Aksiomi kod kupovine automobila. Važno!!!

Zmix

New member
Saveti prilikom kupovine automobila.

Pored uvida u servisnu knjizicu a pre prikljucenja uredjaja za dijagnostiku u servisu, dobro je izvrsiti pregled:

Karoserija:

- nejednaki zazori između školjke automobila i vrata (kao i haube) govore o ozbiljnim deformacijama karoserije usled udara. Dobro obratite pažnju na njih – svi trebaju biti isti.

- često su tragovi velikih oštećanja vidljivi kada se automobil podigne dizalicom u servisu – ukoliko je bilo ispravljanja karoserije ovde je to teže sakriti.

- ako spazite varove na karoseriji ovo je znak da su delovi karoserije naknadno spajani jer se u proizvodnji limovi spajaju tačkastim zavarivanjem, pa se varovi ne vide.

- dobro je potražiti oznake proizvođača na farovima, žmigavcima i staklima – originalno ugrađeni delovi imaju znak proizvođača automobila na sebi.

- otvorite gepek i podignete tapacirung. Pored rezervnog točka, ovde se obično mogu videti i deformiteti nastali usled udarca od nazad, jer je u tom bunkeru teško bilo šta peglati a da ne ostanu vidljivi tragovi.

- nema šanse da auto star 5-6 godina nema ni jednu ogrebotinu ili oštećenje od kamenčića. Ako je takav, znači da je komplet prefarban a to najčešće znači da je bilo većih oštećenja ili je čak sastavljen od 2 automobila.

- nikad ne kupujte prljav auto, niti to radite po mraku. Izgovor da vlasnik nije stigao da ga opere jer nije mislio da ga prodaje kada ste vi slučajno naišli je najčešće varka da se ne primeti loše odrađen limarsko-farbarski posao.

Kabina:

- istrošenost obloga papučica uvek govori o intezivnoj upotrebi. Isto tako i potpuno nove obloge po pravilu ukazuju da je prodavac to hteo da sakrije.
- istrošenost tapacirunga sedišta, a posebo vrata, govore o intezivnoj upotrebi automobila.

- vozila državnih službi često se voze u 2 ili čak 3 smene, pa godište nije najbitniji pokazatelj. Ipak, ukoliko je kilometraža “nabijena” na autoputu, motor je verovatno u mnogo boljem stanju nego ako je vozilo prešlo manje, ali u gradu, na kratkim relacijama.

- povećan zazor na šarkama vozačevih vrata nedvosmisleno govori o intezivnoj upotrebi i nepovoljnim kratkim relacijama. Usled trenja “štift se pojede” i vrata malo “padnu” prema zadnjem delu vozila.

- obloga volana može biti izlizana ili zategnuta na vrhu, pre svega zbog vožnje po gradu.

Motor:

- savremeni dizel motori sa direktnim ubrizgavanjem (oznaka HDi, TDI, CRDi, CDI, JTD...) troše manje i agilni su poput benzinaca, međutim, zahtevaju gorivo visokog kvaliteta! Ovakvi motori imaju mnogo više problema sa našim gorivom nego motori klasične koncepcije – naš Euro dizel nije ravan evropskom. Dovoljan dokaz takvoj tvrdnji jeste nepriznavanje velikog broja kvarova u garantnom roku od strane proizvođača upravo iz ovog razloga. OD PRE 6 MESECI JE DIZEL BOLJEG KVALITETA!

- motori sa turbinama po pravilu imaju bolje pogonske karakteristike, ali je turbina deo koji se takođe upotrebom troši i nakon određenog vremena traži reparaciju. Turboprehranjivani motori su jače termički i mehanički opterećeni i imaju više delova, pa su generalno zahtevniji za održavanje.

Test stanja turbine: skinite crevo usisnog voda na mestu turbine. U slučaju da u crevu ima ulja ili čađi (kod motora sa recirkulacijom), remont turbine je blizu.

- boja izduvnih gasova, odnosno, izlazne cevi izduvnog lonca (auspuha), može pružiti informaciju o stanju motora. Ukoliko je dim sive boje, sagorevanje je loše, odnosno nepotpuno, pa dolazi do isparavanja nesagorelog goriva u izduvnoj cevi (sličan mehanizam se koristi u tenkovima za pravljenje dimne zavese). Ukoliko je dim crne boje, postoje problemi sa povećanom potrošnjom ulja. Motor sa dobrim sagorevanjem ne bi trebao da ima vidljiv dim na izduvu, no pri tom treba isključiti vremenske prilike niskih temperatura kada se vidi vodena para.

- u slučaju da je silikon na spojevima motora (kartera ili glave sa blokom) crvene boje, ili ne daj bože providan, motor je otvaran, a za to je postojao jak razlog – fabrički silikon je bele boje.

- jedan od najskupljih delova koji vam može upropastiti završenu kupovinu je pumpa za gorivo. Da bi ste je isprobali, pritisnite gas skoro do kraja, pa ako nema ravnomernog razvoja zvuka, nego motor ubrzava obrtaje u trzajima, pumpa nije ispravna.

- pregled motora treba obavezno da uključi merenje stepena sabijanja (kompresije) i vizuelni pregled svećica. Èak i relativno nove svećice lako odaju da li se motor pregrevao, da li prekomerno troši ulje i kakvo je sagorevanje. Posredno mogu ukazati i na probleme sa ubrizgavanjem goriva, odnosno, karburacijom. Potrošen motor zahteva skup popravak. Bilo kakvo kucanje ili škripanje iz prostora za motor treba definisati - od škripavog remena, što je banalno, do potrošene servo pumpe ili poderanog ležaja na kolenastom vratilu što već nisu bezazlene stvari.

- obavezan je i pregled čepa za ulje, beličasta emulzija znači prodor vode u motorno ulje. Kompenzaciona posuda za hladjenje i tečnost za hladjenje ne smeju imati tragova ulja koji ukazuju na prodor ulja u sistem za hladjenje.

Transmisija:

- menjač i kvačilo su osjetljivi sklopovi. Za klasično kvačilo je poznat jednostavan test - ubaciti u direktnu brzinu i lagano pustiti kvačilo. Ako se motor ne ugasi, kvačilo je potrošeno i traži zamenu. Svako krčanje iz menjača, lagani udarci prilikom ubrazanja ili usporenja govore o istrošenosti zupčastih snopova i/ili sinhronih prstenova.

Oslanjanje:

- istrošenost amortizera bitno utiče na “držanje” puta. Ukoliko su amortizeri loši, potrebno ih je zameniti, a to košta. Stoga, proverite amortizere pre kupovine i to tako što ćete svojom težinom potisnuti karoseriju prema jednom točku i pustiti. Karoserija bi trebala da se vrati u početni položaj i da se odmah zaustavi.

- ukoliko je automobil prešao ispod 80.000 km amortizeri bi trebali biti originalni, iz prve ugradnje.

- takodje, ležaje proverite tako što ćete uhvatiti gumu kao volan u položaju "15 do 3" ili "10 do 2" (kako vam više odgovara) i cimajte točak. Ako ima "lufta", otišli su ležajevi točka.

Pneumatici:

- ukoliko su pneumatici istrošeni više sa jedne strane, trap nije dobro centriran ili u njemu postoje zazori.

- potrošenost pneumatika je dobar indikator verodostojnosti pokazivanja brojača kilometara. Njihova kupovina je i veliki izdatak, a kupovina dobrih je još veći. Pneumatici su ključni elemenat za sigurnost vožnje i pogrešno mesto za štednju. Proverite DOT broj (trocifreni broj gdje su prve dve cifre sedmica u godini, a zadnja predstavlja godište). Odnos potrošenosti pneumatika i godište vam daje dobru ideju koliko je vozilo prelazilo godišnje. Pneumatici gube na kvalitetu starenjem, te pneumatik star 7-8 godina nije bezbedan bez obzira na broj predjenih kilometara ili stanje profila - planirajte kupovinu novih.

Ponašanje u vožnji:

- probna vožnja je kod polovnih vozila daleko važnija nego kod novih. Pored ponašanja motora, u njoj se mogu osetiti rad menjača, spojnice (kvačila), kočnica, upravljača, ležajeva... Stoga, obratite pažnju na reakcije vozila i načuljite uši.

- evo malog testa za elemente oslanjanja: na ravnom delu dobrog puta ubrzajte vozilo do nekih 50 km/h, pritisnite papučicu kvačila, pustite volan i polako kočite do zaustavljanja. Ukoliko auto ne povuče na stranu, već se zaustavi u pravcu, trap je u dobrom stanju. U suprotnom, postoje zazori ili treba da se uradi optika (centriranje) trapa.

- obratite pažnju i na paljenje signalnih lampica. Lampica vazdušnih jastuka treba da se upali pri davanju kontakta i potom da se ugasi posle nekoliko trenutaka. Ali, obratite pažnju da se lampice za AIR BAG, ABS i ostale ne gase istovremeno! Ukoliko je to slučaj, sva je prilika da je neko intervenisao ispod instrument table i spojio ih na isti vod. Svaka lampica ima svoj trenutak koji je definisan završavanjem testa koji sprovodi računar. Servisi sa dijagnostičkim jedinicama u prilici su da vam daju informaciju o jastucima koji su aktivni u njegovoj memoriji, kao i stanju ostalih sistema.

- ukoliko je vetrobran u lošem stanju vidljivost je smanjena, pogotovo noću. Proverava se tako što se kroz staklo pogleda u neki izvor svetlosti i ako se pojavi venac oko izvora, znači da će vetrobran praviti dosta problema noću kada vam u susret dolaze druga vozila. To je dobar pokazatelj i o kilometraži automobila.

Ostali saveti:

ispitajte o održavanju auta. Obratite pažnju šta je njemu kao vlasniku bilo bitno, a šta nije. Onima kojima je bitnije da imaju 500 W ozvučenja u kabini nego da promene ulje u menjaču posle dve-tri godine svakako nisu za preporuku. Oni koji su loše održavali auto ili se iživljavali na njemu uvek mogu da se "uhvate" u laži.

- sve češće su priče od prodavaca kako je auto prethodno kupljen od "dede koji ga je vozio samo u aprilu kada ne pada kiša", ili "moja tetka mi ga je prodala kada je umro teča, a auto je stajao dve godine". Nemojte nasedati na takve priče.

- oni koji neće da idu kod majstora na proveru su za izbegavanje, ali i oni koji mnogo pričaju i prave se ekstra uslužni takodje mogu biti sumnjivi. Ako postanete previše ljubopitljivi umeju da počnu da vas ismevaju ("Brate, nije ovo nov auto, nemoj to da me pitaš... Šta mi izigravas Stevu Žigona...") ne bi li prestali da ih pitate - oni su takodje za izbegavanje.

- prilikom kupovine automobila koji imaju kodirani ključ i "imobilajser", obavezno tražite od vlasnika i rezervni ključ (obično je crvene boje) koji sadrži kod. To će vam pomoći da kasnije po potrebi izradite rezervni ključ i kodirate ga. Ukoliko se ključ ne kodira, sa njime je moguće otključati vrata ali ne i startovati motor, što baš i nije od velike koristi.

- leti je lako proveriti funksionisanje klimatizacionog sistema, ali kada su temerature niže od 15 C, teško je reći odakle potiče hladan vazduh u kabini. Postoje dva testa za proveru rada klime. Ako je dovoljno vlažan vazduh toga dana, pustite da vam se tokom vožnje zamagle stakla, a zatim uključite klimu na najhladniji stepen. Ako klima pravilno funkcioniše, trebalo bi da odmagli stakla, zato što je vazduh klime suv. Ukoliko vremenski uslovi za ovakav test nisu odgovarajući, uvek ostaje drugi način, kojim doduše ne možete proveriti stanje rashladnog gasa u sistemu (čija dopuna nije toliko skupa), ali možete proveriti funkcionisanje kompresora. Upalite auto, i pustite malo da radi, obratite pažnju na zvuk motora (tj. na ler gas) i na broj obrtaja. Kada uključite klimu, posle nekoliko trenutaka bi trebalo da se promeni broj obrtaja (zbog konzumacije energije od strane pokrenutog kompresora klime). Takođe, ispod otvorene haube trebalo bi da se čuje zvuk "da cakne". Tada ste sigurni da bar kompresor radi, što je i najskuplji deo sistema klimatizacije.

- u najvećem broju slučajeva, kada automobil ima kuku znači da je vukao prikolicu, a to opet znači da je motor bio dodatno opterećen. Taj podatak je naročito bitan za motore manje snage i turbodizele zbog dodatnog opterećenja koje trpi turbina.

Boja izduvnih gasova

Jednostavna provera. Upalite motor i pustite ga da radi 5 min u leru. Za to vreme zagledajte motorski prostor, osluskujte rad, ...
Posle tog vremena neka neko samo naglo doda gas. Ako izduvni dim ne promeni boju - sve je OK sa sagorevanjem.
- preporuka je da uvek prvo pustite vlasnika da vas provoza da vidite kako vozi, kako se ponaša, detaljno ga ispitajte o održavanju auta. Obratite pažnju šta je njemu kao vlasniku bilo bitno, a šta nije. Onima kojima je bitnije da imaju 500 W ozvučenja u kabini nego da promene ulje u menjaču posle dve-tri godine svakako nisu za preporuku. Oni koji su loše održavali auto ili se iživljavali na njemu uvek mogu da se "uhvate" u laži.

Pređena kilometraža

Najčešća stavka od koje većina kupaca polovnih automobila kreće je pređena kilometraža. Nažalost, retki su oni koji prodaju vozila koja nemaju baždarenu kilometražu, što iz pozicije kupca nije lako dokazati, a još teže je otkriti koliko je željeni automobil zapravo „prešao“ kilometara. Iako ne postoji čarobni štapić koji će rešiti ovu muku, postoje neka pravila čijom primenom možete smanjiti rizik kupovine na minimum.
Pređenu kilometražu je praktično nemoguće utvrditi, ali je pomoću najmodernije dijagnostike moguće okvirno proceniti da li je vozilo za svoj datum proizvodnje prešlo više ili manje kilometara od proseka, kao i to da li je bilo nekih ozbiljnijih intervencija. Od svega je najlakše utvrditi da li je automobil bio havarisan, jer se specijalnim instrumentima brzo utvrđuje debljina laka, koja mora biti jednaka na svim delovima karoserije.
Za neke marke automobila postoji „elektronska istorija“, pa se za samo nekoliko sekundi može preko računara proveriti da li je ponuđeni automobil servisiran u ovlašćenim servisima. Sa druge strane, kupovinu na auto-placevima preko preprodavaca ili preko vlasnika koji ne dozvoljava da se automobil pre kupovine transportuje do ovlašćenog servisa, treba zaobići u najširem luku.

Kupovina „stranca“

Ako kupujete automobil koji je uvezen iz Evrope, budite sigurni da je prešao dosta kilometara u raznim vremenskim uslovima i da takva vozila sigurno traže manja ili veća ulaganja. Tako su uvozni automobili sa benzinskim motorima uglavnom prešli 15.000 kilometara, za razliku od onih sa dizel agregatima, koji najčešće imaju dvostruko veću kilometražu. Međutim, u balkanske zemlje se mahom uvoze modeli koji su „pregazili“ daleko više kilometara, ne bi li i cena bila što niža. Zbog svega navedenog, trebalo bi da znate da je od pređene kilometraže mnogo važnije od koga kupujete automobil, kako biste mogli da proverite stanje motora u ovlašćenom servisu. Suština leži u odgovoru na pitanje koliko je još ostalo „života“ u motoru, a ne koliko je motor do sada pregurao.
Zbog toga, u ovlašćenom servisu pitajte u kakvom je stanju motor, da li je uskoro potrebno nešto zameniti i koliko je okvirno ostalo do generalnog servisa. Moderniji dizelaši imaju turbo punjače, koji u proseku traju znatno manje od motora, pa treba prekontrolisati stanje turbine, koja će vam biti odličan reper za pravo stanje automobila. Jednako važno je da proverite stanje trapa, jer su moderni sistemi oslanjanja veoma nežni i skupi. Gledanje u papučice, obruč upravljača ili ispod presvlaka sedišta, preprodavcima automobila ne predstavlja problem, jer se sve to da zameniti za nekoliko sati. Prljav motor ne treba da vas brine, već agregati koji izgledaju kao da su juče izašli iz fabrike, jer gotovo sigurno upućuju na prevaru. Ukoliko se automobil ne nalazi u elektronskom centralnom registru, ne možete biti sigurni u njegovu kilometražu. Ali, zato možete biti sigurni da taj automobil nije održavan u ovlašćenom servisu, što ni pod razno nije prednost.

Realna vrednost dodatne opreme

Ako želite da za što manje novca dobijete što više opreme, sigurno ćete loše proći. Primera radi, predimenzionirane alu-felne mogu da znače da je trap vozila bio dodatno opterećen, što iziskuje nove troškove, kao i mogućnost da je bivši vlasnik automobil koristio za dokazivanje i brzu vožnju, što sigurno nije garant dugog veka vozila. Sportski, kožni obruč upravljača svakako lepo izgleda, ali je najverovatnije tu zbog čiste računice, jer se vlasniku posle udesa nije isplatilo da kupi originalni upravljač sa predviđenim vazdušnim jastukom. Veliki spojleri, obrvice i drugi sportski detalji takođe ukazuju na to da je vlasnik voleo brzu vožnju ili pak da je urađen čiptjuning, koji takođe može znatno da smanji životni vek motora, menjača i pogonskih osovina.

Klima je najvažnija stavka

Klima-uređaj je veoma cenjen i potreban, pa je to deo opreme koji bi trebalo da zahtevate iz prostog razloga što ćete i kasnije moći lakše da ga prodate. Elektronski sistemi poput ABS, EBD, a posebno ESP, koje imaju samo noviji i skuplji modeli, vam mogu spasti život, isto kao i bočni vazdušni jastuci i zavese. S druge strane, moćni audio-uređaji vrede vrlo malo i ne podižu cenu vozila, kao recimo kožna sedišta, koja izgledaju lepo, ali su teška za održavanje. Automobil koji ima podešavanje sedišta po visini ili podešavanje upravljača po visini i dubini, zaslužuje da mu se da prednost, jer će u njemu jednako udobno moći da upravljaju osobe različite građe, što je kod nas posebno važno, jer na celu porodicu i nekoliko vozača u kući dolazi samo jedan automobil. I još nešto, obavezno obratite pažnju na stanje pneumatika, jer je to jedna od najvažnijih provera vlasnika. Drugim rečima, ko štedi na gumama, štedi i na održavanju automobila, tako da takav automobil treba da zaobiđite u najširem krugu.

Savet plus

Utvrdite da li je sve ispravno. Da biste ovo utvrdili, najbolje je da napravite kraću i oštru probnu vožnju. Najbolje je da sa sobom povedete vlasnika istog modela, jer će on moći da prepozna sve nedostatke. Ukoliko nijedna signalna lampica ne svetli po startovanju motora, to ne znači da su svi uređaji ispravni, jer naši preprodavci namerno vade sijalice, kako bi sakrili eventualne nedostatke. Željeno vozilo obavezno preparkirajte nekoliko puta, da biste utvrdili da li servo-upravljač funkcioniše kako treba. I na kraju, zapamtite da u toku vožnje ne puštate muziku, kako biste mogli da registrujete šumove, koji ukazuju na dotrajale komponente vozila.
 

darekb

New member
Hvala na iscrpnom i korisnom tekstu!
Nažalost, ja sam naučio na teži način(ne sa Citroenom) tak da sad pušem i na hladno.
 

RI-C3

New member
nisam ovaj tekst vidio do sada
odlično,super korisno!
i ja imam polovni auto i baš ču provjeriti neke stvari što ovdje pišu.
odličan tekst,sve na jednom mjestu!!!:palac-gore::palac-gore:
 

RI-C3

New member
piše ovdje da na farovima i žmigavcima ima neki znak da su originalni djelovi.
Ali ja nigdje ni na jednom faru ne vidim znak??
Kakav znak bi trebao biti na farovima??Znak citoena ili nešto drugo??
 

zujo

New member
Oprez, provjerite je li brojač kilometara 'hakiran'!

U HAK-u savjetuju da prilikom kupovine rabljenog vozila tepotvrdu Centra za vozila Hrvatske i analizirate podatke, te da servisnu knjižicu provjerite u ovlaštenom servisu te zatražite dijagnostičku obradu.

http://www.net.hr/auti/page/2012/02/17/0681006.html?pos=n0



Potvrda o stanju brojača kilometara na redovnim tehničkim pregledima

Pri svakom redovnom tehničkom pregledu vozila u Republici Hrvatskoj stanje kilometraže se upisuje u računalo i evidencija o ovim zapisima se po broju šasije vozila vodi godinama unazad (najviše do pet godina). Stanice su u mogućnosti, svakoj zainteresiranoj stranci koja se identificira važećim osobnim dokumentom i doveze vozilom ili pristupi bez vozila, ali donese originalnu prometnu dozvolu ili knjižicu vozila, izdati Potvrdu o stanju brojača kilometara na prethodnim redovnim tehničkim pregledima (primjer). Za svega 25 kn (PDV uključen) možete isključiti svaku mogućnost prijevare potencijalnog prodavača o stanju kilometraže.

http://www.cvh.hr/cvh/potvrde-o-prijedenoj-kilometrazi.aspx
 
Na vrh