Pokretač ove teme, borer69 - traži preporuku ulja za C3 2012. godište sa 1.4 benzinskim motorom, odnosno TU3A, tj. kako Dalibor navodi, motora čija konstrukcija (a da li i izrada, i materijali koji ulaze u njegov sastav?, npr. tvrdoća karika) datira od pre više decenija.
Zlatko C4 reče da se treba držati onog što proizvođač (vozila/motora) preporučuje,
a pošto niko u temi to nije detaljnije obrazložio (osim što su pobrojana preporučena ulja) dole ide moj komentar onog šta je od strane PSA preporučeno za TU3A.
Za neupućene, PSA je u periodu 2000.-2008. tako pisala preporuke za upotrebu motornih ulja da su one na momente (i za određene motore) kontradiktorne, a takođe su za iste motore u različitim godištima menjane preporuke (što se donekle može tumačiti razvojem maziva, kao i uvidom u efekte u njihove efekte na motore, od strane PSA i Total-a) - i to je osnovni razlog zbog čega je izbor motornog ulja za TU3/ET3 (tj 1.4i i 1,4 16v) diskutabilan, (osim što je diskutabilan i zbog vrlo vrlo širokih granica [eksploatacije] u okviru kojih taj/tj_manje/više_svaki motor može efikasno biti eksploatisan.)
Na primer, u servisnom uputstvu za 2002. godinu piše dosta toga, ali ko traži preporuku uglavnom će na kraju pogledati tabelu zemalja gde može pročitati da se za državu Croatia preporučuju Quartz 9000 5W-40 i Quartz 9000 Futur 5W-30 (za sve motore), a da se za benzinske motore preporučuje Quartz 7000 10W-40 (za dizele takođe stoji Quartz 10W-40, što je opet posebna priča). Zvezdicom je obeleženo da je Future varijanta namenjena uštedi goriva (inače je to full SAPS ulje, ali sa nižim minimalnim HTHS tj ACEA A5/B5)
Obratiti pažnju da se na strani 22. navodi npr. da su sva vozila nalivena sa uljem gradacije 5W-30, kao i npr. da se upotreba 10W-40 polusintetskog ulja ograničava na Grčku i Portugaliju. Nejasno je da li se to odnosi na sve ili samo na C5 sa HDi.
Takođe dalji navodi (Essential) pominju da se npr. 5W-30 ne koristi u određenim motorima (ali je takođe nejasno da li je to iz razloga što konkretno ulje Future 5W-30 ima povećanu količinu SAPS, pa je kao takvo nepogodno za prethodno navedene HDi sa FAP/DPF ili je to zbog sniženog viskoziteta, ali biti će da je zbog prvog). Kako god, pošto nije navedena varijanta TU3, moglo bi da se razmatra da je dozvoljena upotreba 5W-30 gradacije - ali u svakom slučaju navodi servisnog uputstva mogu ostavljati brojna pitanja.
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/C3/index_2002.html
Servisno uputstvo iz 2005. takođe sadrži navode koji su diskutabilni, s tim što je dodata tabela koja razjašnjava koja totalova ulja su preporučena na osnovu klimata.
Obratiti pažnju na stranu 18., a inače tabela za Croatia nije izmenjena.
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/C3/index_2005.html
Pri svemu tome treba imati u vidu da je Total ekonomsko/tehnološki partner PSA, i da u međuvremenu razvija nova ulja. Godine 2007-2009. su ključne jer je tada PSA kreirala svoje specifične norme (šire poznate kao PSA B71 2294, 2296, 2290) bazirane na ACEA normama (u istom periodu je Renault učinio slično, samo jasnije, sa svojim normama RN 700, 710 i 720 - takođe u saradnji sa Total-om).
To je posledica, između ostalog i jer je Total (u saradnji sa PSA) razvio mid/low SAPS ulje po ACEA C2 normi, odnosno B71 2290.
Pa ću na ovom mestu da postavim pitanje svima onima koji kažu ili budu rekli da ulje gradacije 5W-30 sa sniženom količinom SAPS nije preporučeno za upotrebu u TU3/ET3 - zašto sasvim suprotna stvar piše u servisnom uputstvo iz 2008.?
Jasno je da odgovor može biti kako je to samo! zbog (globalnog/političkog) pritiska za smanjenjem emisije CO2 tj. utroška goriva, ali jeste diskutabilno da li to nužno isključuje takva ulja za nečiju primenu.
Hoću da kažem da između ostalog, to i (sasvim) daje legitimet upotrebi Ineo ECS koji je vborovic vec preporučio kreatoru teme. Obratiti pažnju na stranu 28. servisnog uputstva iz 2008.
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/fr_FR/C3/index_2008.html
Takođe, PSA u preporuci za Pgt. koja datira iz otprilike istog perioda, navodi slično, ali pominje termine autorizovano, preporučeno i zabranjeno (za upotrebu). Za TU3 (četvrti red u tabeli na drugoj stran) jasno stoji da su preporučena Q7000 10W-40, Q9000 5W-40, Q9000 Energy 5W-40 i Q. Ineo ECS. Može se videti i da u trećem redu ispod naziva ulja stoje i ACEA norme koje ona zadovoljavaju, a takođe ispod tabele stoje detaljnija objašnjenja, koja su donekle diskutabilna. Za recimo Q7000 10W-40 stoji da je ono namenjeno normalnim uslovima eksploatacije.
Kada to već pominjem, podsetiću da je u servisnim uputstvima PSA (između ostaog) napisala za neke motore/vozila da je (svojevremeno) interval od 30,000 km za normalne uslove - i da su tu činjenicu ovlašćeni servisi po Evropi mogli da koriste (kao što i jesu) kako bi pomenuto polusintetsko ulje menjali na tom intervalu.
Takođe, ako se isprate specifikacije Q7000 10W-40 u raznim periodima, videće se da je ono bilo obeleženo i da je za otežane uslove, odnosno da je Total menjao njegov sastav tj. osobine.
Pgt preporuke [ame]http://www.peugeot.com.au/media/deliacms/media/3/305-df583b.pdf[/ame]
Dalje, u nedostatku zvaničnih navoda od strane samog Citroena (npr. kroz servisnu knjižicu konkretne C3) a što bi u ovoj temi bilo najadekvatnije, u korisničkoj servisnoj knjižici Pgt. za britansko tržište stoji nekoliko ključnih navoda (za odlučivanje šta je preporučeno).
Na 16. strane stoji da ulja sa koja zadovoljavaju PSA Peugeot Citroen standarde imaju više standarde od onih koji su definisani ACEA standardima.
U ključnoj napomeni se navodi da treba koristiti samo ulja sa PSA Peugeot Citroen standardima, a da za dolivanje (u nedostatku istog ulja) kao pimarni izbor treba koristiti ACEA C2 ulja, eventualno ono koje zadovoljava ACEA C3. Stranu ispod toga su navedena konkretna ulja i konkretne odgovarajuće PSA norme.
Novija Pgt servisna knjižica za britansko tržište, pogledati strane 16. i 17.
[ame]http://www.peugeot.com.cy/wp-content/uploads/2016/05/warrantymaintenance-booklet.pdf[/ame]
Dole se nalaze slike skenirane servisne knjižice za Citroen C4 koji je u Srbiji kupljen nov u decembru 2015. godine, i može se videti da je smisao preporuka identičan sa Pgt. knjižicom.
Nakon ovog pregleda preporuka iz raznih godišta jasno je da se za TU3A koji borer9 poseduje legitimno mogu koristiti sva navedena totalova ulja .
Međutim, a sa obzirom da se ta ulja (pojedina među njima) bitno razlikuju u osobinama, logično je da se neko pita šta je od tih ulja pogodnije za njegov auto.
Naravno, pogotovo je logično je da se to isto pitaju stručna lica koja i mogu/trebaju da odluče izbor za konkretni TU3A (osim eventualno ukoliko korisnik ne insistira drugačije na radnom nalogu npr. ovlašćenog Citroen servisa).
Na ovom mestu ću napomenuti da je izbor ulja (a to suštinski važi i za tim PSA inženjera koji je pisao preporuke i zahteve, tj. to su sigurno imali na umu kada su ih pisali), odnosno njihova preporuka - kompromis više suprotstavljenih zahteva.
Na primer (najjednostavniji), veća mogućnost uštede goriva (pod određenim uslovima), može biti suprotstavljena većoj mogućnosti zaštite motora (takođe pod određenim uslovima). Imajući to u vidu može se reći da su preporuke sačinjene na osnovu nekakvog, uslovno rečeno proseka.
Argument da su one sačinjene (samo) kako bi vozilo/motor (tj. najveći broj njih) bez bitnih troškova po PSA izašao iz garancije - teško da bi neko mogao osporavati osim ako ne poseduje odgovarajuće protu-argumente (što je tek posebna priča).
Takođe, a sa obzirom na pomenute ranije navode kada nisu bile kreirane PSA norme (već su preporuke uključivale samo ACEA i API standarde), neko može da se pita koliko je regularno da se upotrebe ulja koja se pozivaju samo na te norme (koje isključuju posedovanje pisanog odobrenja od strane PSA, za konkretno ulje) - pogotovo imajući u vidu ono što Dalibor navodi, tj. da je konstrukcija dotičnog motora stara više od dve decenije.
Zbog svega prethodno navedenog - jasno je da je izbor ulja čak i u okviru striktno preporučenih (onih sa PSA sertifikatima) ulja poprilično diskutabilan i da podrazumeva (tj. trebalo bi da uključuje) način eksploatacije vozila.
Jer, za razliku od nekih drugih evropskih proizvođača, koji su za različite uslove eksploatacije preporučivali/propisivali/zahtevali različito koncipirana ulja - PSA to nije učinila, već dozvoljava upotrebu svih preporučenih ulja za određeni motor, samo u različitom intervalu (za normalne ili otežane uslove, čija je definicija tek posebna priča).
Onaj koji je više upoznat sa osobinama maziva (čitaj - viskozitetu na različitim temperaturama, uticaju aditiva i ostalog) bi mogao da razmišlja da li je eventualo za nekakve određene uslove eksploatacije pojedinačnog vozila/motora, pogodnije da se odstupi od striktnih preporuka (zbog čega bi pomenuti kompromis bio pomeren).
Osim toga, takođe može da razmišlja da su preporuke pisane za nešto što bi moglo da se nazove koristan vek upotrebe/trajanja vozila - a da bi one eventualno bile drugačije da je on npr. duži ili kraći.
Primer za ovo poslednje bi mogao da se pretpostavi ukoliko se upotrebi Total-ov selektor maziva za pomenuti TU3A, pa će se videti da preporuka za godišta 2009-2012 uključuje Q7000 10W-40, a isključuje Ineo First, dok je za godišta 2012 na dalje - obratno. Ipak, i preporuke selketora maziva ne moraju biti bezuslovne.
Takođe, habanje motora tokom eksploatacije je činjenica, pa je jasno da tolerancije i zazori nisu isti kod novog i kod motora koji je prešao stotinu hiljada km (mada neko može da pohaba motor i za 20,000 km koliko neko drugi za 250,000 km).
Zbog toga povećani viskozitet pomenutog Mobil 1 Peak Life (5W-50) ulja bi mogao da dođe u obzir - ali bi to bilo znatno više odgovarajuće ako bi se npr. borer69 izjasnio da ima nameru da taj motor izrazito oštro vozi (što je malo verovatno), ili ukoliko bi se sa sigurnošću utvrdila potreba za povećanim biskozitetom na radnoj temperaturi. Jer, ako se pogledaju i starije preporuke, jasno je da je za taj motor preporučeno i ulje sa nižim viskozitetom odnosno nižim minimalno dozvoljenim HTHS.
Pri svemu tome, Ineo ECS (koje je savetovao vborovic) kao striktno preporučeno/autorizovano se može razmatrati kao dobar kompromis, ali bi neko sa sklonostima ka nešto oštrijoj vožnji mogao da smatra da je pogodnije da se upotrebi Q9000 5W-40 (zbog bitno većeg viskoziteta na radnoj temperaturi tog motora u odnosu na ACEA C2 ulja kakvo je i Ineo ECS).
Celu stvar u odlučivanju komplikuje to što se ulja i aditivi razvijaju - pa je sasvim diskutabilno koliko je u današnje vreme odgovarajuće čvrsto se držati koncepcija (tipa - "isključivo deblje ulje više/duže štiti motor") od pre koju deceniju.
Između ostalog i zbog svega gore navedenog - već rekoh da bih u slučaju da je moj auto i da živim u Hrvatskoj (odnosno kada bih se osećao lojalnim građaninom države Hrvatska) izabrao pomenuto INA ACEA C2 ulje
http://www.ina-maziva.hr/hr/proizvod/ina-ultra-pc-5w-30/440 - pogotovo što znam da se moj auto vozi izrazito umereno.
Za slučaj svoje sklonosti ka oštrijoj vožnji (kao što je nemam) izabrao bih sledeće inino ulje [ame]http://www.ina-maziva.hr/UserDocsImages/proizvodi/ina_millennium_5w-40_1412.pdf[/ame]
Drugima koji traže preporuku bih kao najsigurniji/najadekvatniji kompromis za 1,4i savetovao upotrebu Q9000 5W-40, a svojim prijateljima koji bi želeli od PSA sertifikovano/homologovano ulje bih rekao da koriste ovo dole.
https://www.yacco.com/product/46-lube-fr-5w40/
Jer, na osnovu istaknutih normi i specifikacija pomenutih ulja, i na osnovu ograničenog ličnog uvida u efekte pojedinih (ne svih) pomenutih ulja na pojedine motore (između ostalog i TU3), kao i na sasvim ograničenom uvidu u rezultate analiza pojedinih ulja (nebitno da li su pomenuta jer se odnose na tadašnja, a pitanje je da li bi rezultati bili isti za sadašnja prisutna na tržištu) - verujem da bi efekti na konkretni motor bili u skladu sa istaknutim normama za koje proizvođač tvrdi da ih njegovo konkretno ulje zadovoljava. Sa naglaskom na verujem, odnosno pretpostavljam.
***
@vborovic
Ne tvrdim (niti sam tvrdio) da je inino ulje bolje od totalovog - nego da ti ne znaš da li je totalovo bolje, i da to samo pretpostavljaš, kategorično proglašavajući tu pretpostavku za opšte prihvaćenu istinu, uprkos tome što ju nemaš čime konkretnim potkrepiti.
Nadam se da sam bio jasniji, i da ćeš komentare (uključujući i ovaj) koji nemaju konkretne veze sa temom ali imaju sa opštim kvalitetom ulja izdvojiti u odgovarajuću i/ili već postojeću temu.
Hvala.
***
@Dalibor
Na koja ne-budget ulja misliš koja koštaju 100-120 kn po litri, a koja zadovoljavaju pomenute PSA i ACEA norme? Ili si uzeo u obzir specifične (eventualno sportske) namene?
Što se Mobil 1 tiče - pa i za ESP Formula 5W-30 koje je sasvim odgovarajuće (i koje bi sa obzirom na osobine bilo odličan izbor tj. kompromis), vidim da stoji maloprodajna cena od oko 55 kn za litru.
http://www.motorna-ulja.hr/mobil1/
Inače pretpostavljam da je poznato kako je danas i za ulja Mobil 1 serije sasvim diskutabilan udeo PAO u odnosu na vremena kada se proslavio (a što je slučaj i sa npr. totalovim uljima)
https://mobiloil.com/en/faq/ask-our-auto-experts/questions-for-auto-experts/response-to-claims-that-products-contain-mostly-mineral-oil
Nisam siguran da je za šire primene zgodno isticati inferiornost pomenutih Shell, Selenia, Elf, Castrol, Valvoline (u odnosu na šta/koga, Mobil 1 ?).
Svako od pobrojanih nudi ulje za određene namene/norme (ovi veći uglavnom imaju širu paletu, ali ne nužno). Inače, Elf jeste pozicioniran (namerom Total-a) sa generalno nižom cenom u odnosu na konkurenciju ali mislim da za konkretnu primenu ne bih stavljao naglasak na poređenje među brendovima - nego se ograničio na konkretne norme i specifikacije ulja.
U tom smislu komentar ivana222 je vrlo indikativan (o upotrebi Q7000 10W-40 u TU3 za 200 tkm, i intervalu zamene na 10-15tkm). Naravno, možda bi sa nekim od odgovarajućih ulja pomenutih brendova on prošao veću (ili manju?) kilometražu pre zamene dihtunga, ali je i to sasvim pitanje.
Hvala
Bottom line - Taj TU3 je toliko fleksibila da nema grešle sa većinom automativnih ulja prisutnih na tžištu, ukoliko se prepororuke PSA široko tumače. Greška će se napraviti ukoliko se eksploatacijom bitno odstupi od predviđene namene lubrikanta.
***
Btw, za pomenuto famovo ulje (kome je maloprodajna cena u srbiji oko 7 evra za litar), proizvedeno 2011. upotrebljeno 20014.-2015. u mom C3 1.4 HDi (2006. bez FAP, nepoznata kilometraža, najverovatnije 250000-350000 km) mogu da tvrdim na osnovu eksplotacione hemijske analize (nakon 8000 i nakon 15000 km, odnosno 520 radnih sati motora) da je prikazalo osobine koje su odlične i kakve bi se očekivale od svetski renomiranih proizvođača. Detalji na CBC i CFS forumu.