuski proizvođač, tj fabrička ugradnja.
U celoj stvari sam ipak smatrao da je bolje da ostavim netaknute stare doboše sa ležajima, uz abs prsten. Tako ću imati ispravnu rezervu ako sa novim pođe po zlu, a možda ih eventualno i prodam.

Kada nabavljate ležaje nudi vam se priličan broj varijanti. Celu stvar generalno oko nabavke auto delova u današnje vreme komplikuju – kinezi.
Neki njihovi ležaji bez pripadajućih delova se nude uvoznicima/kupcima na veliko za po par dolara po komadu ako se naručuje preko stotinu komada, dok se kompleti poznatijih svetskih firmi u maloprodaju nude za uglavnom ne manje od 20ak evra, a najčešće i duplo više.

Naravno, najsigurnija je nabavka originalnih rezervnih delova sa oznakom citroena, s tim što to najčešće ima odgovarajuću znatno višu cenu.

Malo sam nešto čitao po internetu oko iskustava i preporuka ležajava pa sam odlučio da uzmem FAG ležaje koji su koštali 3000 din po kompletu za jedan doboš. SKF varijanta je bila 4000 din.

Koliko se sećam, nisam se raspitivao za originalan citroenov komplet ležaja, tako da ne znam njegovu cenu. On bi trebao da bude i pod SNR-ovom oznakom R16607, a bitno je da u kompletu dolazi i sa ABS prstenom (za razliku od kompleta drugih firmi koji dolaze bez njega), koji uglavnom posebno košta oko 1000-1500 din.

Od SKF-a mi potiču ležaji (tj. španer i roler zupčastog kaiša) i pumpa za vodu koji su zamenjeni prilikom velikog servisa, pa mi je sada bilo interesantno da nabavim nešto drugo, tj. FAG ležaje.

Ko nije upoznat, FAG je brend istog koncerna u čiji sastav ulaze Luk (kvačila) i INA (ležajevi) – tj. Schaeffler Group (usput, INA-in ležaj remenica-kvačilo za alternator na hdi motorima je fabrička ugradnja)
http://www.fag.de/content.fag.de/en/company/history/from_1883_to_1950/from_1883_to_1945.jsp

Relativno nedavno FAG je kupio najveću južnokorejsku firmu ležaja i odatle potiče ovaj iz kompleta. Bar bi tako trebalo da bude, osim ako i to nije falsifikat – ali ne liči baš (mada je sve moguće).

Kod SNR mu dođe otprilike obratno, jer je SNR sada deo japanskog NTN koji je nedavno kupio većinski udeo SNR-a. http://www.ntnamericas.com/en/about-ntn/corporate-history]http://www.ntnamericas.com/en/about-ntn/corporate-history

Kako god, svi ovi pomenuti proizvođači (i još nekoliko nepomenutih) su poznati i po proizvodima tj. ležajevima vrhunskog kvaliteta pa se radi samo o tome da se obezbedi ono što nije falsifikat.

Nakon toga i pravilnog montiranja, možete još jedino da se prekrstite ili upotrebite neku slično odgovarajuću religijsku proceduru u cilju smanjivanja verovatnoće otkaza ležaja.

Ponavljam, tu verovatnoću smanjujete na najminimalniju meru ukoliko nabavite original Citroen/Pgt delove (tj. oni koji su spakovani za servisne procedure prvenstveno u ovlašćenim servisima/distributerima PSA vozila i koji se jedino tamo i prodaju), i oni bi trebalo da budu primaran izbor.

Ipak, ovo što opisujem je rezultat spleta različitih okolnosti kao i moje želje da ovako lično učestvujem u nabavci delova odnosno da ih sam biram.

Dakle, ovo nisu nikakve preporuke već samo opis nečega što je meni kao laiku bilo zanimljivo.

Bilo mi je interesantno da zovem različite uvoznike auto-delova i tražim ponude od njih. Uspostavilo se da mi je najviše odgovarao http://www.wagenint.rs/ pa su me oni uputili na maloprodajnu prodavnicu Signum koja se nalazi na trošarini u Beogradu – a prodaje najpre delove za Opel.

Kod njih sam uzeo ležaje, i nabavio odgovarajuće cilindre koje je potpisao Bendix, za cenu od oko 1200 din po komadu.

ABS prstenove imaju samo ovlašćeni, s tim što peugeot nema taj poseban kataloški broj odnosno deo, dakle samo kod citroenovih. Kod Ada-Vitro je najjeftinije, rekoše mi cenu od 1300 din po komadu, ali i to da ih sigurno neće imati pre mesec dana.

U beogradskom Panteru su najbrže mogli da ih imaju, tj. za pet dana po ceni od 1500 din po komadu. Savin u Zemunu je sa 1400 din za komad imao bolju cenu, ali navode dve nedelje čekanja.

Kad sam sve skupio, već sam bio zadovoljan i cviljenje kočnica mi je manje smetalo, po principu da zub manje boli kad ste već kod zubara.

Dakle ostalo je da se ležaji i abs prstenovi upresuju u doboš i da se montiraju uz paknove, ali je suština da sve to i nije moralo da se uradi jer osim zvuka nema nikakvih problema, pošto su i tehnički pregledi pokazivali da postojeće kočnice dobro i propisno koče.

Inače, postojeće zadnje kočnice su gotovo simetrično cvilele, možda se povremeno izraženije čuo zadnji levi točak.

Ljudi svakakva ludila čine u životu, a ja sam ovo uradio jer hoću da budem siguran i u zadnje kočnice, odnosno najpre hoću da mi žena bude sigurna u njih, a za nju to znači odsustvo škripe i cviljenja kočnica.

Paknovi koji su skinuti sa c3 ubrzo posle kupovine auta (pre dve i po` godine) su bili gotovo sasvim potrošeni, i tada su bili stavljeni postojeći koji su do sada radili korektno i dakle povremeno cvileli. Koštali su tada nešto oko 2000 din, imena brenda se ne sećam.

Za razliku od kočionih diskova, dobošima se generalno ne navodi minimalna dozvoljena debljina, već se navodi maksimalno dozvoljeni prečnik unutrašnjosti doboša koji se povećava habanjem, a što je podatak koji proizvođači najčešće/obavezno utiskuju u doboš.

Softver autodata za C3 navodi podatak od 205 mm, dok se vidi na ate dobošima da navode 204.5. Stari doboši su premereni i čini mi se da im je prečnik 203.7 mm. i 203.8 mm, dakle na polovini pohabanosti.

Kočioni cilindri u dobošima kod C3 su od aluminijuma pa im to smanjuje osetljivost na koroziju u odnosu na one koji su od gvožđa (kod vozila starijih generacija).

Pošto ni oni nisu ispoljavali probleme, menjaju se preventivno i ostaju za rezervu. Jasno se vidi da nose oznaku Bosch-a. Nisam sasvim siguran ali mislim da je otvor/lumen kroz koji se ističe kočna tečnost iz bendix-ovih cilindara nešto manjeg prečnika od bosch-ovih jer je papučica davala nešto veći otpor pri pumpanju kada se ispuštala kočna tečnost, nego prošli put.

Komplet ležaja je ono što je zanimljivo jer sadrži veći broj komponenti. Kao što se vidi na slikama, veća kutija sadrži takođe i sam ležaj koji je spakovan u posebnoj manjoj kutiji i u njoj zaštićen folijom blago namašćenom sa unutrašnje strane, a zanimljivo je da na toj manjoj kutiji stoji Made in Korea, dok na većoj tako nešto nisam našao ali domaća deklaracija navodi da je poreklo celog kompleta nemačko.

Komplet sadrži sve ono što je potrebno da bi se ležaj montirao – ali fabrički/citroen komplet pod kataloškim brojem 374877 sadrži i ABS prsten, ali ne sadrži plastičnu brtvu/dihtung/semering, niti limeni čep. Taj "plastični" semering ionako nismo menjali.

Prvo se u doboš upresuje ležaj, nakon toga stavlja osigurač ili kako ga neki valjda zovu siger (koji ume da pravi muku ako ga je potrebno izvaditi u cilju izbijanja postojećeg ležaja), a zatim i ostali delovi redosledom po katalogu odnosno šemi.

Oni koji rade sa presom znaju da trebaju da imaju odgovarajući alat kojim će presovanje izvršiti sasvim ravnomerno, i kako ne bi oštetili ležaj.

Ono što sam video dok se to činilo je da je sve išlo prilično glatko i bez problema, ali je očigledno da je potrebna sila za ovako nešto velika i da bi definitivno bila prilična muka ako bi se to radilo čekićanjem. Nisam ni siguran da li to tako neko uopšte i radi, ali mi se čini da sam na takve opise naišao po stranim sajtovima. ABS prsten je tanak i deluje relativno nežno tako da se sa njim pažljivije rukovalo.

Kasnije se pristupilo skidanju starih doboša i ostalih delova, tj. montiranju kočnih cilindra i paknova, kao i zameni kočne tečnosti, i na kraju finijem podešavanju kako to opisuje servisno uputstvo.

Prošli put sam izbarao galax-ovu kočnu tečnost, a za ovaj put sam pripremio famovu, naravno po DOT 4. Ipak, u kitkomercu litar uobičajene DOT 4 od Ate košta vrlo povoljno, oko 600 din i mislim da je ona praktično i nejjeftinija.

Interesantno je da Ate nudi celu seriju DOT 4 varijanti, što je odlično, a sve tri varijante su i imali u kitkomercu. Dakle. bar sa Ate kočnom tečnošću se može proći najpovoljnije i verovatno je da su za svaku preporuku. http://www.ate-brakes.com/www/ate_de_en/themes/10_products/40_brake-fluids/productinfo_brake-fluids_en.html

Takođe, moj prijatelj je upotrebio valeov sprej za čišćenje kočnica koji sadrži neku vrlo isparljivu tečnost koja je neutralna prema delovima kočnog sistema.

Zgodan je jer lako spere finu prašinu koja ostaje kao posledica habanja kočnica.. Možda u nekim slučajevima i upotreba samo toga donekle privremeno ukloni zvuk cviljenja kočnica.

Za vreme radova prijatelj mi je ispričao da mu je jednom došao slučaj od čoveka koji je svoje kočnice tj. diskove usled škripe i cviljenja koji su ga enormno nervirali podmazao tovatnom mašću. Srećna okolnost je da je samo prošao kroz crveno na prvom semaforu u pokušaju da se zaustavi, i da nikog nije unesrećio.

Nisam siguran da bih umeo da opišem tačno podešavanje kočnica na C3 mada je to opisano u servisnom uputstvu, ali sam video da prijatelj koristi nekakave kalibrisane metalne listiće za merenje zazora. Reče da je podesio tako da zazor bude 0.2 mm, a imajući u vidu da uputstvo kaže da sme da varira od minimalnih 0.05 mm do maksimalnih 1 mm.

Ručica je lagana za podizanje i žustrim pokretom se diže do 6-7 zuba. Inače, koliko sam video može da se podesi po želji da ručna i nisko bude prilično zategnuta.

Kad je sve bilo gotovo, na ruku nam je išlo kišovito vreme, čisto da pri naglim kočenjima u cilju probanja kočnica ne cepamo previše gume. Sve kako valja, nikakvo zanošenje, trešenje ili sl. Za prave zaključke vredeće tek neki duži (auto)put.

Rezultat - čini mi se još nešto mekše kočenje, uz izostanak bilo kakvog cviljenja il` škripanja. Videćemo dokle će tako, ali za dve godine sigurno sledi ponovo zamena kočne tečnosti.

Inače. gotovo isti rezultat verovatno može da se postigne i za npr. oko 1000 din, jer ima i onih koji će vam na postojeće paknove nekako staviti obloge koje ne cvile.

Verovatno one sadrže davno zabranjeni azbest ili nekakvu drugu masu. Ipak, ja sam hteo baš ovako, jer se osećam sigurnije. Kada budem stigao, možda i uradim "vanredni" tehnički pregled pa da vidimo šta pokazuju merni instrumenti za sile kočenja.

***

Usput, ponovo su prednji točkovi otišli pozadi sa iste strane, i obratno - u cilju ravnomernog habanja guma (kako preporučuje goodyear), a onda odlazak na kompresor i regulisanje pritisaka u gumama jer su zadnji uvek za nijansu naduvaniji, kako se preporučuje za C3 kada je opterećeniji.

U tom slučaju, a kada se vozi neopterećen, C3 jes` malo skakutav ili bolje rečeno malo se više ljuja posebno ako bi se oštro vozio ali konkretno ovaj auto trenutno nema vozača koji bi značajnije tako činio. Dakle - umereno, smireno, defanzivno i to tako da i oni pozadi kao i oni napred bitno ranije znaju šta je i gde je namera ovima u C3.

Migavci uvek pri svakoj promeni pravca/trake prema propisu sve dok se vrši promena, pa i u gluvo doba noći na sasvim praznom parkingu, ili sva četiri kada se tada ide u rikverc. Obožavam svoju ženu zbog toga.

Slede linkovi do slika

***

Kočnice Bosch šema



Kočnice Lucas šema


Ležaj zadnjeg točka šema



Kada se skine doboš vide se delovi (Bosch) kočnog sistema. Paknovi su prešli nešto više od 20,000 km, ali se menjaju jer cvile.



Stari doboš sa unutrašnje strane.
Po obodu se nalazi abs prsten koji deluje nazubljeno, ali suštinski nije što se tek vidi na slikama novog abs prstena



Upakovano novi ABS prstenovi


sa gornje strane


sa donje strane



Novi delovi na gomili.
Diskovi 15600, paknovi nešto oko 4500, kompleti ležaja zajedno 6000, par cilindra valjda 2400, dva abs prstena 3000 din. Ukupno 31500 din, dakle oko 300 evra. Zanimljivo da na kutiji Ate diskova među podacima koji se detaljni stoji Made in Italy a na kitkomercovoj deklaraciji da je poreklo nemačko. Na kutiji paknova stoji Made in Germany.



Malo smo se zezali i premerili debljinu kočnog sloja novih paknova. 5 mm, il` možda 4.9 mm.



Komplet ležaja zadnjih doboša, malo detaljnije.
Na deklaraciji veće kutije stoji da je proizvođač Luk-INA. Obratiti pažnju na zaštitni lim koji je u sredini, u gornjem redu. Zanimljivo je da on nije opisan nekim kataloškim brojem kroz šemu ležaja, niti je na njoj nacrtan, dakle kao i da ne postoji. Ali ga proizvođači pakuju u svoj komplet ležaja za c3 - i pri tome se on nalazi i na starim dobošima kao fabrička ugradnja. Od mekšeg je materijala pa ga treba pažljivije uglaviti da se ne bi previše deformisao. To se čini tek kada se prethodno upresuje ostalo. Inače na slici su oba kompleta ali su prikazani detalji samo iz jednog, a čisto da se sa druge pročita kataloški broj i deklaracija.



I sam fagov ležaj zadnjeg točka tj. doboša



Kočioni cilindri koji nose ime Bendix by Honeywell.
Vlasnički odnosi i istorija tog brenda je zaista komplikovana a nekome bi moglo da bude interesantno da isprati sve ono što se može pročitati u vezi toga po internetu. Od 2002. sastavni su deo velikog nemačkog (tj. globalnog) koncerna Knorr-Bremse http://www.knorr-bremse.com/en/global/ Na deklaraciji domaćeg uvoznika stoji da je proizvođač Jurid (što je takođe brend Honywella, ) a poreklo nemačko.



Žao mi je što bolje nisam slikao presovanje ležaja. Očekivao sam da je ta radnja kritična ali je bila gotova brzo. Najviše vremena je trebalo da se pronađe ono što će poslužiti kao alat identičnog prečnika i površine kakav je ležaj koji se presuje.


Sve je već gotovo a stavljan je i osigurač tj. siger kako ga neki nazivaju.


Tek upresovan ležaj, sa unutrašnje strane. Naravno, treba još dodati abs prsten i onaj žućkasti lim.



Bitna stvar - na kraju montiranja novih doboša šraf treba da bude stegnut tačno prema uputstvu, a to je za C3 200 m.dNm i po pravilu bi uvek trebalo koristiti nove šrafove.

Ako sam dobro razumeo svog prijatelja - ovi šrafovi trebaju na kraju da se zakajluju tj da se tako oštete kako bi dodatno bilo sprečeno njihovo odvrtanje, a zašta su i predviđeni tj. kostruisani.



Detaljnije stari ležaj na jednom od doboša, čisto radi poređenja



Sa druge strane, jasno se uočava abs prsten, kao i lim (koji nema kataloški broj) po obodu ležaja



Na novim dobošima pomenuti lim i priprema se abs presten da ide na presu



na sledećoj slici mislim da je već sve završeno



I ti je to, naravno kada se uradi i sa drugim dobošom. Dobijamo komplet doboša sa upresovanim ležajima i abs prstenovima –



Nakon toga se pristupilo skidanju starih i montiranju novih kočnica. Opruge se ostalu od starih, kao i samoštelujući mehanizam. Na sledećim slikama njegovi detalji.




Stari i novi pakn jedan do drugog.



Malo čišćenja sa sredstvom za kočnice



Uglavnom je bitna prljavština očišćena, a za bolje bi trebalo znatno više napora. Prijastelj mi reče da bi smo mogli da zaštitimo doboše od korozije i da ih ofarbamo mada nije previše neophodno, ali sam bio nestrpljiv.

Ovde se radilo da auto što pre bude u voznom stanju, pa je ubrzo montirano.



A zatim se pristupilo ispuštanju kočne tečnosti i ulivanju nove, prema servisnom uputstvu. Kočna tečnost je naravno ona koja je odgovarajuća, dakle po DOT 4

[ame]http://www.fam.co.rs/images/files/TI-U%204.pdf[/ame]



Za C3 u servisnom uputstvu se navodi podatak da je zapremina 0.7 L za kočioni sistem sa dobošima, a za sistem sa diskovima pozadi 0.8 L, inače iste zapremine važe i za C2 i Pluriel.

Ionako je nabavljeno duplo više. Najzgodnije je naći veliki špric i namontirati crevo da bi se pokupila stara tečnost kako ne bi morala da se skida posuda.

Finalno podešavanje kočnica prema servisnom uputstvu na strani 240. tj. merenje zazora.



I na kraju, posle zatezanja glavnog šrafa moment-ključem – udarac čekićem kao kao zaštita od odvrtanja.



Gotovo.



P.S. Ostadoše stari delove



Kilometraža 139000 km. Ali nestvarna.
Stvarna odnosno poznata je samo ona od kada je auto sa brojkom oko 116500 km postao moj.

***

Da sve u vezi ovog nije nimalo naivno – govori jedan slučaj sasvim novog C3 kome se raspao doboš. Citroen ne priznaje fabričku grešku.

http://www.forum.hr/showthread.php?t=801145

Takođe informaivan tekst u vezi menjana ležaja na dobošima kod C3

http://citroenc3owners.com/citroen-c3-pluriel/drum-brakes-citroen-c3-pluriel-1-4-hdi-2004-pack-techno-t484.html

***

Za one koje zanima teorija koja leži u osnovi cviljenja kočnica – ima mnogo literature na internetu jer se to opisuje kao globalni problem..
Možda najzgodnija na engleskom jeziku je ovaj kraći izvod iz doktorata čoveka koji se tim problemom detaljno bavi.

[ame]http://www.socalevo.net/gallery/albums/userpics/10991/Mikael%20Eriksson%20Thesis.pdf[/ame]



To bi otprilike bilo sve u vezi skorašnjih radova, za sada ;D


U Beogradu, 16. 3. 2014. god.

***

Suština priče - Krky i Zlatko su već naveli da nije jasno zašto pored tolikog rada kočnice nisu podešene da jednako koče i da je trebalo učiniti to što su naveli.

Lično mislim - da je svaki mehaničar dovoljno odgovoran da ne bi pustio auto iz servisa sa problematičnim kočnicama tj. onim koje ne prolaze tehnički pregled. Ako je kojim slučajem nešto propustio, ili se nekim slučajem u međuvremenu razdesilo - verujem da će to ispraviti, bez naknadnih troškova.
 
Posljednje uređivanje:

ZlatkoC4

Well-known member
Lično mislim - da je svaki mehaničar dovoljno odgovoran da ne bi pustio auto iz servisa sa problematičnim kočnicama tj. onim koje ne prolaze tehnički pregled.
Prvo veliko hvala na ovako iscrpnom opisu i detaljima. svaka čast.

ali na žalost upravo sa C3 1,4 hdi sam imao negativno iskustvo sa majstorom koji je inače bio jedan od vrhunskih majstora za mehaniku automatske mjenjaće itd. i to renomiranih marki. ali na žalost na mom C3 je usr_____a kočnice do to mjere da sam se jedva zaustavljao. u glavnom da ne pišem što je ne napravio drugi majstor je nanovo i sa novim djelovima promjenio ono što ovaj nije i kočnice su funkcionirale kao i prije. te su jednolično kočile i na tehničkom bile kao da je istjeran iz tvornice.
Neki put nije dovoljno staviti samo nešto novo već si dati i malo truda za to isto.
a na žalost se dešava da se neke stvari i nepotrebno mjenjaju. To svakako dugoročno nije dobro za takve "majstore" jer im brzo dođe kraj.
Ali hvala Bogu pa ima uvjek i onih koji vole svoj posao i rade taj posao mehaničara kvalitetno i pošteno.

A cviljenje je širok pojam. Zašto i kad mogli bih o tome romane ispisati. Mogu reći da na istom tom mom C3 su bile postavljene Bosch ploćice, diskovi, pakne, ležajevi uprešani i da je sve funkcioniralo bezprjekorno i bez cviljenja.
sad zašto u nekim situacijama nekom cvili vjerojatno postoji više proizvođača ili nisu komleti ugrađeni već pojedinaćni djelovi gdje naravno zna dolaziti do ostupanja kavkoće matrijala.
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

DS9

Active member
Embedao sam slike u objavu, jer sumnjam da će netko klikati link po link, pa natrag.
Vrlo ti hvala za ovo. Na CFS-u postoji uglavnom liberalno ograničenje da slike moraju imati maksimalnu veličinu 640x480, uz maksimalno četiri slike po postu, pa onda za slučaj slika u kojima su bitni detalji pribegavamo dodavanju samo linkova. Ovako je naravno preglednije i komotnije
:hello:

***

U vezi aktuelnog problema koji ima lakiluk, nisam siguran da li eventualni uzrok mogao da bude recimo zato što te;nost u cilindrima te;e pod rayli;itim pritiskom. Gore sam već naveo da se na starom i novom cilindru eventualno razlikuje dimenzija otvora kroz koju ističe tečnost.

Prijatelj, koji je izvršio radove, inače vrlo iskusan mehaničar, je verovatno poslednji na planeti koji bi nešto menjao ako to ne mora da se čini odnosno kada su delovi ispravni, ali sam shvatio da kočne cilindre obavezno menja u paru. Njihova cena je relativno niska (oko 10ak evra po komadu).

Kako god, nakon servisa kočnica - ono što već reče Zlatko, provera na tehničkom pregledu je potvrda mehaničaru da je dobro uradio posao, odnosno kočnice moraju da budu jednake kao da je sasvim nov auto.

Btw, prošlo je do sada nešto manje od 40000 km sa tim novim dobošima i paknima, a prethodno su bili montirani i novi prednji diskovi i pločice.

Situacije u kojima smo se nalazili su bile takve da mi je to ubedljivo najbolja investicija koju sam učinio za auto. Mislim, više puta nam je baš spasilo glave.

***

Postoji li korektor kočenja?
Koliko vidim, to se pominje sitnim slovima u tabeli, u gornjem uputstvu iz 2005. (nije retkost, bar koliko sam ja video, da tek uputstva kasnijih godišta opisuju aktuelno stanje na automobilu koji je ranijeg godišta) strana 229 bez ABS, 230 sa ABS.

Međutim u uputstvu iz 2003. nema pomena o tome. Strane 379-391
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/C3/index_2003.html
 
Posljednje uređivanje:
Na vrh