Citroen C3 servis

vborovic

C5 modifikator
Da li ti je jasno da svojom tvrdnjom "...ali činjenica je i dalje da je INA ulje ispod Totalovog..." bez ikakvih konkretnih dokaza širiš neproverene informacije, samo na osnovu pretpostavke.
Da razjasnimo nešto, ja ne radim u auto industriji i sigurno nemam učinak na bilo čije mišljenje, a zašto si se ti nakačio na ovu raspravu u ovom obimu ne znam, ali ovo polako prerasta u off-topic na prvotno postavljeno pitanje.

Ja tvrdim da je Totalovo ulje bolje od Ininog (između ostalog, na temelju više razgovora s ljudima koji se malo ozbiljnije bave uljima, pored prodaje), ti slobodno tvrdi da nije tako ... niti budem ja tebi ovdje dokazao da je tako (odnosno, rado i bih, ali mi se na plaća stotine eura na ozbiljnu kemijsku analizu da bih dokazao da li sam u pravu), a niti ćeš ti meni na temelju papira i nekih općeniti rasprava o normama dokazati da nije tako.

Ako želiš uložiti svoje vrijeme i dalje, slobodno uputi dopis na Total i INU, pa ih traži objašnjenje i/ili povrat novca. Iznad Total-a su (pored ostalih) Shell, Mobil, Castrol, Motul ... a ti sad slobodno razbijaj glavu zašto je tako.

Riječ za kraj, s obzirom da je naslov teme "Citroen C3 servis", dajem ti prostor za još jedan odgovor na temu ulja, slobodno napišeš što želiš i misliš, ali ako i dalje budeš inzistirao na raspravi koja nema veze s osnovnom temom, zaključavam temu.
 

Dalibor

Dado Tornado
dečki isprike što ću se ubaciti u vašu interakciju,
da ne bi došlo do pogrešnog shvaćanja kod čitatelja i korisnika 1,4 benzinca,
samo da napomene sljedeće:

1. INA i Total o kojima raspravljate su "budget" ulja
u dučanima su cijene ulja 35-185 kn, a ulja o kojima se potegla rasprava koštaju 50-60kn, nek svatko zaključi u koju kvalitetu spadaju spomenuta ulja

2. u motor 1,4 55kW ne stavljati low ili mid SAPS ulja
1,4 je motor za full SAPS ulje jer je prvo, razvijen prije 30 god. i drugo, nema specijalnih katalizatora/filtera zbog kojih se mora koristiti ulje sa smanjenom količinom kem. elemenata sumpora, sump. pepela i fosfora.
ovi kem. elementi u motoru služe za zaštitu od trošenja, a ulja koja su low i mid saps (sa OK teh. karakteristima) koja imaju "kakvu takvu" zaštitu od trošenja koštaju oko 100-120 kn/litra.

INA i TOTAL su klasična budget ulja u klasi Mobila Super (ne miješati s MOBIL 1), ELF, Valvoline, Castrola, Shell, Selenie... itd.
 

vborovic

C5 modifikator
@ Dalibor - slažem se s onime što si napisao, ja nisam ni u jednom postu napisao da je Total najbolje ulje na tržištu, daleko od toga, kao što sam i sam naveo, a i ti potvrdio, postoje ozbiljniji/kvalitetniji proizvođači ... naravno, u pravilu im i cijena ide gore
 

DS9

Active member
Pokretač ove teme, borer69 - traži preporuku ulja za C3 2012. godište sa 1.4 benzinskim motorom, odnosno TU3A, tj. kako Dalibor navodi, motora čija konstrukcija (a da li i izrada, i materijali koji ulaze u njegov sastav?, npr. tvrdoća karika) datira od pre više decenija.

Zlatko C4 reče da se treba držati onog što proizvođač (vozila/motora) preporučuje, a pošto niko u temi to nije detaljnije obrazložio (osim što su pobrojana preporučena ulja) dole ide moj komentar onog šta je od strane PSA preporučeno za TU3A.

Za neupućene, PSA je u periodu 2000.-2008. tako pisala preporuke za upotrebu motornih ulja da su one na momente (i za određene motore) kontradiktorne, a takođe su za iste motore u različitim godištima menjane preporuke (što se donekle može tumačiti razvojem maziva, kao i uvidom u efekte u njihove efekte na motore, od strane PSA i Total-a) - i to je osnovni razlog zbog čega je izbor motornog ulja za TU3/ET3 (tj 1.4i i 1,4 16v) diskutabilan, (osim što je diskutabilan i zbog vrlo vrlo širokih granica [eksploatacije] u okviru kojih taj/tj_manje/više_svaki motor može efikasno biti eksploatisan.)

Na primer, u servisnom uputstvu za 2002. godinu piše dosta toga, ali ko traži preporuku uglavnom će na kraju pogledati tabelu zemalja gde može pročitati da se za državu Croatia preporučuju Quartz 9000 5W-40 i Quartz 9000 Futur 5W-30 (za sve motore), a da se za benzinske motore preporučuje Quartz 7000 10W-40 (za dizele takođe stoji Quartz 10W-40, što je opet posebna priča). Zvezdicom je obeleženo da je Future varijanta namenjena uštedi goriva (inače je to full SAPS ulje, ali sa nižim minimalnim HTHS tj ACEA A5/B5)

Obratiti pažnju da se na strani 22. navodi npr. da su sva vozila nalivena sa uljem gradacije 5W-30, kao i npr. da se upotreba 10W-40 polusintetskog ulja ograničava na Grčku i Portugaliju. Nejasno je da li se to odnosi na sve ili samo na C5 sa HDi.

Takođe dalji navodi (Essential) pominju da se npr. 5W-30 ne koristi u određenim motorima (ali je takođe nejasno da li je to iz razloga što konkretno ulje Future 5W-30 ima povećanu količinu SAPS, pa je kao takvo nepogodno za prethodno navedene HDi sa FAP/DPF ili je to zbog sniženog viskoziteta, ali biti će da je zbog prvog). Kako god, pošto nije navedena varijanta TU3, moglo bi da se razmatra da je dozvoljena upotreba 5W-30 gradacije - ali u svakom slučaju navodi servisnog uputstva mogu ostavljati brojna pitanja.

http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/C3/index_2002.html

Servisno uputstvo iz 2005. takođe sadrži navode koji su diskutabilni, s tim što je dodata tabela koja razjašnjava koja totalova ulja su preporučena na osnovu klimata.

Obratiti pažnju na stranu 18., a inače tabela za Croatia nije izmenjena.
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/C3/index_2005.html

Pri svemu tome treba imati u vidu da je Total ekonomsko/tehnološki partner PSA, i da u međuvremenu razvija nova ulja. Godine 2007-2009. su ključne jer je tada PSA kreirala svoje specifične norme (šire poznate kao PSA B71 2294, 2296, 2290) bazirane na ACEA normama (u istom periodu je Renault učinio slično, samo jasnije, sa svojim normama RN 700, 710 i 720 - takođe u saradnji sa Total-om).

To je posledica, između ostalog i jer je Total (u saradnji sa PSA) razvio mid/low SAPS ulje po ACEA C2 normi, odnosno B71 2290.

Pa ću na ovom mestu da postavim pitanje svima onima koji kažu ili budu rekli da ulje gradacije 5W-30 sa sniženom količinom SAPS nije preporučeno za upotrebu u TU3/ET3 - zašto sasvim suprotna stvar piše u servisnom uputstvo iz 2008.?

Jasno je da odgovor može biti kako je to samo! zbog (globalnog/političkog) pritiska za smanjenjem emisije CO2 tj. utroška goriva, ali jeste diskutabilno da li to nužno isključuje takva ulja za nečiju primenu.

Hoću da kažem da između ostalog, to i (sasvim) daje legitimet upotrebi Ineo ECS koji je vborovic vec preporučio kreatoru teme. Obratiti pažnju na stranu 28. servisnog uputstva iz 2008.

http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/fr_FR/C3/index_2008.html

Takođe, PSA u preporuci za Pgt. koja datira iz otprilike istog perioda, navodi slično, ali pominje termine autorizovano, preporučeno i zabranjeno (za upotrebu). Za TU3 (četvrti red u tabeli na drugoj stran) jasno stoji da su preporučena Q7000 10W-40, Q9000 5W-40, Q9000 Energy 5W-40 i Q. Ineo ECS. Može se videti i da u trećem redu ispod naziva ulja stoje i ACEA norme koje ona zadovoljavaju, a takođe ispod tabele stoje detaljnija objašnjenja, koja su donekle diskutabilna. Za recimo Q7000 10W-40 stoji da je ono namenjeno normalnim uslovima eksploatacije.

Kada to već pominjem, podsetiću da je u servisnim uputstvima PSA (između ostaog) napisala za neke motore/vozila da je (svojevremeno) interval od 30,000 km za normalne uslove - i da su tu činjenicu ovlašćeni servisi po Evropi mogli da koriste (kao što i jesu) kako bi pomenuto polusintetsko ulje menjali na tom intervalu.

Takođe, ako se isprate specifikacije Q7000 10W-40 u raznim periodima, videće se da je ono bilo obeleženo i da je za otežane uslove, odnosno da je Total menjao njegov sastav tj. osobine.

Pgt preporuke [ame]http://www.peugeot.com.au/media/deliacms/media/3/305-df583b.pdf[/ame]


Dalje, u nedostatku zvaničnih navoda od strane samog Citroena (npr. kroz servisnu knjižicu konkretne C3) a što bi u ovoj temi bilo najadekvatnije, u korisničkoj servisnoj knjižici Pgt. za britansko tržište stoji nekoliko ključnih navoda (za odlučivanje šta je preporučeno).

Na 16. strane stoji da ulja sa koja zadovoljavaju PSA Peugeot Citroen standarde imaju više standarde od onih koji su definisani ACEA standardima.

U ključnoj napomeni se navodi da treba koristiti samo ulja sa PSA Peugeot Citroen standardima, a da za dolivanje (u nedostatku istog ulja) kao pimarni izbor treba koristiti ACEA C2 ulja, eventualno ono koje zadovoljava ACEA C3. Stranu ispod toga su navedena konkretna ulja i konkretne odgovarajuće PSA norme.

Novija Pgt servisna knjižica za britansko tržište, pogledati strane 16. i 17.


[ame]http://www.peugeot.com.cy/wp-content/uploads/2016/05/warrantymaintenance-booklet.pdf[/ame]


Dole se nalaze slike skenirane servisne knjižice za Citroen C4 koji je u Srbiji kupljen nov u decembru 2015. godine, i može se videti da je smisao preporuka identičan sa Pgt. knjižicom.







Nakon ovog pregleda preporuka iz raznih godišta jasno je da se za TU3A koji borer9 poseduje legitimno mogu koristiti sva navedena totalova ulja .

Međutim, a sa obzirom da se ta ulja (pojedina među njima) bitno razlikuju u osobinama, logično je da se neko pita šta je od tih ulja pogodnije za njegov auto.

Naravno, pogotovo je logično je da se to isto pitaju stručna lica koja i mogu/trebaju da odluče izbor za konkretni TU3A (osim eventualno ukoliko korisnik ne insistira drugačije na radnom nalogu npr. ovlašćenog Citroen servisa).

Na ovom mestu ću napomenuti da je izbor ulja (a to suštinski važi i za tim PSA inženjera koji je pisao preporuke i zahteve, tj. to su sigurno imali na umu kada su ih pisali), odnosno njihova preporuka - kompromis više suprotstavljenih zahteva.

Na primer (najjednostavniji), veća mogućnost uštede goriva (pod određenim uslovima), može biti suprotstavljena većoj mogućnosti zaštite motora (takođe pod određenim uslovima). Imajući to u vidu može se reći da su preporuke sačinjene na osnovu nekakvog, uslovno rečeno proseka.

Argument da su one sačinjene (samo) kako bi vozilo/motor (tj. najveći broj njih) bez bitnih troškova po PSA izašao iz garancije - teško da bi neko mogao osporavati osim ako ne poseduje odgovarajuće protu-argumente (što je tek posebna priča).

Takođe, a sa obzirom na pomenute ranije navode kada nisu bile kreirane PSA norme (već su preporuke uključivale samo ACEA i API standarde), neko može da se pita koliko je regularno da se upotrebe ulja koja se pozivaju samo na te norme (koje isključuju posedovanje pisanog odobrenja od strane PSA, za konkretno ulje) - pogotovo imajući u vidu ono što Dalibor navodi, tj. da je konstrukcija dotičnog motora stara više od dve decenije.

Zbog svega prethodno navedenog - jasno je da je izbor ulja čak i u okviru striktno preporučenih (onih sa PSA sertifikatima) ulja poprilično diskutabilan i da podrazumeva (tj. trebalo bi da uključuje) način eksploatacije vozila.

Jer, za razliku od nekih drugih evropskih proizvođača, koji su za različite uslove eksploatacije preporučivali/propisivali/zahtevali različito koncipirana ulja - PSA to nije učinila, već dozvoljava upotrebu svih preporučenih ulja za određeni motor, samo u različitom intervalu (za normalne ili otežane uslove, čija je definicija tek posebna priča).

Onaj koji je više upoznat sa osobinama maziva (čitaj - viskozitetu na različitim temperaturama, uticaju aditiva i ostalog) bi mogao da razmišlja da li je eventualo za nekakve određene uslove eksploatacije pojedinačnog vozila/motora, pogodnije da se odstupi od striktnih preporuka (zbog čega bi pomenuti kompromis bio pomeren).

Osim toga, takođe može da razmišlja da su preporuke pisane za nešto što bi moglo da se nazove koristan vek upotrebe/trajanja vozila - a da bi one eventualno bile drugačije da je on npr. duži ili kraći.

Primer za ovo poslednje bi mogao da se pretpostavi ukoliko se upotrebi Total-ov selektor maziva za pomenuti TU3A, pa će se videti da preporuka za godišta 2009-2012 uključuje Q7000 10W-40, a isključuje Ineo First, dok je za godišta 2012 na dalje - obratno. Ipak, i preporuke selketora maziva ne moraju biti bezuslovne.

Takođe, habanje motora tokom eksploatacije je činjenica, pa je jasno da tolerancije i zazori nisu isti kod novog i kod motora koji je prešao stotinu hiljada km (mada neko može da pohaba motor i za 20,000 km koliko neko drugi za 250,000 km).

Zbog toga povećani viskozitet pomenutog Mobil 1 Peak Life (5W-50) ulja bi mogao da dođe u obzir - ali bi to bilo znatno više odgovarajuće ako bi se npr. borer69 izjasnio da ima nameru da taj motor izrazito oštro vozi (što je malo verovatno), ili ukoliko bi se sa sigurnošću utvrdila potreba za povećanim biskozitetom na radnoj temperaturi. Jer, ako se pogledaju i starije preporuke, jasno je da je za taj motor preporučeno i ulje sa nižim viskozitetom odnosno nižim minimalno dozvoljenim HTHS.

Pri svemu tome, Ineo ECS (koje je savetovao vborovic) kao striktno preporučeno/autorizovano se može razmatrati kao dobar kompromis, ali bi neko sa sklonostima ka nešto oštrijoj vožnji mogao da smatra da je pogodnije da se upotrebi Q9000 5W-40 (zbog bitno većeg viskoziteta na radnoj temperaturi tog motora u odnosu na ACEA C2 ulja kakvo je i Ineo ECS).

Celu stvar u odlučivanju komplikuje to što se ulja i aditivi razvijaju - pa je sasvim diskutabilno koliko je u današnje vreme odgovarajuće čvrsto se držati koncepcija (tipa - "isključivo deblje ulje više/duže štiti motor") od pre koju deceniju.

Između ostalog i zbog svega gore navedenog - već rekoh da bih u slučaju da je moj auto i da živim u Hrvatskoj (odnosno kada bih se osećao lojalnim građaninom države Hrvatska) izabrao pomenuto INA ACEA C2 ulje http://www.ina-maziva.hr/hr/proizvod/ina-ultra-pc-5w-30/440 - pogotovo što znam da se moj auto vozi izrazito umereno.

Za slučaj svoje sklonosti ka oštrijoj vožnji (kao što je nemam) izabrao bih sledeće inino ulje [ame]http://www.ina-maziva.hr/UserDocsImages/proizvodi/ina_millennium_5w-40_1412.pdf[/ame]

Drugima koji traže preporuku bih kao najsigurniji/najadekvatniji kompromis za 1,4i savetovao upotrebu Q9000 5W-40, a svojim prijateljima koji bi želeli od PSA sertifikovano/homologovano ulje bih rekao da koriste ovo dole.

https://www.yacco.com/product/46-lube-fr-5w40/

Jer, na osnovu istaknutih normi i specifikacija pomenutih ulja, i na osnovu ograničenog ličnog uvida u efekte pojedinih (ne svih) pomenutih ulja na pojedine motore (između ostalog i TU3), kao i na sasvim ograničenom uvidu u rezultate analiza pojedinih ulja (nebitno da li su pomenuta jer se odnose na tadašnja, a pitanje je da li bi rezultati bili isti za sadašnja prisutna na tržištu) - verujem da bi efekti na konkretni motor bili u skladu sa istaknutim normama za koje proizvođač tvrdi da ih njegovo konkretno ulje zadovoljava. Sa naglaskom na verujem, odnosno pretpostavljam.


***

@vborovic

Ne tvrdim (niti sam tvrdio) da je inino ulje bolje od totalovog - nego da ti ne znaš da li je totalovo bolje, i da to samo pretpostavljaš, kategorično proglašavajući tu pretpostavku za opšte prihvaćenu istinu, uprkos tome što ju nemaš čime konkretnim potkrepiti.

Nadam se da sam bio jasniji, i da ćeš komentare (uključujući i ovaj) koji nemaju konkretne veze sa temom ali imaju sa opštim kvalitetom ulja izdvojiti u odgovarajuću i/ili već postojeću temu.

Hvala.

***

@Dalibor

Na koja ne-budget ulja misliš koja koštaju 100-120 kn po litri, a koja zadovoljavaju pomenute PSA i ACEA norme? Ili si uzeo u obzir specifične (eventualno sportske) namene?

Što se Mobil 1 tiče - pa i za ESP Formula 5W-30 koje je sasvim odgovarajuće (i koje bi sa obzirom na osobine bilo odličan izbor tj. kompromis), vidim da stoji maloprodajna cena od oko 55 kn za litru.

http://www.motorna-ulja.hr/mobil1/

Inače pretpostavljam da je poznato kako je danas i za ulja Mobil 1 serije sasvim diskutabilan udeo PAO u odnosu na vremena kada se proslavio (a što je slučaj i sa npr. totalovim uljima)

https://mobiloil.com/en/faq/ask-our-auto-experts/questions-for-auto-experts/response-to-claims-that-products-contain-mostly-mineral-oil

Nisam siguran da je za šire primene zgodno isticati inferiornost pomenutih Shell, Selenia, Elf, Castrol, Valvoline (u odnosu na šta/koga, Mobil 1 ?).

Svako od pobrojanih nudi ulje za određene namene/norme (ovi veći uglavnom imaju širu paletu, ali ne nužno). Inače, Elf jeste pozicioniran (namerom Total-a) sa generalno nižom cenom u odnosu na konkurenciju ali mislim da za konkretnu primenu ne bih stavljao naglasak na poređenje među brendovima - nego se ograničio na konkretne norme i specifikacije ulja.

U tom smislu komentar ivana222 je vrlo indikativan (o upotrebi Q7000 10W-40 u TU3 za 200 tkm, i intervalu zamene na 10-15tkm). Naravno, možda bi sa nekim od odgovarajućih ulja pomenutih brendova on prošao veću (ili manju?) kilometražu pre zamene dihtunga, ali je i to sasvim pitanje.

Hvala


Bottom line - Taj TU3 je toliko fleksibila da nema grešle sa većinom automativnih ulja prisutnih na tžištu, ukoliko se prepororuke PSA široko tumače. Greška će se napraviti ukoliko se eksploatacijom bitno odstupi od predviđene namene lubrikanta.

***

Btw, za pomenuto famovo ulje (kome je maloprodajna cena u srbiji oko 7 evra za litar), proizvedeno 2011. upotrebljeno 20014.-2015. u mom C3 1.4 HDi (2006. bez FAP, nepoznata kilometraža, najverovatnije 250000-350000 km) mogu da tvrdim na osnovu eksplotacione hemijske analize (nakon 8000 i nakon 15000 km, odnosno 520 radnih sati motora) da je prikazalo osobine koje su odlične i kakve bi se očekivale od svetski renomiranih proizvođača. Detalji na CBC i CFS forumu.
 

ZlatkoC4

Well-known member
Zlatko C4 reče da se treba držati onog što proizvođač (vozila/motora) preporučuje, a pošto niko u temi to nije detaljnije obrazložio (osim što su pobrojana preporučena ulja) dole ide moj komentar onog šta je od strane PSA preporučeno za TU3A.
Da Zlatko to reče i toga se drži, svi mi ovdje možemo ispostaviti ovdje stotine forimi pdf ili stučnih mišljenja koja su većinom sami sebi proturječna.
Ali eto od bx, zx xsatre, c3, c4 uvijek se sipalo preporučeno i nikad ja i moji nismo imali problema sa uljima koja je preporučio Citroën.

Tako da i sad mogu reći iz prakse da ta ulja od totala nisu smeće već da ulja treba mijenjati na vrijeme osobito u otežanim gradskim uvjetima. a ne čekati onu krajnju granicu za idealne uvjete. A svjedok sam gdje ljudi voze i po 50-70tkm sa istim uljem i naravno onda poslije bude kriv proizvođač ulja ili onaj koji je sipao to ulje ma koje bilo.

Također da dodam da stari motori i ovi novi nisu niti približno slični po pitanju maziva. također su se navedena ulja mijenjala i poboljšavala iako neka od njih nose isto ime.

I čemu sva ta testiranja i preporuke ako će svatko po svojoj insinuaciji izabrati ulje ono koje mu je netko sa ulice stručan po tom pitanju iz osobne kućne radinosti preporučio pametniji od onih koji su testirali i razvili sva ta razna maziva i vozila.

Za moj motor je preporučeno total First 0w-30 i total ineo ecs 5w-30, trenutno je u autu total First. a kad dođe vrijeme će ići u njega ineo ecs 5w-30.
Auto je napravio 52tkm. i prezadovoljan sam za sada sa njim. toči i vozi.

I da držim se samo preporučanog od strane proizvođača. i kad u knjižici vozila napišu da preporučuju Inino ulje u tom trenu ču njega sipati a do tada Total.
također kad budem kupio golfa ču sipati mobil a golfa ču kupiti nikada :D
 

vborovic

C5 modifikator
nego da ti ne znaš da li je totalovo bolje, i da to samo pretpostavljaš, kategorično proglašavajući tu pretpostavku za opšte prihvaćenu istinu, uprkos tome što ju nemaš čime konkretnim potkrepiti
Nisam u svijetu ulja kao neki drugi ljudi (moguće ti jesi, ne znam), ali sam imao priliku razgovarati s onima koji doista jesu, a koji bi imali dosta toga reći na ovaj tvoj post, i vrlo vjerojatno te demonitrali sa papirima i vještačenjima, koja su oni obavezni raditi (zbrinjavanje i skladištenje ulja, između ostaloga, prema svim pravilima automobilske struke i industrije). S obzirom da ne želim dalje polemizirati s tobom na ovu temu (a niti sam nažalost u mogućnosti ovdje izvući dokumentaciju iz kojih bi se vidjelo da to što ti tvrdiš o uljima, a pogotovo u odnosu INA ulje i Total ulje ne drži vodu), ostavljam svakome da zaključi što želi. Kako bi ti lakše mogao spavati, ostavljam ti da si pokazao ništa (mene i dalje nisi uvjerio u nešto što već ne znam, kao što ni ja tebe nisam niti neću uvjeravati u nešto što znam) i svaka čast na trudu.

Zaključak koji si sam napisao:

Bottom line - Taj TU3 je toliko fleksibila da nema grešle sa većinom automativnih ulja prisutnih na tžištu, ukoliko se prepororuke PSA široko tumače
je samo primjer toga da ništa konkretno nisi ni sam zaključio nakon tolikog truda, nego samo naveo da gotovo bilo koje namjensko ulje može proći prema normi PSA - a to svi znamo od početka. A moja rasprava s tobom je bila odnos INA - Total ulja u kategoriji INEO ECS ili ekvivalent, ništa drugo ... a tu je situacija (bar meni, a sigurno i mnogim drugima) jasna, sve ostalo što navodiš je puno više od onoga s čime se bavim, te se neću miješati po tom pitanju.
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

Dalibor

Dado Tornado
C3 2012. godište sa 1.4 benzinskim motorom, odnosno TU3A, tj. kako Dalibor navodi, motora čija konstrukcija (a da li i izrada, i materijali koji ulaze u njegov sastav?, npr. tvrdoća karika
vjerojatno su dijelovi isti ili istih karakteristika.
20 godina nisu ispravili grešku brtve glava/blok (inače česta na potpuno aluminijskim motorima)
sumnjam da se išta drugo promjenilo na tom motoru,
osim što su mijenjali paljenje/ubrizgavanje radi zadovoljenja EKO normi.
ali radi se o odličnom motoru koji bi u koncepcijskom pogledu i dalje bio upotrebiv,
da se nije krenulo sa turbo motorima sa što manje kubika.

Zlatko C4 reče da se treba držati onog što proizvođač (vozila/motora) preporučuje, a pošto niko u temi to nije detaljnije obrazložio (osim što su pobrojana preporučena ulja) dole ide moj komentar onog šta je od strane PSA preporučeno za TU3A.
citroen preporučuje TOTAL i Michelin (proizvođači spominjani u uputstvima),
ali koliko nas vozi isključivo na Michelinke?!
to je preporuka Citroena iz raznih motiva, poslovnih, praktičnih jer su testirali na njima aute,
ali kako na auto možemo staviti gumu koja je u tom trenutku bolja od Michelina,
tako možemo staviti i ulje koje nadilazi minimalane Citroenove norme i preporuke.

Pa ću na ovom mestu da postavim pitanje svima onima koji kažu ili budu rekli da ulje gradacije 5W-30 sa sniženom količinom SAPS nije preporučeno za upotrebu u TU3/ET3 - zašto sasvim suprotna stvar piše u servisnom uputstvo iz 2008.?
total kao i ostali razvili su C2, C3, dexos i ostalo, zbog ekoloških zahtjeva.
pretpostavljam da se najčešće radi i uljima nižeg temperaturnog viskoziteta tecljivosti zato,
što ulja viših gradacija (5w, 10w, 15w...) imaju više kem. elemenata u % koje treba smanjiti,
to su ti elementi skračeno SAPS.
gradacije 0w30 ili 5w30 imaju u startu niže postoke (pa su eko prilagodljivija),
ali zato i niže karakteristike koja ulja čine kvalitetna (npr. pa se stvari popravljaju aditivima).

s podmazivačke strane ulja, uvijek će motor imati bolju zaštitu s 10w40 od 5w30.
i kvalitetno estersko sintetsko ulje 10w40 (npr. motul v300) košta 3x više od najčešćih 5w30.
ali tu ne treba miješati jeftina "polusintetska" ulja 10w40,
koja iako mogu imati veću zaštitu od trošenja (viši HTHS) i višu viskoznost na 100°,
neće imati visok indeks viskoziteta zbog čega nisu stabilna na višim temperaturama,
kao potpuno sintetsko estersko ulje 10w40 koje košta 3x više.

DODATAK,
suvremenim motorima kod Citroena preporučaju se niže gradacije zbog karakteristike
pumpabilnosti (podatak MRV u karaktersitikama, treba biti što niži),
kako bi ulje što prije procirkuliralo kroz varijatore faze ventila i turbo punjače.
to je recimo zaheb s alfa romeo twin sprak motorima koji nakon nekoliko godina rade ko dizeli,
jer je svima otišao varijator faze ventila jer vozači i serviseri misle kako je 10w40 "dobro".

interval od 30,000 km za normalne uslove - i da su tu činjenicu ovlašćeni servisi po Evropi mogli da koriste (kao što i jesu) kako bi pomenuto polusintetsko ulje menjali na tom intervalu
auti se rade za vijek trajanja od 7-8 godina, tvornice smatraju da je tada vrijeme zamjene vozila.
predviđeni eksploatacijski vijek otto motora je 200-250 tkm.

Ne tvrdim (niti sam tvrdio) da je inino ulje bolje od totalovog - nego da ti ne znaš da li je totalovo bolje, i da to samo pretpostavljaš, kategorično proglašavajući tu pretpostavku za opšte prihvaćenu istinu, uprkos tome što ju nemaš čime konkretnim potkrepiti.
inače, ina millenium je odlično ulje koje je ina prije 16 god. razvila sa PAO bazom,
zato ima dobar HTHS, visok TBN (protiv starenja ulja)...
ulja su kompromis pa tako da MILLENIUM dobije na jednom mjestu treba izgubiti na drugom,
PAO ulja su agresivna prema brtvama pa je sa aditivima i mješanjem izgubio index viskozonosti,
i na taj način iako u nekim karakteristikama bolje ulje (za neke aute!) od TOTAL 5w40,
ne bi rekao da opravdava cijenu od 80kn na INA pumpama.

Na koja ne-budget ulja misliš koja koštaju 100-120 kn po litri, a koja zadovoljavaju pomenute PSA i ACEA norme? Ili si uzeo u obzir specifične (eventualno sportske) namene?

Što se Mobil 1 tiče - pa i za ESP Formula 5W-30 koje je sasvim odgovarajuće (i koje bi sa obzirom na osobine bilo odličan izbor tj. kompromis), vidim da stoji maloprodajna cena od oko 55 kn za litru.
evo siguran sam da iznad spomenuta ulja MOBIL 1 New Life i Peak Life prelaze PSA norme,
iako to kod njih nije navedeno radi se o uljima koja se stavljaju u Nissan GTR i Toyotu LFA.

ne bi komentirao dučane koji prodaju ulja 50% isod cijene,
imam nekih osobnih doticaja, ako te zanima slobodno se javi na Poruke.

Inače pretpostavljam da je poznato kako je danas i za ulja Mobil 1 serije sasvim diskutabilan udeo PAO u odnosu na vremena kada se proslavio (a što je slučaj i sa npr. totalovim uljima)
danas se ulja rade pretežno hidrokrekiranjem,
zagrijavanjem jeftinih (i manje jeftinih) ulja na visoke °C pod određenima pritiscima,
da se izdvoji kratko lančane molekule kakve su u sintetici koja je direktno derivat nafte (PAO i Ester).
to uopće nije loše rješenje jer su ulja ionako kompromis,
šteta što i nama potrošačima nije pojeftinilo kao proizvođačima.
 

DS9

Active member
Kako bi ti lakše mogao spavati, ostavljam ti da si pokazao ništa (mene i dalje nisi uvjerio u nešto što već ne znam, kao što ni ja tebe nisam niti neću uvjeravati u nešto što znam) i svaka čast na trudu.

Zaključak koji si sam napisao:

Citat:
DS9: Pregled postova
Bottom line - Taj TU3 je toliko fleksibila da nema grešle sa većinom automativnih ulja prisutnih na tžištu, ukoliko se prepororuke PSA široko tumače
je samo primjer toga da ništa konkretno nisi ni sam zaključio nakon tolikog truda, nego samo naveo da gotovo bilo koje namjensko ulje može proći prema normi PSA - a to svi znamo od početka. A moja rasprava s tobom je bila odnos INA - Total ulja u kategoriji INEO ECS ili ekvivalent, ništa drugo ... a tu je situacija (bar meni, a sigurno i mnogim drugima) jasna, sve ostalo što navodiš je puno više od onoga s čime se bavim, te se neću miješati po tom pitanju.
Hvala.

Ti na moje procese spavanja možeš uticati najpre koliko izduvom svog digestivnog trakta, inače bi moglo da se sračuna okvirno, pa ti ostavljam slobodnim da se time baviš ako ti je moje spavanje baš toliko bitno.

Međutim, u ovom što sam boldovao se vidi pogrešno zaključivanje odnosno tumačenje tj. interpretacija izrečenog.

Time takođe i ostalim članovima stavljaš u usta da su isto pogrešno interpretirali, što je za neke od njih sasvim sigurno i netačno.

Jer, nisam rekao da gotovo bilo koje namensko ulje može proći prema normi PSA.

To navesti, a pogotovo čvrsto tvrditi, pa iako bi sa nekom relativno visokom verovatnoćom moglo da se pretpostavi za neka od ulja (npr. Dalibor je to pomenuo za neka od Mobil 1 serije), osim što bi moglo da se upoređuje sa dobijenim normama drugih proizvođača motora, ostaje samo pretpostavka, dok se drugačije ne utvrdi (pisanim odobrenjem/normom ili nezavisnim testovima/analizama),

Dakle, naveo sam tačno ono što si i citirao, odnosno da nema greške sa većinom ulja ako se PSA preporuke široko tumače, a ne da gotovo bilo koje namensko ulje može proći prema normi (tj zadovoljiti normu) PSA.

Već sam u prethodnom postu naveo kako PSA navodi odnos između PSA i ACEA normi, i da to nije isto (dosta toga jeste, ali PSA zahteva zadovoljenje još nekih [svojih] testova).

Zbog toga sam i naveo da je za taj isti motor pre nego je PSA kreirala specifične norme -bile propisane ACEA i API norme, i to tako da su odgovarajuća ona ulja koja zadovoljavaju ACEA A3/B3, ACEA A3/B4 ili ACEA A5/B5 (da ne pominjem API jer bi to dodatno produžilo priču). Uz kasnije preporuke, vidi se da (formalno) mogu biti odgovarajuća i ulja koja zadovoljavaju ACEA C1 i ACEA C2 norme (a mogla bi i ACEA C3).

PSA dakle preporučuje upotrebu (nekih/određenih) totalovih ulja koja sada nose njegovo odobrenje (norma PSA, PSA homologacija), ali PSA daje odobrenja i nekim izvan Total-a, a takođe učestvuje aktivno u članstvu (i diktira norme ) ACEA.

Na kraju krajeva - sa obzirom i na činjenucu da je motor starije konstrukcije, zato sam i naveo da "nema greške sa većinom automativnih ulja" (ako se PSA preporuke široko tumače, kao što rekoh).

Usput, već si mogao da izdvojiš komentare koji nemaju neposredne veze sa servisom TU3 i smestiš ih u odgovarajuću temu ili npr. kreiraš novu temu koja bi se npr. zvala - Zašto jeste bolje (a zašto ne mora biti) koristiti maziva koje preporučuje PSA.

Hvala

***
total kao i ostali razvili su C2, C3, dexos i ostalo, zbog ekoloških zahtjeva.
pretpostavljam da se najčešće radi i uljima nižeg temperaturnog viskoziteta tecljivosti zato,
što ulja viših gradacija (5w, 10w, 15w...) imaju više kem. elemenata u % koje treba smanjiti,
to su ti elementi skračeno SAPS.
gradacije 0w30 ili 5w30 imaju u startu niže postoke (pa su eko prilagodljivija),
ali zato i niže karakteristike koja ulja čine kvalitetna (npr. pa se stvari popravljaju aditivima).

s podmazivačke strane ulja, uvijek će motor imati bolju zaštitu s 10w40 od 5w30.
i kvalitetno estersko sintetsko ulje 10w40 (npr. motul v300) košta 3x više od najčešćih 5w30.
ali tu ne treba miješati jeftina "polusintetska" ulja 10w40,
koja iako mogu imati veću zaštitu od trošenja (viši HTHS) i višu viskoznost na 100°,
neće imati visok indeks viskoziteta zbog čega nisu stabilna na višim temperaturama,
kao potpuno sintetsko estersko ulje 10w40 koje košta 3x više.

DODATAK,
suvremenim motorima kod Citroena preporučaju se niže gradacije zbog karakteristike
pumpabilnosti (podatak MRV u karaktersitikama, treba biti što niži),
kako bi ulje što prije procirkuliralo kroz varijatore faze ventila i turbo punjače.
to je recimo zaheb s alfa romeo twin sprak motorima koji nakon nekoliko godina rade ko dizeli,
jer je svima otišao varijator faze ventila jer vozači i serviseri misle kako je 10w40 "dobro".
Lično, vrlo bih se generalno složio sa onim što je navedeno, s tim što bih pojedine detalje nešto drugačije komentarisao. Uglavnom, deo SAPS će poticati iz nekakvog sastava baznog ulja, ali će takođe velikim udelom zavisiti i od koncentracije (antiwear) aditiva (dakle tipično ZDDP)

Naravno da postoje i (serijska) ulja nižih gradacija (tipa 0W-30) sa višom koncentracijom SAPS tj. nakrkanim antiwear aditivima i modifikatorima viskoziteta da bi bila adekvatna za npr. arktičke uslove (ali upotrebljiva i u umerenom klimatu) - s tim što će ona biti manje rezistentna na pad baznih materija (dakle TBN), od ovih ulja koja razmatramo kao mid/low SAPS. Ova potonja će dakle u praksi moći da izdrže duži interval (a ona koja imaju veći udeo kvalitetnijih baznih grupa, dakle PAO i/ili Estri - najduže).

Btw, manje poznata ;injenica je da koncentracija antiwear aditiva zavisna od koncentracije tzv. detergenata (i obratno) - pa je to primarni razlog zašto klasična sportska ulja moraju da se menjaju na kraći interval. Ona će odlično sačuvati motor onome koji ga više rabi svojom intenzivnom vožnjom nego hladnim startovima i pothlađenim motorom, ali će morati (tj. trebalo bi) češće da ga menja.

ne bi komentirao dučane koji prodaju ulja 50% isod cijene,
Hm, da, - Plattner koji je jedini ovlašćeni zastupnik Exxon-Mobil i u Srbiji koliko vidim prodaje sva ulja Mobil 1 serije po ceni od oko 1300 din za litar, odnosno ne manje od 80 kuna. Definitivno inina najkvalitetnija motorna ulja ne bi smela da prelaze maloprodajnu cenu od 60 kuna.

Šta rade ovi koji prodaju po bitno nižoj ceni, voleo bih da znam, mada bih mogao donekle da pretpostavim. Kako im se dozvoljava da to rade, odnosno kako se ignoriše, mislim da znam za Srbiju, ali mi nije jasno za Hrvatsku. Kada je država motivisana da nešto reši ona će to i učiniti, dotle lov u mutnom. čiji je krajnji rezultat po pravilu veći broj sirotinje.
 

ZlatkoC4

Well-known member
Naravno da postoje i (serijska) ulja nižih gradacija (tipa 0W-30) sa višom koncentracijom SAPS tj. nakrkanim antiwear aditivima i modifikatorima viskoziteta da bi bila adekvatna za npr. arktičke uslove (ali upotrebljiva i u umerenom klimatu) - s tim što će ona biti manje rezistentna na pad baznih materija (dakle TBN), od ovih ulja koja razmatramo kao mid/low SAPS. Ova potonja će dakle u praksi moći da izdrže duži interval (a ona koja imaju veći udeo kvalitetnijih baznih grupa, dakle PAO i/ili Estri - najduže).
Nije mi baš jasan ovaj dio kažeš ulja niže gradacije 0w-30 što dali to znači da smiješ sipati ulje i veće gradacije. Jer na svim ovim novim blu hdi motorima je preporučeno samo 0-30 ? Iako nismo na Artici !
 

vborovic

C5 modifikator
@ DS9 - Ti izgleda imaš problema sa čitanjem, jer selektivno izdvajaš vlastite citate kako tebi odgovara, pa stoga još jednom pročitaj upravo dio koji sam ja citirao od tebe, i vidjet ćeš da ponovno ponavljaš ono što cijelo vrijeme tvrdim ... ja se nemam volje natezati tu s tobom, jer ovo ne vodi ničemu ... za nekoga tko je član foruma 5 godina, i ima čak 9 poruka, od kojih su 6 ili 7 nastale u zadnjih 2 tjedna kako si se zapalio na ovo ulje imaš, vidim da ti pametovanje jako dobro leži ... sam nemaš nikakva istraživanja s kojima bi mogao oboriti ili dokazati bilo čije tvrdnje (uključujući i vlastite) i napadaš sa nekakvim podacima koji su upitni i ponovno, mogu se tumačiti na usko i na široko (što i sam priznaješ, ponovno), ali što ti želiš ovdje dokazati, meni uopće nije jasno. Da si pametan ili stručan, što možda i jesi? Nisam primijetio iz navedenog, jer nemaš nikakav pametan i upotrebljiv zaključak, čak niti nakon zadnje tvoje megalomanske poruke s kojima samo otvaraš raspravu sve šire i želiš dokazati - što? ... samo filozofiranja koja vode ničemu u odnosu na ovu temu.

Ja nisam jedini moderator, i ne moraš se obraćati samo meni da ja nešto napravim, ako netko od drugih zaključi da se ovo treba reorganizirati, samo naprijed, ja ne želim ovo dirati jer bude još ispalo da utječem na slobodu govora ili da nešto cenzuriram.
 

DS9

Active member
Riječ za kraj, s obzirom da je naslov teme "Citroen C3 servis", dajem ti prostor za još jedan odgovor na temu ulja, slobodno napišeš što želiš i misliš, ali ako i dalje budeš inzistirao na raspravi koja nema veze s osnovnom temom, zaključavam temu.
Ti si ovo napisao, pa se čudiš što se tebi obraćam, a sada ne možeš bez drugih moderatora izdvojiti poruke koje nemaju neposredne veze za servisom C3?
Verujem da bi ostali moderatori sasvim pozdravili to, jer neko i treba da uradi.

Inače, kad bih odgovarao na sve nesuvislo što si izrekao, to ne bi imalo veze sa temom, Na samom početku nalaziš za shodno da navedeš kako ovo nije periodična tablica nego citroen forum - a kada se raspravlja o nečemu što ima vrlo veze sa PSA odnosno Citroenom, ti to proglašavaš i za megalomanske poruke i filozofiranje, između ostalog.

Da te dalje citiram i odgovaram zaista više nema smisla.

***

Nije mi baš jasan ovaj dio kažeš ulja niže gradacije 0w-30 što dali to znači da smiješ sipati ulje i veće gradacije. Jer na svim ovim novim blu hdi motorima je preporučeno samo 0-30 ? Iako nismo na Artici !
Ne, odnosno ne za blue HDi. Za njega je vrlo jasno da se isključivo zahteva PSA B71 2312 tj. Ineo First (i slično koncipirana ulja koja imaju to odobrenje).

To što sam naveo se odnosi na slučaj kada motora zahteva (ili mu je pogodno) ulje po npr. ACEA A3/B4 (koja dakle imaju veći HTHS) pa bi došlo u obzir upotrebiti ulje iz 0W-30 gradacije, koje je i Full SAPS.

Tipičan primer bi bio recimo donje totalovo ulje i ono bi moglo biti u određenim slučajevima odličan izbor za neke motore (koji nemaju FAP/DPF). Za blue HDi ne dolazi u obzir, kao ni za bilo koju varijantu sa DPF/FAP.

Za TU3A, sa druge strane, lako bi moglo da se uspostavi idealnim.

[ame]http://www4.total.fr/asia-oceania/australia/Technical%20Data%20Sheets/TOTAL/TOTAL%20Automotive/01%20-%20Passenger%20Car%20Engine%20Oil/03%20-%20Full%20Synthetic/QUARTZ%209000%20ENERGY%200W30%200114.pdf[/ame]
 

djurok48

Member
da ne otvaram novu temu
danas odrađen servis ( ne u ovlaštenom C servisu)
- ulje Quartz INEO First 0W - 30
- svi filteri
- nadoljevanje adblue-a

a da C3 1,6 bluehdi 55 kw prva reg.2017.god

zadovoljan
sve skupa 800,00 kunića
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
Možda da otvoriš posebnu temu za svoj automobil, pa da ti bude kao nekakav dnevnik održavanja ;)
 
Na vrh