Međuovisnost značajki kugli i "udobnosti" - za one koji žele zamijeniti kugle sa drugim modelom

Charles

Active member
Donator foruma
Evo ekipa, našao sam neke svoje stare fajlove sa početka 2000-ih, pa čak i tekst koji sam možda davno i objavio negdje na forumu. Tad sam imao 19 godina, pa možda sve stvari i nisu najmudrije napisane, tako da oprostite :) Umjesto da sam hvatao ženske mijenjao sam kugle. Uglavnom tada sam na svoju Xantiu 1.9TD postavio veće kugle sa višim tlakom. Auto se znatno više "ljuljao", a i LHM je znao nekad malo namočiti vrh spremnika :)

Originalni tekst:
Prerada ovjesa na «obicnim» automobilima je vec opce poznata stvar. No kod citroena s hidraulikom je tako nesto gotovo nepoznanica. Ja osobno volim udobne aute. Ne zanimaju me gume profila 60, 55, 50 ili zamisli uzasa 45. Ja sam jedan od onih koji voli tzv. balonke, a svo to naravno zbog vece udobnosti. Prerada ovjesa sama po sebi iziskuje neke kompromise. Ako pozelite tvrdji ovjes morate nabaviti nove amortizere i krace opruge a time spustate auto. Pored toga sto kruci (naravno do odredjenih granica) auto bolje lezi na cesti, «spustamo» mu i teziste sto mu poboljsava stabilnost na cesti.

Automobil sa klasicnim oprugama bi bilo relativno problematicno uciniti puno udobnijim. Pored zamjene opruga nesto duzima i drasticnog narusavanja stabilnosti zbog promjene visine tezista morali bi naci i odgovarajuce amortizere sa puno slabijim prigusnim svojstvima a takvih je malo u ponudi.

Za razliku od auta sa klasicnim ovjesom ili npr. mercedesovog zracnog ovjesa koji moze korigirati sitne promjene u visini (20mm), citroeni sa hidraulikom pri odabranom polozaju uvijek imaju istu udaljenost od tla, pa makar bili optereceni sa 500kg ili sa 30kg.

Zbog toga je visina tezista pri bilo kojem opterecenju ista i to cini auto stabilnim u svim rezimima. Da bi ljudi koji se bas nisu previse susretali sa hidraulikom shvatili ono sto sam ja radio na svom autu objasnit cu ukratko nacin na koji funkcionira hidropneumatski ovjes.. (napominjem da cu pojednostaviti do krajnjih granica)

Evo i jedna shema

shema-kugle.png


Hidraulicna pumpa stvara tlak u sustavu kojim su povezani ovjes, kocnice i servoupravljac. Tlak potreban za podizanje praznog auta je oko 100bara. Kao sto se na slici vidi LHM (hidraulicno ulje) ulazi u cilindar i stvara tlak izmedlju klipa i kugle. Ulje ulazi a donji dio kugle i sabija membranu do odredjenog volumena (ovisno o pocetnom tlaku u kugli) i kad je otpor membrane veci od onog potrebnog za podizanje auta klip se pomice prema dolje i tako podize auto.

E sad... Govorit cu o klasicnom hidraulicnom sustavu (ne hydractivu 1,2 ili 3 jer je princip nesto drugaciji).

Kako ce pojedini kotac upiti udarac ovisi prvenstveno o kugli u tom kutu automobila.

Da ovjes bude udobniji kugla mora biti vece zapremine, mora imati visi tlak i ventil na kugli mora imati veci promjer.

Tokom godina citroenov ovjes je otvrdnuo. I dalje je daleko udobniji od klasicnog auta ali pravi ljubitelji znaju koliko je velika razlika u «staroj i novoj skoli». Razlozi otvrdnjavanja su povecanje prodaje vozila (morska bolest i slicne gluposti) ali to sad nije uopce bitno..

Pocnimo redom.

  1. Mjenjanje tlaka kugle. Kugle prirodno gube dusik pa tako se i smanjuje tlak. Svakih 30000-40000 bi ih trebalo napuniti dusikom. To ljudi ne rade pa auto jako otvrdne i na kraju se membrane kugle uniste i moraju se zamijeniti novima. Nekome bi bilo logicno da je kuglu sa pocetno vecim tlakom teze sabiti od one sa manjim pa bi to rezultiralo i tvrdjim ovjesom, ali nije tako. Uzet cu na primjer citroen xantiu 1.9TD cije prednje kugle imaju zapreminu 400ccm i tlak od 55bara, ali zalakse racunanje cemo uzeti da ima 50bara. Prije nego se auto pocne dizati membrana tlaci plin u kugli na oko 100bara. (postupak sam opisao gore u tekstu) i taj tlak je dovoljan da pocne gurati klip dolje i dizati auto. Volumen kugle je 400ccm i kad je auto spusten membrana je zbog laka plina priljbljena na donji dio kugle. Ako je tlak plina u kugli 50 bara, radni tlak od 100bara ce preko membrane sabiti plin u kugli na pola svog volumena. Znaci na 200ccm. Uzmemo li da kotac naleti na neku grbu koja preko njega pomakne klip prema gore i on pogura npr. 30ccm hidraulicnog ulja u kuglu i smanji tlak plina na 200ccm-30ccm=170ccm. To ce, zbog linearnog odnosa tlaka i volumena, rezultirati povecanjem tlaka za 200/170=1.1764 a to je 17.6%. Ako imamo kuglu sa visim pritiskom plina nazivni tlak plina u kugli 70bara a radni 100 bara, plin ce biti sabijen na 70/100 tj 0.7 svog volumena a to je 400*0.7=280ccm. Za onaj isti pomak kotaca koji ce u kuglu potisnuti 30ccm tekucine smanjenje iznosi 280-30=250ccm. Povecanje tlaka (a time i otpora sabijanju a time i tvrdoce) iznosi 280/250=1.12 a to je 12% sto je manje od 17.6 i cini ovjes meksim.
  2. Ista stvar je i sa montiranjem kugle vece zapremine. Recimo kugla 400ccm/50bar u odnosu na 500ccm/50bar. i pomakom klipa koji gura 30ccm i tlakom radnim 100bar. Za kuglu od 400ccm... 200/170=17.6% a za kuglu od 500ccm... 250/220=13.6 sto je zamjetna razlika u udobnosti.
  3. Ako je promjer rupe (dumper) koja propusta tekucinu iz cilindra u kuglu veci onda tlak u cilindru manje djelovati na vozilo (znai rupa ce se manje osjetiti) i kugla ce upiti vise sile od udarca. Pri vecem promjeru rupe se vozilo vise ljulja.


Sad kad sam ovo ugrubo objasnio mogu reci sto sam ja radio.

Xantia 2.0 ili 1.9 TD je neudobnija od 1.9D ili 1.8 zbog jer je tako tvornica odlucila. Kao vise konja pa treba manje ljuljanja... Fuj!! Moja xantia ima standardno prednje kugle 400ccm/55bar/1.5mm (zadnje je promjer rupe) a straznje 400ccm/30bar/1.0mm. (straznji ovjes je laksi pa je manji radni tlak pa nije potreban jako visok tlak u kugli)

Posto se meni spoznaja da imam 55 i 30 bara gadi morao sam nesto uciniti u vezi toga. Trebale su mi kugle od 500ccm koje su bile na starijim BX-ima i CX-ima. Njih sam narucio ali je trebalo nesto napraviti dok one ne stignu. Prednje kugle sam napunio na 70 bara (toliko ima xantia 1.8) a zadnje na 40bara. Rupe sam busio prednju na 1.65mm a zadnje na 1.5mm sto je drasticno poboljsalo udobnost.

Rupe je opasno busiti jer tlak od 70 bara znaci da na povrsini pola dlana imamo silu od 70000N sto bi znacilo nesto vise od 7t (sedam automobila) pritisce pola dlana.

Iz citroena bi mi trebale stici 500ccm/75bar/1.9mm (!!!!!) prednje kugle a straznje ce stici 500ccm al ostalo cu morati mjenjati sam da ispadne 500ccm/45bar/1.6mm.

Mozete si zamisliti sto kako ce to izgledati! Savrsenstvo.

Npr. Ako znate dio ljubljanske avenije kad se prodje konzum i ide se prema metrou. Pa onaj dio ceste koji se iza semafora spusta ispod nadvoznjaka. (desno su rabljeni auti) Tamo je cesta u nekakvim plocama (tj svakih 10m je nekakav spoj) koje ljudima s kojm se vozim obicno lupkaju i osjete se, dok ih ja ne osjecam tj kao da ne postoje. Zamislite sto ce biti kad stigne ovo iz francuske? Sad ni ne osjecam tracnice a jos malo i bit ce ludilo!!!!!. Jos da nabavim prave balonke


Evo i malo korisnih fajlova u prilogu... Imam toga još puno
 

Prilozi

Cutac

Prèkaroš
Fora, svaka čast na svemu i na pisanju!

Oš me provozati u Xantiji? :D I ovako sam zaljubljen u Xantije, a ova zvuči još bolje.
 

Charles

Active member
Donator foruma
Fora, svaka čast na svemu i na pisanju!

Oš me provozati u Xantiji? :D I ovako sam zaljubljen u Xantije, a ova zvuči još bolje.
Rado ali ovo je moj stari tekst (ne znam gje sam i zašto pisao, ali mi je bio u Citroen backupu) od prije 20 godina koji sam iskopao :) Nema više Xantije. Prodana je 2005. :) Auto je kupio neki decko iz Imotskog. Mogu si misliti kako su ga docekali tamo dole tada jos kad su vidjeli koliko se ljulja :D Mislim da tada u Imotskom osim Mercedesa i kakvog drugog nijemca Xantia bas i nije bilo puno.
 

Charles

Active member
Donator foruma
Osjetila se razlika u odnosu na standardne kugle (tvornicke kugle su prethodno bile napunjene - isao sam kod nekog lika u Donji Dragonožec). Ove su imale visi tlak i veci promjer dumpera. Auto se vise ljuljao, i meksi je bio na "rucni stisak". Uglavnom pitanje bi li se danas usudio zezati takop sa ovjesom kad je u pitanju sigurnost :D
 
Na vrh