Nizozemska i voda

La Marche

Iskreni optimist
Vele Nizozemci:
Bog je stvorio zemlju, a ljudi Nizozemsku.
Svi znamo da i danas Nizozemsku treba održavati (na) suhom. U parku vjetrenjača Kinderdijk ("ij" Nizozemci izgovaraju "aj", pa je to fonetski Kinderdajk, gdje "dijk" označava nasip između dvije vodene površine, dok je "dam" nasip između vode i kopna)

fascinira ne samo šetnja kroz park, nego i film o gradnji sistema 20 vjetrenjača još početkom 18. stoljeća, bez parnog stroja, bez elektrike, bez nafte... neki lucidni um osmislio je i proveo zahvaljujući razumijevanju odgovornih u djelo ideju o 20 vjetrenjača koje stalnim usklađenim radom izvlače vodu iz tla i prepumpavaju je u kanal, te time održavaju plodno tlo.
Danas te vjetrenjače služe u turističke svrhe, a Nizozemci ne bi bilo što jesu da ne ulažu velike novce (godišnje oko 55.000 € po svakoj vjetrenjači) da bi ih sve održavali i danas u ispravnom i što je više moguće originalnom stanju (samo drveta treba 17 različitih vrsta(!) a danas su neke od tih vrsta zaštićene, pa se za to koriste zamjenski materijali), iako se voda crpi suvremenijim sistemima.

Mnogi zahvati na vodi koje bi ponegdje nazvali zahvati stoljeća, pothvat generacije i slično, u Nizozemskoj se podrazumijevaju, pa vidjevši Scheveningensku plažu

malo nevjerojatno izgleda natpis na kojem ističu, a potkrepljuju to i slikom, da je još 1936. godine Sjeverno more nemilice udaralo o lukobran ispred samog velikog svjetionika (vidi se na slici koliko je danas daleko od mora - rekao bih barem 400 m).
Malo dalje na sjever, blizu luke Den Helder, počinje fascinantan, oko 30 km (trideset kilometara) dugačak nasip Afsluitdijk, na kojem je autocesta. Naivan kakav jesam, mislio sam da je napravljen da bi se skratio put od juga na sjever Nizozemske, no istina je da je odluka o gradnji tog divovskog nasipa nastala 1916. kad je Amsterdam bio radi rata u velikoj nestašici hrane i odluka je pala da se cijeli ogromni plitki zaljev IJsselmeer isuši i naprave velika polja. već za dvadeset godina taj nasip je bio gotov, ali od zamisli potpunog isušivanja se odustalo, iako su ogromni dijelovi mora danas već plodna tla, a isušuje se i danas i, nakon doživljenog odnosa Nizozemaca prema vodi, nisam siguran da na kraju jednog lijepog dana neće i zadnji dio IJsselmeera preorati traktori.
I za kraj teme o vodi i Nizozemcima... klima je vlažna, a Nizozemke sve oko sebe uvjeravaju da je vlažan zrak odličan za navlaživanje kože. Podsmijeh upućen toj tezi se malo otegne u ovješenu donju vilicu kad vidite osobe za koje biste bili sigurni da su menekenke i manekeni, umjesto da šetaju modnim pistama svijeta, vode djecu (obitelji tamo imaju puno djece, troje-četvero k'o od šale) u škole, idu u tramvaje i rade sve ono što obiteljski ljudi rade. Tu dolazimo u područje Nizozemska i promet, sljedeći post, ako za ovaj bude bilo imalo interesa na forumu.
 
Posljednje uređivanje:

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
odličan post, samo nastavi ;) Ja sam se susretao s njima, pa da podjelim par dojmova hehhe o čemu nego ženama i autima. Mlade nizozemke su većinom manekenske građe (e sad kako kome paše) kao što si napisao, al meni ne baš pretjerano lijepih lica... a starije žene su muško u kući, izgledom i ponašanjem. Možda se meni tako potrefilo, pa stvorilo neke stareotipe u meni... ali često su bile više i sa manje oblina od svojih muževa :D
Sve bi to i zaboravio dok nisam primjetio da u biti ćešće žene voze kod njih, ostvaruju prvi kontakt i riješavaju papirologiju. Svaka čast ženama ali balkancu u meni to nije jasno.

Samim time moram priznat da ne poznam baš kakav je prosječni gospon Nizozemac hehehe

Èak i o autima sam pričao sa ženama:grin:... većinom se voze dobro održavani rabljeni automobili, kažu skuuupi su novi. Ali šta me je najviše iznenadilo, ako sam uspio shvatiti, da gore nema baš klasičnih popravaka kao kod nas. Ako si udario blatobran, nema sad kitanja/varenja/fušarenja tog komada nego se mora kupiti novi. Sve ostale zahvate smatraju modifikacijom, i moraju na atest uz brdo papirologije. Znači ili sve skupo i novo, ili popravljeno uz brdo skupe papirologije.
Sve to i nebi bilo toliko zanimljivo da se nisu toliko prilagodili nama i našim običajima. U zadnjih par godina (valjda od kad je to na snazi) Nizozemci kad dođu kod nas na ljetovanje, prvi dan puste auto kod nekog našeg lokalnog lakirera i doma se vraćaju sa novim neizgrebanim autom :cool:

Vidim da si bolje sa njima upoznat pa slobodno iskomentiraj :)
 

Vedran

New member
Samo naprijed, super!!!! Stovise predlazem da se otvori posebna tema putopisi- da nas se 15 ukljuci, bilo bi puno zanimljivog stiva
 

La Marche

Iskreni optimist
Hvala.
Ohrabren - nastavljam!

Da. Žene više i sa manje oblina. Pa zar nisu takve i manekenke?
Svakako da i ja mogu samo komentirati ono što sam ja vidio i doživio. Nema u prikazu zemlje i nacije objektivnosti, svi mi doživljavamo zemlju preko osobnih kontakata i iskustava u nekoliko dana, pa to uvijek treba imati na umu.

A promet?
Nakon neuračunljivog prometa na njemačkim prekrcanim, preuskim i isluženim autobahnima, odjednom se nađem u raju dobrih nizozemskih cesta i mirne i opuštene vožnje. Nema jurnjave, nema presporih. Sve trake idu otprilike sličnim brznama, dovoljno je dati žmigavac i odmah vozač pored vas ostavi mali prostor u koji se ubacite. Autoceste su oko Rotterdama posebno široke, svaki čas od pet-šest traka dvije ili tri odu lijevo, dvije-tri desno, dođu nove, putokazi se redaju kao na traci... uz navigaciju opušteno, bez navigacije ugodno jedino uz dobru kartu i koncentriranog suvozača; nema blicanja, nema lijevog žmiganja, divota - primjer dobro organiziranog prometa. Cestarina se ne plaća, a maks. brzina je 120 km/h, povremeno se smanji na 100 km/h, na što cijeli promet reagira. Dosta je kamera za kontrolu brzine, ali nisam baš uvjeren da se nasnimaju, svi poštuju ograničenja. Idiotskih smanjenja brzine na autocestama na 60 i slično nema, osim ako su radovi, a i onda prvo smanje na 90, pa na 70.

Gradovi unatoč gužvama ipak nisu zagušeni prometom u onoj mjeri u kojoj su npr. u Engleskoj, zahvaljujući gomili bicikala i škrtim Nizozemcima koji se služe autima kad baš moraju, uvjeravajući se da im je to sve strašno skupo, i usred zime (ceste i pločnici se ne čiste) prometuju biciklima, zimske gume nisu baš uobičajena investicija. Na biciklima u školu s lakoćom voze troje djece. Vrlo često to rade očevi, najmlađe dijete na upravljaču iza malog vjetrobrana, jedno dijete na štangi ispred sica(!), te treće na sjedalici iza sica. Jasno, svi uglavnom gologlavi, bez rukavica, djeca kašlju i kišu, veli frendica - mame zamotane, a djeci šmrklje lete uokolo. Bicikli za prevoz djece kao da su iz Indije, dva kotača velikog razmaka osovina, iza prednjeg drveni sanduk (bože oprosti - izgleda kao lijes) s dvije klupe za djecu, otraga pedale i sic za majku ili oca. Skuteri i mali motori (puno je Tomosa, jer je u Nizozemskoj bila Tomosova tvornica) se smiju voziti bez kacige po biciklističkim stazama, koje su nevjerojatno dobre i crvene boje podloge. Voze se hrabro i u centimetar precizno, automobilisti posebno pažljivi prema njima, preporučam takvu vožnju svima, često auti stanu na skretanju u raskršću i gledaju da ne bi otkud došao kakav biciklist. U Amsterdamu su biciklisti otišli stupanj dalje, voze se kao da su neranjivi i uopće nemaju običaj gledati lijevo ili desno. priča iz jednog nizozemskog grada:Automobilist udario dečkića od 11 godina i pobjegao. Našli ga, dokazali, osudili i sad je u zatvoru. Osim što je bijeg prilično nezamislivo ponašanje, dodatna je posebnost o kojoj se priča da je taj dečkić bio iz dijela grada koji baš i nije na dobru glasu, pa nitko živ ne zna što se tom automobilistu sprema kad izađe na slobodu, a mnogi nagađaju da je u zatvoru barem siguran.

Van grada i van autocesta su ceste vrlo dobre, ali uz jednu posebnost. Osim bržih magistralnih cesta, lokalne ceste nemaju dvije trake za promet autima, već dvije (često crvene) trake za promet bicikala, a jednu malo širu traku za promet automobila u oba smejra. Kod mimoilaženja automobili moraju preći na biciklističke staze. Stalno ima bicikala na cestama, čak i u zabitim dijelovima, pa vrlo često da biste se mimoišli s autom trebate usporiti na brzinu bicikla, skrenuti k njima u traku i nakon mimoilaženja se vratiti na sredinu i voziti dalje.

Bez obzira, na auto cestama, u gradu ili van grada - Zadivljuje me taj nivo tolerancije u prometu i ne bih ga uspoređivao s jednom drugom, nama dobro znanom državom.

Automobila ima svih mogućih marki, veličina, starosti, uopće nisu opterećeni automobilom kao simbolom moći. Ima nešto stanica za punjenje elektro automobila, ali puno manje nego što sam očekivao, a najbolje mi je kad se na njih parkiraju auti koji uopće nisu na struju. Vjerujem da se niti oko toga ne uzrujavaju. Bicikli se navodno kradu, no buni me da nije rijetkost usred grada vidjeti bicikl kojem su kotači urasli u pijesak. Tlo je pješčano, čisti pijesak, pločnike rade tako da samo na taj pijesak slože ploče, svaki jači vjetar taj pijesak nosi simo-tamo, pa to baš i nije najugodnije na svijetu, ako ste do sada ovo sve koliko-toliko s razumijevanjem pročitali - shvatili ste da se Nizozemci niti oko toga - jasno, ne uzrujavaju.
 

La Marche

Iskreni optimist
Ah, nemam baš slika - kako sam drugdje napisao, išao sam uživati, pa sam samo mobitelom tu i tamo škljocnuo.
Još malo vjetrenjača iz Kinderdijka:

Pa ogledna vjetrenjača izbliže:

Pa dio unutrašnjosti te ogledne:

Pa cijeli niz za isušivanje:

pa malo romantičnija slika:

A iz grada ispred trgovine za velike konfekcijske brojeve do 7XL (na slici su stvarno hlače od jeansa, a ja visok 179 cm):

Luka grada Haaga u predvečerje:

Bogatstvo živog svijeta Sjevernog mora vidi se na svakom koraku beskrajnih pješčanih plaža - koliko pijeska, toliko i školjki:

Ako možete gledati tok rijeke cijeli dan, beskrajne obale možete gledati cijeli život:

A tu su i suvremeni gradski "lešinari", vrlo često turistima znaju jednostavno sa stola odnijeti cijelu porciju:

Ajde, ipak je ispalo da ima nešto slika...
Hvala na podršci.
 
Na vrh