Kako radi ASR?

akiramar

Active member
Ponukan iskustvom zaleđenih i snijegovitih cesta, gdje sam ostao "nasukan" jer mi se je jedan kotač okretao u prazno (uspio sam se izvući nakon malo ručnog kopanja), zanima me zna li tko kako radi ASR na C4?

Zar ne bi trebao djelovati na kočnice i impulsno kočiti (slično ABSu) kotač koji se vrti u prazno kako bi prenio dio sile na kotač koji stoji na mjesto?
Ili djeluje samo na gas (smanji ga)?

Zar je moguće da ASR omogućuje da se jedan pogonski kotač vrti u prazno a drugi stoji?

Zna li itko?
 

Morski Pas

New member
Kod zapadanja u snijeg, dakle kod kretanja to je najbolje obaviti s ugasenim asr\esp upaliti ga kad se krene s voznjom. Regulacija za pomoc kod kretanja s asr je grip control na nekim modelima
 

La Marche

Iskreni optimist
Nisam strojarske struke, ali mislim ovako:
Problem o kojem se radi mislim da nema veze sa ASR-om, ESP-om i sličnima, nego da je to rad diferencijala koji u normalnoj vožnji omogućava različite brzine vrtnje vanjskog i unutrašnjeg kotača u zavoju. Taj rad kao neželjenu posljedicu ima to da kad je jedan kotač na ledu ne može auto pokrenuti drugi pogonski kotač.
Radi toga se koriste na terenskim autima zatvarači diferencijala, "šper-difierncijali", a koriste se i na trkaćim autima radi boljeg usmjeravanja auta u zavoj korištenjem djelomičnog proklizavanja jednog od kotača.
Ako može netko stručnije objasniti?
 

Franz

Well-known member
Ponukan iskustvom zaleđenih i snijegovitih cesta, gdje sam ostao "nasukan" jer mi se je jedan kotač okretao u prazno (uspio sam se izvući nakon malo ručnog kopanja), zanima me zna li tko kako radi ASR na C4?
ASR (TCS) oduzima snagu motora bez redistribucije momenta na diferencijalu, a problem s kojim si se suočio riješla bi samo blokada diferncijala (mehanička ili elektronska).

S obzirom da prema opisanom nemaš blokadu diferencijala, kotač bez otpora preuzima sav moment motora, a "ukopani" ne prima ništa.
Rješenje ti je smanjiti inicijalni moment na kotače (na skliskoj podlozi) tako krećeš u drugoj uz malo gasa.
 

akiramar

Active member
ASR (TCS) oduzima snagu motora bez redistribucije momenta na diferencijalu, a problem s kojim si se suočio riješla bi samo blokada diferncijala (mehanička ili elektronska).

S obzirom da prema opisanom nemaš blokadu diferencijala, kotač bez otpora preuzima sav moment motora, a "ukopani" ne prima ništa.
Rješenje ti je smanjiti inicijalni moment na kotače (na skliskoj podlozi) tako krećeš u drugoj uz malo gasa.
Da, to bi trebala raditi blokada diferencijala, slažem se.
Zato moje pitanje zna li kako radi TCS (ASR).. jer prema wikipediji:
Intervention consists of one or more of the following:
×Reduces or suppress spark sequence to one or more cylinders
×Reduce fuel supply to one or more cylinders
×Brake force applied at one or more wheels
×Close the throttle, if the vehicle is fitted with drive by wire throttle

×In turbo-charged vehicles, a boost control solenoid can be actuated to reduce boost and therefore engine power.

Od ovog boldanog, očito C4 zna samo smanjiti gas... A ja se ponadao...

Ali
Rješenje ti je smanjiti inicijalni moment na kotače (na skliskoj podlozi) tako krećeš u drugoj uz malo gasa.
zar ovo ne bi trebao sam TCS napraviti? Ako ne radi ni to, što zapravo radi uopće? Ok, nece promjeniti brzinu, ali bi trebao znati smanjiti gas
 

Franz

Well-known member
zar ovo ne bi trebao sam TCS napraviti? Ako ne radi ni to, što zapravo radi uopće? Ok, nece promjeniti brzinu, ali bi trebao znati smanjiti gas
ASR-TCS, ili kako ga koji proizvođač već naziva, oduzima samo snagu motora i to na ove gore načine koje si i sam naveo kod prekomjernog gasa pri kretanju.
Recimo da čekaš zeleno, stisneš gas do blokade i u trenutku dok otpustiš kvačilo, ASR će elektronski oduzeti gas da ti kotači ne prokližu i tu je uspješan. Barem kod mene. Ali, dok ti diferencijal već preuzme kompletan moment dok je drugi kotač blokiran, možeš se slikat s oduzimanjem gasa, bilo ručno, bilo automatski preko elektornike.

Brake force applied at one or more wheels
Kočenjem dodaješ jednako opterećenje na oba kotača, ali jedan uvijek ima više momenta.
 

akiramar

Active member
...
Kočenjem dodaješ jednako opterećenje na oba kotača, ali jedan uvijek ima više momenta.
Da, ako kočim ručno (odnosno nožno s pedalom kočnice)... ali TCS/ASR je pametniji od toga pa može (ili bi trebao moći) kočiti jednim kotačem (kao što može ESP) i to onim koji se vrti u prazno, pa se onda moment usmjeri na onaj kotač koji ima bolje prianjanje pa se u tom trenu ne vrti...
Ali očito da u C4 ne radi na taj način, već samo oduzme gas kad može...
 

bjelivuk

Well-known member
Uredništvo foruma
Sve to radi u vožnji, ne u stajanju na mjestu.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=SQx8Z0WCSSs[/ame]

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=FhbC2CMndOk[/ame]


ASR - Anti-Slip Regulation je sustav protiv proklizivanja pogonskih kotača tj. obuzdavanje snage pogonskoga agregata. Prvo trebamo razjasniti zašto je obuzdavanje prijenosa snage na kotače uopće potrebno. Naime, kod kretanja automobila, pogotovo na klizavoj podlozi događa se ista stvar kao i kod kočenja. Kada kotač proklizi, sva dodatna primjena snage je uzaludna, a kada se vozilo kreće u zavojima onda postaje i opasno. Kod prednjeg pogona pri pretjeranom dodavanju gasa javlja se podupravljanje i gubi se moč skretanja vozila. Kod zadnjeg pogona se događa suprotno, proklizava zadnji kraj automobila tj. predupravlja (drifta). Inovatori u automobilskoj industriji doskočili su ovom problemu izmislivši ASR ili traction control.

Kako radi ASR?

ASR, ili kontrola trakcije u modernim vozilima radi pomoću ABS sistema. Tako što se kod ASR-a koristi senzor brzine vrtnje kotača koji koristi i ABS . Ti senzori mjere razlike u vrtnji pogonskih kotača. Razlika vrtnje pogonskih kotača kod ubrzavanja znači kako jedan od njih ima veću brzinu vrtnje tj. kako je izgubio trakciju ili proklizava. U tom trenutku kočioni sistem (ABS ) automatski primjenjuje kočionu silu na kotač koji se "vrti u prazno" kako bi mu smanjio brzinu tj. kako bi smanjio proklizavanje. U većini slučajeva dovoljno je samo da jedan kotač smanji brzinu. Neki od proizvođača u ovom pogledu su otišli korak dalje. U slučaju proklizavanja kotača smanjuje se snaga motora (oduzima se gas). Na takvim vozilima, kada se to događa, vozač će osjetiti pulsiranje pedale gasa baš kao i kod naglog kočenja kada ABS proradi pa pedala kočnice pulsira.

ASR

Imajte na umu, ASR ne povećava trakciju kotača, taj sustav samo onemogućava gubljenje iste. U ekstremnim situacijama poput čistog leda pomoći će, ali ne previše. Na vrlo klizavim podlogama poput leda ili snijega nemojte se zavaravati te koristite odgovarajuću opremu bez obzira na to imate li ASR ili ne. Također, u ekstremnim situacijama gdje se gledaju maksimalne performanse, događa se ista situacija kao i sa ABS-om . Iskustvo i osjećaj će ponuditi bolja vremena ubrzanja na stazi sa isključenim sustavom. Ali za bezbrižnu vožnju bolje ga je ostaviti uključenim, kao i sve ostale sigurnosne sustave.

Signalizacija

vožnji kad ASR proradi osjetit će te podrhtavanje automobila . No, kako bi bili sigurni kako je to stvarno ASR, a ne nagla promjena podloge, na kotrolnoj ploči automobila upaliti će se lampica koja treperi u obliku kotača koji iza sebe baca šljunak ili u obliku automobila ispod kojeg su zavojiti tragovi zavisno od prizvođača. Na slici je najčešći prikaz ASR signalizacije.

http://www.fx-files.com/automobili/tehnologija/56-asr-tehnologija.html
 

Franz

Well-known member
bjelivuk, taj mi tekst zvuči kao da ga je jedan uvaženi "Doktor" napisao. :)

Ovo je puno precizniji opis. Dolje sam boldao ovaj dio oko speera, tj blokada diferncijala. Tu isto jasno piše da "stvara efekt sličan kao kod blokada diferencijala". Vidiš i ovu škodu u tvojem videu, da je blokada diferencijala kotač uopće ne bi proklizao, na videu ga samo prikoči.

Sistem za kontrolu i regulaciju proklizavanja kotača - ASR (AntriebsSchlupfRegelung)

Potpuni prenos obrtnog momenta na pogonske točkove je moguć samo u uslovima kvalitetnog pranjanja točkova za kolovoz do granice proklizavanja. Kod putničkih vozila samotorima većih snaga, u slučajevima velikih startnih ubrzanja ili naginjanja vozila u krivini,uslovljava i preraspodelu težina na točkove, te samim tim i različite athezione sile na sistemu točak - kolovoz. U takvim uslovima pogonski točkovi, sa smanjenjenom athezionom silom,neizostavno proklizavaju, odnosno imaju nestabilan prenos snage. Slika V.9 Funkcionalni dijagram ASR sistemaU cilju smanjenja velikih proklizavanja pogonskih točkova, razvijen je sistem za kontrolu proklizavanja, takozvani ASR sistem, kojim se:- poboljšavaju uslovi prenosa snage i održava kotrljanje točkova - poboljšava vozna sigurnost u uslovima kada je pogonska sila na točkovima veća od athezione- automatski podešava raspodelu momenta uslovima bez proklizavanja - daje infomacija vozaču o postizanju dinmičkih graničnih uslova prianjanja

Sistem se sastoji od: niza senzora kojima se pojedinačno i permanentno kontrolišu brojevi obrtaja točkova i posebno motora, upravljačkog komjutera sistema, potenciometra povezanog saprigušnim leptirom i koračnog motora za regulaciju položaja leptira. Ovaj sistem radi na principu stalnog upoređivanja brojeva obrtaja svih točkova i kod prekoračenja unapred predviđene vrednosti u brojevima obrtaja, odnosno pojavi proklizavanja, odgovarajućim dejstvom na sistem za doziranje goriva motoru vrši smanjivanje dovoda goriva i time obrtnog momenta, bez obzira na položaj pedale za regulaciju dovoda goriva. U ovomimpulsi senzora negonjenih točkova služe kao "reper" za preračunavanje, s obzirom da seproklizavanje javlja samo na pogonskim točkovima. Pojedini proizvođači ovu regulaciju vrše ipreko sistema za predpaljenje kod oto motora, pomerajući skakanje iskre na period "kasnijeg paljenja". Dakle regulacija razlike brojeva obrtaja na točkovima se vrši direktno posredstvom motora.U slučajevima kada je ASR sistem u funkciji, pali se signalna lampa, signalizirajući vozaču da je ASR sistem u funkciji. Dejsvom vozača na sistem kočenja, sistem ASR regulacije se automatski "za trenutak" isključuje.Dalji razvoj ove vrste sistema doveo je do međusobnog kombinovanja rada ABS i ASR regulacije. Princip rada je sličan prethodnom: senzori na točkovima predaju impulsekomjuteru sistema, koji preračunava i upoređuje brojeve obrtaja i upoređuje sa unapred zadatomvrednošću proklizavanja. Pri brzinama nižim od 40 km/h smanjenje proklizavanja se reguliše dejstvom sistema za kočenje. Naime elektromagnetski ventil na akumulatoru pritiska se otvara, upuštajući kočionu tečnost pod pritiskom u onaj točak koji se "prebrzo" obrće i time vrši prikočivanje istog. Ovakvim dejstvom stvara se efekt sličan radu samoblokirajućeg ("speer") diferencijala, prenoseći veći moment onom točku koji ima dobru prionljivost za kolovoz.
Algoritam sitema ASR regulacijeKod brzina viših od 40 km/h, istovremenim dejstvom i kočionog sistema i sistema zadoziranje goriva motoru vrši se regulacija odnosno snižavanje proklizavanja. U slučaju velikog proklizavanja točkova, pri naglom ubrzanju, regulacija se vrši samomotorom, tako što koračni motor preuzima ulogu regulacije otvora, pritvarajući dovod gorivamotoru.Za slučaj vožnje sa lancima ili po zaleđenom kolovozu, postoji mogućnost isključivanja ASR regulacije ili "prilagođavanje" sistema da radi sa nekim povišenim proklizavanjem.Jedinstveni naziv za sistem regulacije proklizavanja točkova ne postoji, tako da se kod nasnajčešće koristi skraćenica od reči nemačkog jezika AntriebsSchlupfRegelung (ASR), mada pojedini proizvođači ovaj uređaj nazivaju: ASC (Automatic Stabilitets Control); TCS (Traction Control System) ili ETC (Elekctronic Traction Control)
 

akiramar

Active member
I opet se vracamo na pocetak... Zasto mi se jedan kotac vrtio u prazno, odnosno zasto mi TCS nije zakocio taj kotac i time prenio dio okretnog momenta na drugi kotac?
 

akiramar

Active member
1... jesi 100% siguran da imaš TCS ?
2... je li ABS bio uključen ?
3... je li ESP bio uključen ?
1... takva je bila specifikacija kad sam kupio auto - ako su mi lagali...
2... i da hoću, ne znam kako isključiti ABS (osim vađenjem osigurača, a to sigurno nisam napravio)
3... Nisam ručno isključio ESP, tako da je bio uključen

Ako se ne varam, na kontrolnoj ploči mi je žmigala ona lampica za ESP, ona s autom koji proklizava, time označavajući da je sustav aktivno pokušavao nešto napraviti (samo ne znam što)



Jedino što mi pada na pamet jest da je sustav sve radio po PSu (i kočio samo jedan kotač kotač, i smanjivao gas...) ali da su mi oba kotača bila na skliskoj podlozi, pa su mi oba zajedno klizila a ja nisam skužio - ali po prirodi TCSa se to ne bi trebalo tako desiti
 

Franz

Well-known member
Jedino što mi pada na pamet jest da je sustav sve radio po PSu (i kočio samo jedan kotač kotač, i smanjivao gas...) ali da su mi oba kotača bila na skliskoj podlozi
Lako moguće. S oba kotača na ledu si kao na vljacima, a ESP/TCS pomaže u situaciji baš kao što onaj prvi bjelivukov video pokazuje, odnosno u ovakvim situacijama:



na kontrolnoj ploči mi je žmigala ona lampica za ESP
 
Na vrh