Ovjes na C5 2004-2008 - par općih pitanja

dboC5

New member
Pozdrav svima,
unatrag skoro dvije godine vozim 2006 C5 2.0 HDi ručni mjenjač, 320.000 km.

Bilo je problema, zasad skoro sve riješeno, zanima me par stvari vezano za ovjes ako netko zna.

1. Uzmemo dvije C5 limuzine, jedna ima sport opciju, druga nema - jesu li one u standardnom modu identične u vožnji? Ili je standardni mod na modelima sa sport opcijom drugačiji?

2. Je li standardni mod jednak na limuzinama i karavanima?

Pitam to zato jer sam nedavno probao karavan i ovjes je bio ugodniji nego na mom autu. Ako bi ti ovjesi trebali biti isti, je li onda moj auto tvrđi jer su mi kugle prestare?

Što se ovjesa tiče, sve funkcionira dobro, razina tekućine je uredna, zamijenio sam ležajeve na stražnjim rukama jer su škripali. Ako je za vjerovati prethodnom vlasniku, jedna kugla straga je mijenjana, ali ne znam kada.

Hvala na odgovorima :)
 

Jovan Avramovic

Well-known member
D dboC5

Koliko ja znam, iz svog iskustva, nije isti osecaj u voznji, jer onaj koji ima sport dugme je Hydroactive 3+ sa 6 bombi, dok onaj koji nema je obican Hydroactive 3 sa 4 bombe.

Imao sam i jedan i drugi, oba su bila iz iste generacije. Meni licno je nesto mekaniji bio obican H3.

Ako nisu nikad menjane bombe posle toliko godina i 320.000km moguce je i da su "postale tvrdje".

Sto se karavana tice MISLIM da se samo na zadnjem delu se razlikuju bombe, tj. pritisci u istima.
 

konaroast

Citroenist
Donator foruma
Pozdrav svima,
unatrag skoro dvije godine vozim 2006 C5 2.0 HDi ručni mjenjač, 320.000 km.

Bilo je problema, zasad skoro sve riješeno, zanima me par stvari vezano za ovjes ako netko zna.

1. Uzmemo dvije C5 limuzine, jedna ima sport opciju, druga nema - jesu li one u standardnom modu identične u vožnji? Ili je standardni mod na modelima sa sport opcijom drugačiji?

2. Je li standardni mod jednak na limuzinama i karavanima?

Pitam to zato jer sam nedavno probao karavan i ovjes je bio ugodniji nego na mom autu. Ako bi ti ovjesi trebali biti isti, je li onda moj auto tvrđi jer su mi kugle prestare?

Što se ovjesa tiče, sve funkcionira dobro, razina tekućine je uredna, zamijenio sam ležajeve na stražnjim rukama jer su škripali. Ako je za vjerovati prethodnom vlasniku, jedna kugla straga je mijenjana, ali ne znam kada.

Hvala na odgovorima :)
Ovi ovjesi sa Sport tipkom su Hydractive H3+ a bez tipke su Hydractive H3. Broj 3 je zbog treće generacije. H1 i H2 su bili u XM-u i Xantiji.

H3 ima po jednu kuglu na svakom kotaču, a H3+ ima isto tako samo na svakoj osovini ima po još dodatnu kuglu. Ta dodatna kugla uključivanjem/isključivanjem u krug ovjesa povećava ukupan volumen plina koji sudjeluje u federiranju i zbog toga auto ukupno postaje mekši. Amortizerski dio ovjesa se nalazi samo u dnu kugli koje su na kotačima, te središnje kugle su samo spremnici tlaka.

Kompjuter ovjesa na temelju ulaznih podataka auta (brzina kretanja, intenzitet pritiskanja papučice gasa, kut i brzina okretanja volana, brzina kretanja ovjesa preko senzora visine na balans štangi) određuje kada će se taj dodatni volumen/tlak plina uključiti/isključiti u rad ovjesa.
Kada se stisne tipka Sport, te središnje kugle rade pu drugačijem scenariju zbog čega auto postaje manje ljuljav.

Recimo da je auto sa H3+ ovjesom 20% udobniji i istovremeno 20% stabilniji (manje ljulja).

Karavani su općenito nešto tvrđe podešeni, limuzine bi trebale biti udobnije. Kada se karavan natovari onda se dođe na razinu limuzine.

Imao sam samo karavane i H3 i H3+, tako da nemam izravnu usporedbu sa limuzinom, ali kada ih usporedim H3+ je nekako više "zalijepljen" za cestu. I nekako ovisiš o kompjuteru kada će uključiti/isključiti te srednje kugle. H3 je ajmo reći ujednačeniji i sa vremenom se naučiš na reakciju ovjesa jer je uvijek jednaka.

Kod H3+, s obzirom da dobiva informaciju o radu ovjesa sa senzora visine, je jako važno da ona plastična polugica nema luft il da je minimalni. Ja sam recimo osjetio veliku promjenu u radu ovjesa kada sam promijenio te polugice.
Čisto primjera radi, jedan mm pomaka na tom senzoru ispadne oko dva cm pomaka na kotaču. Kada nije usklađeno, kugle se uključuju/isključuju u krivo vrijeme. Nije ništa kritično, ali ja sam osjetio razliku.

Ovo što si spomenuo udobnost karavana u odnosu na limuzine, gdje si osjetio razliku?
 

dboC5

New member
Hvala na odgovorima, dakle ne treba očekivati da će se inače isti auti, no s razlikom H3 i H3+ u ovjesima ponašati jednako u standardnom modu.

Također, H3 bi trebao biti mekši ako je ispravan. To mi je dobra vijest.

Karavan kojeg sam vozio je mekše odnosno manje osjetno prelazio i preko manjih i većih neravnina. To znači da bi moj auto ako je ovjes ispravan trebao biti barem toliko mekan. A nije... Pri većoj brzini na autoputu ima onaj osjećaj "plovidbe", i generalno je udobniji od nekih drugih auta s klasičnim ovjesima koje povremeno vozim, no manje neravnine recimo "lupkaju" a i veće dosta "zuknu" cijeli auto. Nema nigdje luftova na sponama ni kuglama.

Također primjećujem na svom autu da ako prelazim preko strmijeg ležećeg policajca, ulazak na prepreku je OK, ali ako sam malo prebrz onda se pri silasku čak čuje i udarac kako su amortizeri brzo vratili kotače natrag....
 

konaroast

Citroenist
Donator foruma
Također, H3 bi trebao biti mekši ako je ispravan. To mi je dobra vijest.
H3 bi trebao biti tvrđi, ali ujednačeniji u reakcijama.

Karavan kojeg sam vozio je mekše odnosno manje osjetno prelazio i preko manjih i većih neravnina. To znači da bi moj auto ako je ovjes ispravan trebao biti barem toliko mekan. A nije... Pri većoj brzini na autoputu ima onaj osjećaj "plovidbe", i generalno je udobniji od nekih drugih auta s klasičnim ovjesima koje povremeno vozim, no manje neravnine recimo "lupkaju" a i veće dosta "zuknu" cijeli auto. Nema nigdje luftova na sponama ni kuglama.
Koji je tvoj ovjes na kraju? H3 ili H3+?
I jel imaš limuzinu ili karavan?

Također primjećujem na svom autu da ako prelazim preko strmijeg ležećeg policajca, ulazak na prepreku je OK, ali ako sam malo prebrz onda se pri silasku čak čuje i udarac kako su amortizeri brzo vratili kotače natrag....
Da, nažalost taj fenomen je prisutan. Zbog plinskog federa u kugli karakteristika Citroen hidraulike je po prirodi progresivna, a ne linearna kao kod čeličnog federa i tu se nakupi puno energije koja se naglo otpusti kod silaska sa ležečeg a karoserija je već otišla gore i smanjio se koristan prostor rada ovjesa tj. negativni hod. Bavio sam se tom problematikom jedno vrijeme i nisam do kraja uspio skužiti dođe li do hidrauličkog udara ili cililndar udari u kraj hoda na kućištu. Čak sam malo pokušavao sniziti predni kraj da ostavim više mjesta za negativni hod, ali bezuspješno jer zapravo ne možeš ništa mijenjati na visini bez da se negativno osjeti na geometriji. Počne lupati volan i sl. I ostane manje pozitivnog hoda na raspolaganju, tako da imaš još više nedostataka kod spuštanja.

Sličnu sam stvar osjetio kada sam bio na probnoj vožnji C4 Cactusa sa PHC-om ali je udarac bio na stražnjoj osovini. Isti scenarij, brži prolazak preko ležečeg. Nisam imao priliku isprobati bi li se isto događalo da je natovaren. Trebalo bi biti drugačije jer bi se smanjio pozitivan hod ovjesa a povećao bi se negativan hod. C4 Cactus kada je prazan i onako malo visi na naprijed, što je i prirodno za auto sa čeličnim ovjesom bez samonivelacije.
 

Jovan Avramovic

Well-known member
D dboC5 To za prelazak preko lezecih i tockovi koji "spadnu" naglo je normalna pojava, moj C5 sa novim kuglama je apsolutno isti takav, meni je u toj situaciji bitno samo da ja ne osetim taj prelazak preko lezeceg, sto i ne osetim, ali se cuje taj ruzan zvuk "padanja" tockova. Zanimljivo je da kod starih Citroena (CX) to nisam primetio da se dogadja, tj. u jako retkim slucajevima i jako retko kad.
Mada je konaroast konaroast mnogo bolje objasnio pojavu.

Bice da je taj tvoj C5 se malo "stvrdnuo" s kilometrazom i godinama, kupi mu nove bombe, zasto ne.
Ali i sa novim bombama Citroeni se ne snalaze na neravninama, tj. zavisi na koje neravnine si ti tacno mislio. Recimo put koji se raspada, dosta ostrih rupa i zakrpa sa Citroenom od 60km/h ili vise preletim preko takvog puta i ne oseti se apsolutno nista, ali kada se desava da tockovi upadaju neizmenicno u ostre rupe i zakrpe pri manjim brzinama onda je bolji svaki iole udobniji auto sa oprugama. Nekako imam utisak kao da se hidraulika "zbuni" i auto se nekako cudno "strese".
Prelasci preko lezecih sa Citroenom su bolji od bilo cega drugog sa cime sam se susreo.
 

konaroast

Citroenist
Donator foruma
D dboC5 To za prelazak preko lezecih i tockovi koji "spadnu" naglo je normalna pojava, moj C5 sa novim kuglama je apsolutno isti takav, meni je u toj situaciji bitno samo da ja ne osetim taj prelazak preko lezeceg, sto i ne osetim, ali se cuje taj ruzan zvuk "padanja" tockova. Zanimljivo je da kod starih Citroena (CX) to nisam primetio da se dogadja, tj. u jako retkim slucajevima i jako retko kad.
CX dolazi iz vremena kada su ceste općenito bile u puno lošijim uvjetima te ukupno ima puno više hoda ovjesa i veći volumen kugli (450cm3 na prema 385cm3) i zbog toga je progesivnost zračnog federa bila manje oštra. Ali je i više ljuljao oko osnovnog položaja. Nekim ljudima je znalo biti zlo u vožnji. C5 je auto za moderne uvjete gdje ovjes treba biti vrlo kontroliran oko osnovnog položaja i još je ukupni dostupan hod je manji. Prelaskom preko relativno visokog ležećeg potroši se puno dostupnog pozitivnog hoda kojeg dočeka oštrija krivulja progresivnosti koja to sve naglo vrati nazad.
Rješenje bi bilo umekšavanje prednje osovine u pravom trenutku uz otvrdnjavanje stražnje osovine da auto ostane ravniji (da nos ne skoči toliko gore),
ili dodavanje tereta na prednju osovinu.

Koliko znam, jedino je Mercedes to riješio sa sustavom Magic Body Control koji skenira cestu ispred auta i pripremi ovjes na reakciju. Kasnije je Audi istu tehnologiju primjenio na A8 AI.

Porsche također ima nešto slično sa Active Ride Suspension i kinezi sa Nio ET9 SkyRide, ali su oba sustava u osnovi reaktivna, te ovise o pravoj kalibraciji na testnom poligonu, kao i Citroen.
Bice da je taj tvoj C5 se malo "stvrdnuo" s kilometrazom i godinama, kupi mu nove bombe, zasto ne.
Ali i sa novim bombama Citroeni se ne snalaze na neravninama, tj. zavisi na koje neravnine si ti tacno mislio. Recimo put koji se raspada, dosta ostrih rupa i zakrpa sa Citroenom od 60km/h ili vise preletim preko takvog puta i ne oseti se apsolutno nista, ali kada se desava da tockovi upadaju neizmenicno u ostre rupe i zakrpe pri manjim brzinama onda je bolji svaki iole udobniji auto sa oprugama. Nekako imam utisak kao da se hidraulika "zbuni" i auto se nekako cudno "strese".
Prelasci preko lezecih sa Citroenom su bolji od bilo cega drugog sa cime sam se susreo.
Moderna hidraulika koja je na McPherson-u nažalost ima problem sa trenjem u cilindru i zbog toga slabije reagira na te udarne stvari pri nižim brzinama. Više joj leže valovi, a to ti je zapravo vožnja po autoputu.
 
Posljednje uređivanje:

dboC5

New member
konaroast konaroast imam limuzinu 2006 2.0 HDI sa H3 hidraulikom i ručnim mjenjačem. Relativno svježu usporedbu imam jedino s 2.0 HDI karavanom automatikom koji nije bio natovaren. Sad mi je totalno isparilo je li bio H3 ili H3+ ali vozio sam ga sigurno u standardnom... Činio mi se da bolje hendla razne neravnine, općenito mi se činio mekši od mog auta.

Hvala za info da je to lupanje u povratu normalno i na ostalim zanimljivim podacima. Naravno i ostalima koji su mi odgovorili.

Ako zamijenim kugle, javim dojmove :)

Gledajući onaj video gore, izletio mi ovaj dolje. Čini se zapravo čisto izvedivo za nekog dobrog majstora...



Otvori ih s gornje strane, nareže navoj, očisti špenu magnetom, stavi ventil i napuni dušikom na 44-45 bara. Kaže da rade dalje 200 kkm i da se do sada nije ni jedna reparirana raspala ili popustila unatrag tri godine. Traži 40 EUR za reparaciju.
 

gambler072

C5 enthusiast
U meni ovo izgleda kao top ideja, i poprilicno povoljno. Nisam vidio da li je spominjao hydroactive 3+ jer on ima 7 kugli, i mislim da nisu sve pod istim pritiskom, i moze li se i na njemu isto uraditi...
Potencijalni problem koji vidim ovdje je (ne)zainteresovanost danasnjih majstora da urade nesto ovako za relativno sitnu zaradu. Treba naci entuzijastu koji bi ovo uradio, jer vecina danasnjih ce reci "nabavi nove kugle, pa dodji da ih zamijenimo".
I da, zna li se ko je proizvidjac / dobavljac kugli za prvu ugradnju, sumnjam da je to psa proizvod, kao sto i vecina dijelova nije?
 

Jovan Avramovic

Well-known member
I.F.H.S. je Belgijiska firma, navodno su odlicni, koliko sam se raspitivao ranije, original je jako tesko naci, ako uopste moze da se nadje original, jer u Citroena se vise kugle ne ugradjuju.
Mada, zavisi i sta se smatra pod originalom ?!
Ja sam 2x kupovao na ovom sajtu:
https://www.citropart-shop.de/
ExOduS442xb ExOduS442xb Ja tako i nove proveravam, pa su me par puta prodavci gledali kao neotesanog majmuna koji im "skace" po pragu gepeka 😁
 

gambler072

C5 enthusiast
original je jako tesko naci, ako uopste moze da se nadje original, jer u Citroena se vise kugle ne ugradjuju.
Za hydroactive 3+ u ovlastenom bez problema, kao i u online prodaji. Za starije modele nisam siguran. Volio bih saznati proizvodjaca originalnih kugli i teleskopa, pa da istrazim da li ih ima u slobodnoj prodaji pod imenom proizvodjaca, a ne PSA, jer sam tako npr. mijenjao klapnu gasa koju u prvoj ugradnji proizvodi Pierburg, brendirana kao PSA kosta 300€, a brendirana kao Pierburg 140
 

Jovan Avramovic

Well-known member
gambler072 gambler072

" I.F.H.S. in Belgium manufactures hydraulic spheres, accumulator and other spheres for Citroën cars since 1984. The factory has an ISO 9002 certificate, and since 1996, the hydraulic spheres have been TÜV-tested (FTP 96/24694A/03, TZ-028141-A0-241). "

" Historically, the best spheres were always supplied by Citroen. Genuine parts always seem to last longer and, from limited experience, seem happier to be re-gassed. Unfortunately, Citroen Parts departments haven’t had a stock of BX spheres for many years. More than ten years ago, I was informed by Citroen Coventry that they were no longer available. "
Moja greska za I.F.H.S., zamenske su, pogresno sam protumacio citat !
 
Posljednje uređivanje:

konaroast

Citroenist
Donator foruma
Potencijalni problem koji vidim ovdje je (ne)zainteresovanost danasnjih majstora da urade nesto ovako za relativno sitnu zaradu. Treba naci entuzijastu koji bi ovo uradio, jer vecina danasnjih ce reci "nabavi nove kugle, pa dodji da ih zamijenimo".
Da, to si dobro primjetio. Mislim da se sve svodi na igru brojeva. Moderne Citroen kugle traju bez problema 200.000km, a neke i više. Recimo, moj C5 Break je još imao originalne stražnje kugle kada sam ga prodao sa 330tkm. Tlak je provjeren i bile su dobre.
Tako da neki servis koji treba nabaviti precizan alat i opremu, znati raditi sa tom opremom da bu mu se opet netko pojavio za 120tkm kada potencijalno padne tlak u napunjenoj kugli, nema računice.
Sa zamjenom novih kugli je gotov za max 2 sata ako nije ništa zapeklo i ne treba imati neka posebna znanja. Nekim našim mehaničarima je nažalost i to već svemirska znanost. Zato mi korisnici trebamo biti obrazovani o tehnologiji koju naš auto ima.
 

dboC5

New member
Ako sam dobro shvatio, kugle od C5 se razlikuju od prethodnih po tome što imaju višeslojnu membranu koja ne propušta dušik, pa su prema tome "lifetime". Također, kad taj lifetime prođe i one se pokvare, do primjetnog kvara će doći relativno naglo jer će do puštanja doći jedino ako je membrana od zamora materijala negdje mikropukla. Zato se ni ne preporučuje ponovno punjenje. (a kako se sad u to uklapa Poljak sa svojom reparacijom - ne kužim..., možda trebam još jednom pogledati video)

Kod starijih sfera i membrana to puštanje je bilo očekivano, polagano pa je onda imalo smisla puniti ih.

Više o tome ovdje, iako je tema zapravo više o amortiziranju nego o plinskom dijelu.
https://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=55077&start=15

Što se mene tiče, ako je to sve točno, zasad onda ništa ne diram, jer da je sfera i djelomično neispravna, ne bi dugo trajalo da postane sasvim neispravna.

A pri eventualnoj zamjeni, zapravo može se staviti IFHS, u nadi da će se povećati udobnost, ali onda treba očekivati kraći vijek trajanja jer jedino originali imaju nepropusne membrane.

Jovan Avramovic Jovan Avramovic - ti si zadovoljniji vožnjom s Comfort kuglama nego s originalnima?
 
Na vrh