Žarulja (sijalica) u dva inteziteta?

visaluteju

Well-known member
Narode kako jedna sijalica radi sa dva intenziteta ? da li je u njoj dupla nit ili se mjenja vataza ili kako vec to rade?Mislim na ono (ako sam dobro upratio) sijalica za dnevno svjetlo mi je ista iz koje i svjetli i kratko s tim da kad prebacim sa dnevnog na kratka duplo jace sija
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
Na oba načina... nekim autima kratka svjetla (obična halogena žarulja) rade na smanjenoj vataži kao drl, no postoje i žarulje sa dvostrukom niti tipa P21/5W, sa duplim kontaktom na dnu
 

sir.Oliver

Well-known member
Ivane , mešaš babe i žabe . snaga sijalice ( Wattaža , kako vi kažete ) je fiksna , i ona se ne može menjati . menja se napon .... recimo DRL ide na 9V a normalna kratka na 12-14V.
 

Doomsday

U prolazu...
Koliko se ja u to razumin, halogenke i stare 'obične' žarulje imaju žarnu nit, ili više žarnih niti, i uvik isti napon...

LED mogu imat i često imaju varijabilni napon za različitu jačinu osvjetljenja...

Na C4 je ta obična P21/5W žarulja za poziciju i dnevna, 5W za poziciju, 21W za dnevna, 2 žarne niti u jednoj balonki... Kratka su H7 a duga H1 halogena žarulja...

I to je još OK, jeftina žarulja za poziciju i DRL, ista ta žarulja P21/5W je često i natrag za poziciju te štop svjetlo na jednom mjestu...

Ali, kad ti zakelje skupu H15 halogenu žarulju koja ima 2 žarne niti, i to od 15W za dnevna a 55W za, pazi sad, DUGA svjetla, tu su te zavidali samo tako...

Jer, duga se koriste relativno rijetko pa se tako i žarulja mijenja relativno rijetko, a sad su ti uvalili u istu žarulju DNEVNO svjetlo koje radi stalno, pa će samim time i tu skupu žarulju tribat često minjat...

Mamicuimnjihovu...

Valjda...

:D
 

ivan222

Well-known member
Uredništvo foruma
Donator foruma
Ivane , mešaš babe i žabe . snaga sijalice ( Wattaža , kako vi kažete ) je fiksna , i ona se ne može menjati . menja se napon .... recimo DRL ide na 9V a normalna kratka na 12-14V.
Hvala, dobro sam još i živ s obzirom na poznavanje teorije :D
 

sir.Oliver

Well-known member
ok , samo se vi sprdajte ... time samo pokazujete svoje nepoznavanje modernih automobila . neki proizvodjači , recimo , koriste dugačka i kao DRL . na naponu cca 9 V su kao dnevna ( slabije svetle ) a na naponu 12V svetle normalno kao dugačka . sijalice su klasične H7 ili H1 ..... ovim završavam komentarisanje ove teme . za mene je ova tema AD ACTA
 

Cutac

Prèkaroš
Ja ne znam baš najbolje struju, ali šta se ne vrti ovdje priča oko
P=U*I
i
I=U/R
?

Žarne niti su različite debljine u P21/5W žarulji i formula je P=(U^2)/R. Slijedi da deblja žarna nit ima niži R pa nam raste P, a tanja nit ima viši R i tako P pada i to se podudara sa time koja žarna nit svijetli kada, a izgleda da imamo i promjenu napona, također.
 

sir.Oliver

Well-known member
grešiš .... ali u pogledu na problem. žarna nit je u sijalici tako napravljena da , ako sijalica ima snagu 5W onda je i ima .... ali na naponu napajanja 12V ( ne uzimam u obzir dilataciju napona ) .... ako se smanji napon napajanja , smanjuje se i jačina kojom ta ista sijalica svetli ....
 

Doomsday

U prolazu...
sir.Oliver je apsolutno u pravu, naponski dimmer tako oduvijek funkcionira sa žarnim nitima...

Ali, u autima se to nije baš prakticiralo, sad ne znam baš zašto...

Mislim da nije bilo teško izvedivo sa strane kontrole sustava auta, ali eto, ima i starijih i novijih žaruja sa više žarnih niti, koriste se još uvijek, recimo nova Fiesta koristi ovu yebenu skupu H15 žarulju za dugo i DRL...

Valjda...

:D
 

Milosh

Test
Sir. Oliver je u pravu, ti Dooms nisi u pravu kada kažeš da sijalice sa žarnim nitima uvijek rade na istom naponu.

Znači postoje sijalice sa dvije niti a naravno i postoje sijalice sa jednom niti koje se dvostruko koriste, rade na punom i na djelimičnom naponu. Ja npr. znam za jedan primjer toga, kod MK2 Focusa postoje tzv. Scandinavian DRL svjetla koja koriste H7 sijalice koje inače služe kao kratka svjetla ali u DRL modu rade na 70 ili 80% intenziteta tako što im je smanjen napon. Prilično glupo rješenje ali eto. Iz tog razloga auta (FF MK2) koja imaju xenon ne mogu imati i tu funkciju, jer se xenon ne može dimati.
 

dekiiii

Active member
sir.Oliver je apsolutno u pravu
Nije apsolutno ali u načelu DA. Stvari su mnogo složenije kad se uđe u dubinu.

ali šta se ne vrti ovdje priča oko
P=U*I
i
I=U/R?
Ovo vrijedi za žarulje s žarnom niti ALI JAKO BITAN DETALJ je da se otpor mijenja sa temp. žarne niti što znači da se mijenja i struja i temperatura svjetla (dijelom samoregulacija snage kod promjene napona). Nemojmo zaboraviti da se i napon instalacije mijenja u granicama 10-15V.

u autima se to nije baš prakticiralo, sad ne znam baš zašto...
Do nedavno regulacija jakih struja i nije baš bila jednostavna i jeftina. Za primjer: 60W na 220V je 0,27A a na 12V je 5A

žarulje imaju žarnu nit, ili više žarnih niti, i uvik isti napon...

LED mogu imat i često imaju varijabilni napon za različitu jačinu osvjetljenja
Upravo obrnuto! Žarne niti se reguliraju promjenom napona djelom i zbog samoregulacije promjenom otpora niti, dok se LED reguliraju ISKLJUÈIVO regulacijom struje jer im je jako uzak raspon radnog napona(zavisno koji LED, ali oko 0,5v od min do max - recimo 3.7-4.2V)
 

Milosh

Test
Aj pliz pročitaj moj post iznad svog, sa razumijevanjem, pa će bit lakše dalje...

Valjda...

:D
Da, vidio sam da si napisao da je on u pravu ali mi se i dalje činilo kao da stojiš iza svoje tvrdnje napisane iznad, pa sam zato napisao. ;)
 

Doomsday

U prolazu...
Ma nema ti kod mene skoro nikad ono, baš, tvrdnji, većinom ćeš naletit na kvalifikatore tipa mislim, vjerujem, možda...

Valjda...

:D
 
Na vrh