Vožnja na "rezervi" - šteti pumpi i diznama?

Franz

Well-known member
Evo,
na mnogim YouTube auto kanalima je ušao u (privremeni) trend tema o tome koliko se može na rezervi prijeći kilometara u kojim režimima itd. Nema veze što je glupo, ako se gleda. :)

Naravno, ni iz državnog proračuna dotirani HAK ne zaostaje za internetskim trendovima, pa tako sugerira članove genijalnim uputama i objašnjenjima (osnove zbrajanja i oduzimanja?) na razini "Đurinih kućnih čarolija". :)

Koga zanima "nešto naučiti", tu je link. Zapravo je tekst bolje preskočiti.
https://revijahak.hr/2020/05/29/uvijek-je-dobro-znati-koliko-kilometara-mozete-prijeci-na-rezervi/
Nego, zašto ovoliki intro. Zato što u tekstu piše: "Uključi li se žuta lampica na instrumentnoj ploči koja sugerira da ste je vaše vozilo na rezervi, neke će vozače uhvatiti panika, a neki će iskusno cijediti posljednju kap goriva iz rezervoara, što ne preporučujemo jer česta vožnja na minimumu može dovesti do oštećenja pumpe goriva (ne podmazuje se kako bi trebala), a i filtra goriva u koji mogu ući sitne nečistoće ili talog s dna rezervoara. "

Sad logično pitanje - odakle pumpa usisava gorivo? S vrha kad je pun, a s dna kad je prazan? :D
 
Posljednje uređivanje:

Cutac

Prèkaroš
Glupost, pumpu najviše hladi gorivo koje prolazi kroz nju, tako da, dok ima dovoljno da održi dizajnirani/zadani/traženi protok, neće joj ništa biti. A svrha filtra jest da filtrira nečistoće, tako da...
 

Dalibor

Dado Tornado
nije mi jasna zlokić vožnja na rezervi niti čemu voziti na zadnjoj litri, zato uvijek točim na 1/4.
nisam otvarao link ali logično bi bilo da je pumpi lakše i manje bude topla ako je uronjena nego da nema što povući u npr. dugom zavoju kakvi su kod autocesta.
možda je snoviđenje, ali mogao bi se i okladiti kako auto bolje ubrzava kada nije nisko s gorivom.
 

Cutac

Prèkaroš
nego da nema što povući u npr. dugom zavoju kakvi su kod autocesta.
To se zove loš dizajn.

nije mi jasna zlokić vožnja na rezervi
Ja nisam jednom vozio 100 bez klime sa sklopljenim retrovizorima po autocesti jer mi se nije dalo stati na benzinsku, a ispostavilo se da je do sljedeće 30+ kilometara.
 

bbozak

Active member
Meni je trebalo nekoliko godina glupe vožnje da crkne pumpa za gorivo, ne mogu sad statistički utvrditi koliko sam puta vozio do zadnje kapi, ali u toj godini sigurno sam to napravio bar deset puta.

U svakom slučaju nije pametno to raditi, ne mislim da je paljenje lampice za rezervu problem, nego kad kazaljka padne do kraja pa se lovi još zadnjih xy km da se dođe do benzinske.

To je bilo s 20 godina starom Mazdom, sumnjam da je puno drugačije s novijim automobilima, osim što je možda skuplji popravak :D

I da, kad sam kupio novi auto, nisam niti jednom vozio do kraja praznog :D
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
U vožnji se sve to stalno mućka, vrti, sumnjam da dolazi do nekog velikog taloženja biločega.

S Citraćem nikad problema. a znao je biti na rezervi... niti sada sa crdi Kiom nije bilo problema. Nedavno ostala bez goriva (radi lošeg dizanja tanka), povukla zrak... natočili iz kanistra 5l, dao kontakt jedno 10 puta (da pumpa provrti) i na trećem verglanju upalio isprve. Dalje radi bez greške.
 

Memphis

Active member
Glupost, pumpu najviše hladi gorivo koje prolazi kroz nju, tako da, dok ima dovoljno da održi dizajnirani/zadani/traženi protok, neće joj ništa biti. A svrha filtra jest da filtrira nečistoće, tako da...
Nije glupost jer nije to baš tak kak ti misliš. Pumpu hladi gorivo u koje je uronjena. A ako si na rezervi pumpa nije potopljena. Najbolji primjer su ti plinaši koji su držali rezervu u tanku a vozili na plin. Još ak pumpa nije bila isključena onda je to bio recept za novu kroz neko kraće vrijeme iako im to nije bilo previše bitno budući da su samo vozili na plin.
 

Franz

Well-known member
Nije glupost jer nije to baš tak kak ti misliš. Pumpu hladi gorivo u koje je uronjena. A ako si na rezervi pumpa nije potopljena. Najbolji primjer su ti plinaši koji su držali rezervu u tanku a vozili na plin. Još ak pumpa nije bila isključena onda je to bio recept za novu kroz neko kraće vrijeme iako im to nije bilo previše bitno budući da su samo vozili na plin.
M Memphis , ovo konkretno za potopljenost pumpe, što ti kažeš, meni, kao nekome ko samo puno čitao o mehanici i autima, ali se njima praktično malo bavi, ima logike. Nema dileme da bolje hladi.
Jedino preostaje nejasan onaj detalj da "usisava smeće s dna rezervoara" kad je na rezervi. :) To mi je sporno. ;)
 

Memphis

Active member
M Memphis , ovo konkretno za potopljenost pumpe, što ti kažeš, meni, kao nekome ko samo puno čitao o mehanici i autima, ali se njima praktično malo bavi, ima logike. Nema dileme da bolje hladi.
Jedino preostaje nejasan onaj detalj da "usisava smeće s dna rezervoara" kad je na rezervi. :) To mi je sporno. ;)
Pa nečistoća i prljavština se talože na dnu rezervara. Rezervar je plosnat i širok. Razina 1 cm goriva ti je nekoliko litara goriva (čak može biti cijela rezerva). I sad kad se razina goriva smanji površina goriva se približava dnu. Kad prolaziš zavoje gorivo se "ljulja" kao more - valovi. Uletiš u zavoj na suprotnoj strani razina se smanji do nule a na drugoj poveća i obratno. Ova koja ide na nulu mućkanjem ispire dno, diže i rastapa "mulj" koji se miješa sa gorivom. Što je manje goriva više ostaje "smeća" a pumpa nema drugo kaj vuć. I onda ako je neka esktremna situacija hoće se sito na pumpi zaštopat jer je pumpa navuće smeće na sito. Al to ti je obično kod starih raga i kod onih kaj toče iz kasnitera sve i svašta.

Znači na putu od 600 kilometara bi pumpa zagrijala svo gorivo u rezervaru i što onda?
Ne, pumpa bi riknula jer gorivo hladi pumpu koja se grije. Ako se pumpa pregrije onda rikne. Jel si ikad imao benzin u rukama? Ako jesi onda znaš da uvijek osvježava.
 

Cutac

Prèkaroš
Ako jesi onda znaš da uvijek osvježava.
To ima veze sa hlapljivošću.

Ne sporim da benzin u rezervaru utječe na hlađenje pumpe, no taj utjecaj je, u odnosu na hlađenje protečenim gorivom, zanemariv.

Kad prolaziš zavoje gorivo se "ljulja" kao more - valovi.
Zato "nečistoće" stalno plivaju po gorivu, ako ih uopće ima. Nije da se radi o olovnim kuglicama pa da su prikucane za dno.
 

Milosh

Test
no taj utjecaj je, u odnosu na hlađenje protečenim gorivom, zanemariv.
Jesi siguran u to? Ja stvarno ne znam kako su konstruisane te pumpe, nisam se nikad interesovao za to, ali pitam jer je kostrukcija skoro svake elektro pumpe koju sam vidio takva da se cijela pumpa sastoji (naravno) od motora i radnog kola, s tim da dio sa motorom obično čini 70-80% tijela pumpe. Pored toga, dio sa motorom može ali ne mora biti od metala, dok je dio sa radnim kolom često plastičan (kažem zato što metal bolje provodi toplotu). Kod većine pumpi, fluid koji protiče kroz dio sa radnim kolom nema nikakvog značajnog dodira (ni direktno ni u smislu prenosa toplote) sa motorom. Samim tim, ako je pumpa potpoljena u gorivo i takvog je klasičnog dizajna (nije dizajnirana tako da gorivo koje se pumpa protiče oko motora da bi ga hladilo), onda je po meni hlađenje okolnim gorivom u koje je potopljena neuporedivo veće od hlađenja gorivom koje protiče kroz nju.

Pored toga, ako pumpa i nakon 600 km vožnje zagrije kompletno gorivo na neku temperaturu (pretpostavljamo da je ta temp. veća od vanjske temp.), gorivo će se hladiti predavanjem toplote okolini i tako oduzimati toplotu pumpi, što je po meni puno bolje nego da pumpa radi (vuče gorivo) a da se oko nje nalazi vazduh.
 

Cutac

Prèkaroš
Znači, po vama, pumpe za gorivo su, u 95% automobila, dizajnirane tako da se pregrijavaju ako je tank na pola ili niže?

gorivo će se hladiti predavanjem toplote okolini
Gorivo bi moralo biti na 200 stupnjeva da prijenos topline preko stjenke rezervara bude ostvaren u iole primjetnijoj mjeri.
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
Ništa od toga po meni. Ni anlaseru ni pumpi nije bilo ništa. Opalio ih na suho 30-40 puta zadnjom prilikom.
 

Milosh

Test
Znači, po vama, pumpe za gorivo su, u 95% automobila, dizajnirane tako da se pregrijavaju ako je tank na pola ili niže?
Ja nisam rekao da su tako dizajnirane, da je tako sve bi redom crkavale. Rekao sam šta je meni logično (vezano za hlađenje okolno gorivo/protočno gorivo) s obzirom na dizajn i način rada većine pumpi.


Gorivo bi moralo biti na 200 stupnjeva da prijenos topline preko stjenke rezervara bude ostvaren u iole primjetnijoj mjeri
To hlađenje preko stijenke rezervoara sigurno nije zanemarivo, metal odlično provodi toplotu a površina je velika. Transfer toplote sigurno postoji, a koliki je on zavisi od razlike temperatura, površine i možda još nekih faktora, a efikasnost toga u hlađenju pumpe nam je nepoznanica, jer to dodatno zavisi od svake pumpe pojedinačno, od mase goriva, dužine vožnje, i vjerovatno još nekih faktora. Tako da samo nagađamo.
 
Na vrh