Mali problem

Morphoeus

New member
Imam par pitanja,a nemam koga da pitam,pa se nadam da ce mi neko moci pomoci.

1.Hteo bi da zameni antifriz,pa me interesuje kako da ispustim antifriz iz hladnjaka i koji antifriz da sipam.

2.Koje ulje za motor da koristim?

3.Kako da zamenim sijalicu u pepeljari?
(4 sarafa sam uspeo da skinem sa plastike i to je to...nece dalje :whistling:)

4.Moze li mi bilo ko vise reci o auto tj. preko broja sasije?
(broj sasije je VF7CHNFVB3904780)

Auto je xsara picasso 1.6 (moj prvi auto :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:)
 

vborovic

C5 modifikator
Jesi dobro naveo VIN, meni ne poznaje auto? Ulje: ovisno koji motor imaš, a to trenutno ne znamo. Ostalo, nek se i netko drugi uključi ... :D
 

vborovic

C5 modifikator
Ulje prema konkretnom motoru:

1.6i ('99-'00): Quartz 9000 (Energy) 5W-40
1.6i ('01-'05); 1.6i 16V ('05-'09): Quartz INEO First 0W - 30; Quartz INEO ECS 5W - 30; Quartz INEO MC3 5W - 40
1.6i 16V ('09-'11): Quartz INEO ECS 5W - 30; Quartz 9000 5W - 40; Quartz 7000 10W - 40
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
1. Imaš one ''univerzalne'', neće škodit, po metrou i pevecu su na akciji obično. Ako baš oćeš posebno, odi u trgovinu autodjelova i traži preporuku prema autu, ili kupi u ovlaštenom.
2. Rečeno ti je... motor je TU5JP, sa Q7 ili Q9 nećeš pogriješit.
3. Neznam, al mi se čini da moraš i bočne plastike maknut, barem prema ovim francuzima
4. Broj šasije ti je kriv, fali još jedan broj. Kakve podatke točno očekuješ? Spoji se na service.citroen.com i proučavaj ;)
 

DS9

Active member
1.6i ('99-'00): Quartz 9000 (Energy) 5W-40
1.6i ('01-'05); 1.6i 16V ('05-'09): Quartz INEO First 0W - 30; Quartz INEO ECS 5W - 30; Quartz INEO MC3 5W - 40
1.6i 16V ('09-'11): Quartz INEO ECS 5W - 30; Quartz 9000 5W - 40; Quartz 7000 10W - 40
To su preporuke Total-ovih selektora maziva, odnosno baza podataka,
http://www.total.fr/lubrifiants/quel-lubrifiant-choisir.html
http://total-gbr.lubricantadvisor.com/

i zbog toga su te preporuke (sasvim/krajnje) diskutabilne - jer se u nekim detaljima bitno razlikuju od onog što je Citroen tj. PSA navela u tehničkoj/servisnoj dokumentaciji u bliskim godištima od kog potiče to 15ak godina staro vozilo.

Takođe sama PSA je vremenom menjala koncepciju preporuka za motorna ulja, pa je i to sasvim diskutabilno.

Navešću jedan detalj, a pošto je već dat link do servisnih uputstava - može se videti da se temperaturna tabela uporebe viskozitetnih gradacija vrlo ključno razlikuje u godini 2002. (i kasnije) od onoga što je navedeno za godište 2001.

Strana 11. servisno uputstvo iz 2001.
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/fr_FR/Xsara_picasso/index_2001.html
gradacije xW-30 je primenjiva do ambijentalne temperature 30 C

dok se npr. upustvu iz 2002. (a i kasnijim) za te gradacije navodi primenjivost za 15 C više, i ona se stavlja i ustu ravan kao 40ice - što je sasvim diskutabilno.
Strana 29. http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/Xsara_picasso/index_2002.html


Očigledno je da totalovi selektori favorizuju novija ulja, ali je pitanje zašto u preporukama (za to godište dakle 2001). nema ulja koja se još uvek nalaze na tržištu pod istim nazivom (i iste gradacije) koju decidirano kao preporučena navodi tehnička dokumentacija iz godišta tog vozila, odnosno Q9000 5W-40 i Q7000 10W-40.

Zbog tog razloga je ivan222 i naveo to dole

Rečeno ti je... motor je TU5JP, sa Q7 ili Q9 nećeš pogriješit.
Druga je (tj. uglavnom nezavisna) priča što su se formulacije tih ulja menjale tokom godina, međutim ovde se radi o tome da selektor maziva primarno preporučuje novija ulja koja bi eventualno mogla da zadovolje zahteve koji se navode za njihove stare pandane (ACEA A1-98), a ne navode ono što je decidirano navedeno kao preporučeno (kad se u selektoru izabere XP iz 2001. 1,4i).

Sad, motoru starom 15ak godina, koji je vrlo verovatno prešao ne malo kilometara - sipati ekstremno tanje ulje kakvo je Ineo First ili Ineo ECS bi bio zanimljiv eksperiment koji bi mogao svašta da pokaže - ali se nekoliko stvari generalno protive tome (u korist korišćenja ulja po ACEA A3/B4, tj Q9000 i Q7000).

Na primer, ne mora da bude mala verovatnoća da bi tom konkretnom motoru/vozila pod određenim uslovima bilo izraženije razređenje ulja gorivom, a u kombinaciji sa tanjim uljima to može da bude kritično (zbog bitnog sniženja viskotiteta ionako već tanjeg ulja).

Sa druge strane ako se kojim slučajem koristi LPG/TNG - ulja sa sniženim SAPS su nešto pogodnija, ali ostaje da bi za stariji motor vrlo verovatno bilo zgodnije ulje po ACEA C3 (5W-40 gradacije, kakvo je npr. navedeno Ineo MC3).

Sa treće strane, u kasnijim godištima PSA u preporukama za Pgt savim regularno navodi upotrebu ACEA C2, tj Ineo ECS za taj motor (pogledati tabelu u ovom dole odgovoru)

http://www.citroenforum.hr/citroen-c3-ii-115/citroen-c3-servis-6496/index2.html#post127274

Ovo je samo par primera zbog čega su preporuke PSA podložne dodatnom razmatranju, a tek to važi za Total.

Kada se na sve to doda da maksimalne ambijentalne temperature (i njihovo trajanje tokom letnjeg perioda na Balkanu) na početku perioda od petnaestak godina unazad, i sada, nisu baš iste - stvari postaju još diskutabilnije za benzinske motore koji su duže u upotrebi.

***

koji antifriz da sipam
BASF, odnosno Glysantin, je (poslednjih nekoliko decenija) kreirao strategije u vezi upotrebe automativnih rashladnih tečnosti u Evropi (dok su to činile druge kompanije na ostalim kontinentima, prvenstveno japanu i americi) - i shodno tome je primarni antifriz za upotrebu u Citroenima naveden njihov G33. Ako ćemo samo da se ograničimo na to (a stvar je blago rečeno poprilično komplikovana, između ostalog i jer su sastavi antifriza istorijski gledano, razvijani na različitim kontinentima u skladu sa sastavom, odnosno lokalnom tvrdoćom vode) - za Citroene su striktno preporučeni antifrizi koji imaju PSA odobrenje PSA - B71 5110

[ame]http://www.glysantin.de/fileadmin/Files/Downloads/Publications/BASF_Glysantin_Zulassungen_EN.pdf[/ame]

Izvan toga je stvar takođe diskutabilna. Inače slične antifrize proizvode još nekoliko kompanija, ali nisu brojne. Na primer holandski Kroon ističe za jedan od svojih antifriza pomenutu specifikaciju
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/190/coolant-sp-14/539/

Što se Totala tiče (i njegovih preporuka) interesantno je da on kroz svoje selektore (u nekim slučajevima, pa i za pomenuti XP) preporučuje poznati i modernije koncipirani Coolelf/Glacelf Auto Supra - a koji među brojnim odobrenjima koje poseduje, nema navedeno PSA odobrenje.

Razlog tome je vrlo verovatno to da je npr. PSA nekakvom stavkom iz nekakvog ugovora vezana za BASF tj. Glysantin.

Pomenuti Coolef/Glacelf za Total proizvodi belgijski Arteco kome je Glysantin direktni konkurent.

Razlike među tim antifrizima su diskutabilne i tiču se uglavnom isključivo antikorozivnih inhibitora što je tek posebna priča, jer je za najrašireniji među njima (2-EH) poznato da može dugotrajno donekle biti agresivan prema nekim crevima ili zaptivkama. Ako je neko primetio tamniju skramu na vrhu posude, bez drugih problema sa rahladnim sistemom, uz potrebu dolivanja malih količina antifriza (npr. 0,2 L na 10000 km) eventualan uzrok bi mogao da bude dejtsvo 2-EH koji gotovo po pravilu ulazi u satav dugotrajnih rashladnih tečnosti. Ipak i tu ima izuzetaka koji se tiču antifriza koncipiranih za neka (a za druga ne) japanskih motora/vozila. Na primeru Citroena C1 i onog št piše u vezi korišćenja antifriza u tojotinom motoru se može videti koliko je ta stvar diskutabilna.

Ako neko hoće antifriz potpisan od Citroena, dobru stvar će uraditi sa onim koji se vodi pod kataloškim brojem 9735K1 koji inače takođe proizvodi Arteco. Kakva je njegova razlika u odnosu na G33 ili Coolef/Glacelf je pitanje.

Što se mog iskustva tiče, sa Totalovim je bilo korektno, a sada koristim famov long life. U oba slučaja je konstatovano da se rashladna tečnost mog C3 gubi u posudi od max do min za oko 8000 km. Takođe je u oba slučaja konstatovano da se vremenom nakuplja gumensta skrama tamnije mrke boje pri vrhu posude. U oba antinfriza se kao antikorozivni inhibitor koristi 2-etilheksanoat - a da li je on uzrok toga što sam naveo, veliko je pitanje.
Naravno, u oba slučaja su rastvori antifriza (bili) bistri.

BASF je za neke svoje antifrize (u odgovorima na mailove koje sam im poslao) negirao da sadrže 2-EH ali su pričali drugu priču kada sam onoga koji mi je odgovarao uputio na dokumentaciju u kojoj stoji suprotno (btw, posebna je priča što je BASF najveći svetski proizvođač tog nus-proizvoda).
Detalji dole
https://cbc.rs/threads/16096-Šta-ste-se-smrzli?p=639016#post639016

Ipak, za G33 tvrde da ne sadrži navedeni antikorozivni inhibitor - koji inače ulati u sastav Glacelf/Coolef, a za kataloški citroenov je to nepoznato.

Kako god, interesantana stvar je da Total selektori za iodređena vozila i godišta preporučuju svoje antifrize (posebno britanski Total) dok u nekim slučajevima to ne čine (francuski Total) nego suštinski upućuju na navod servisne knjižice ili na ovlašćeni servis.

***

Iz cele priče Morpheus, pošto vidim da si iz Subotice, mislim da ćeš dobru stvar uraditi ako odeš na neki NIS pumpu i uzmeš što njihov selektor preporučuje
http://www.nisotec.eu/sr-lat/pretraga-proizvoda

Pošto se ograđuju pa ne daju antifriz, mislim da ćeš bez problema proći sa pomenutim Totalovim, naravno uz dobro ispiranje sistema od starog antifriza. Mada bih ja ličmo upotrebio i nisotecov long-life, kao i što upotrebljavam famov koji je slično koncipiran (kao i totalov coolef/glacelf)

U drugoj temi već rekoh, da sam kojim slučajem iz Hrvatske upotrebio bih za taj XP od antifriza ovo [ame]http://www.ina-maziva.hr/UserDocsImages/proizvodi/ina_antifriz_bs_super_111633.pdf[/ame]

a od motornog ulja ovo (mada bi i delta sint 10W-40 moglo da se pokaže kao vrlo korektno)
http://www.ina-maziva.hr/hr/proizvod/ina-millennium-5w-40/1

Ako od ulja upotrebiš neko od sledećih, lično mislim da bi time učinio među boljim izborima za svoj motor
http://modricaoil.com/products/optima-magnum-sae-5w-40/
takođe i sa ovim
http://modricaoil.com/products/optima-magnum-plus-sae-0w-40/
koje je vrlo primenjivo za većinu benzinaca i dizela bez DPF.
 
Posljednje uređivanje:
Na vrh